Kristen censur

Ett annat ämne som får mig att gå igång på alla cylindrar är kristendomen! Läs artikeln "En fruktansvärd skildring av kristna" i tidningen Dagen. I den senaste Martin Beck filmen "kopplas Livets ord och Svenska Evangeliska Alliansen till terror mot homosexuella. Och i storfilmen Solstorm står hänsynslösa pastorer i centrum."

Man citerar indignerat delar av filmerna, och åsikterna som framförs har vi alla hört pastor Åke Green framföra. Det upprörande är reaktionen från frikyrkohåll!

"Både Livets Ord i Uppsala och Svenska evangeliska alliansen har reagerat starkt på Beckfilmen. Livets ord överväger att agera rättsligt." För vad?! För att den skildrar en händelse som ägt rum och en åsikt som existerar? Ska tyskar agera rättsligt mot alla filmer som skildrar andra världskriget?

Magnus Dahlberg, pressansvarig för Livets ord (!), säger  "Det är ju flera hundratusen engagerade kristna som pekas ut som mördare av homosexuella och invandrare." Jasså?! Jag trodde filmerna skildrade enskilda pastorer och församlingar?! Står alla "hundratusen engagerade kristna" alltså för dessa åsikter?

Att samma tidning sedan kopplar skolmassakern i finland till evolutionsteorin orkar jag inte ens kommentera! Läs själva, helt vansinnigt!

Uppdatering 15/11: Tidningen dagen berättar i en ny artikel att även Svenska Evangeliska Alliansen överväger åtgärder. Det är intressant att notera att ingen av rörelserna kommenterar sakfrågan! Ingen av dem dementerar åsikterna som de förknippas med, de bara protesterar mot att det skildras på film!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intresserad? Fortsatt diskussion och förtydliganden finns i kommentarerna!


Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Karin

Nja. Det finns väl inte mycket som Mats Molén INTE kopplar till evolutionsteorin? :)

2007-11-10 @ 18:35:14
URL: http://karinlangstromvinge.blogspot.com
Postat av: malin

Schysst att du länkade jobb till mig! Får väll ta och skicka in en ansökan :)

2007-11-10 @ 23:02:52
URL: http://melwinsandbog.blogg.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Bara roligt om de "vidtar åtgärder". Lär bli pinsamt när deras advokat frågar "Exakt vad är det vi ska vidta åtgärder emot?". Det kommer givetvis att frågas i enrum men oj vad roligt!

2007-11-11 @ 09:59:56
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Lars Gustafsson

Förföljelserna av judar i Nazityskland började inte över en natt, inte heller förföljelserna av kristna i Romarriket eller i Stalins Sovjet. Inte heller folkmorden i Rwanda eller i Bosnien började över en natt.

Folkmord följer alltid som en konsekvens av en längre tids demonisering, misstänkliggörande, nedvärderande uttalanden som sakta men säkert äter sig in i människors medvetande. Till slut är din grannes lekkamrat ett monster som du har rätt att döda, eller åtminstone se bort när någon annan gör det.

De människor som begår folkmord ser sig sällan som onda, utan snarare som "frälsare" som räddar sitt land, sin kejsare, sin politiska eller religiösa tro eller sin ras från en ondskefull yttre fiende. Hitler motiverade sin rasförföljelse med kärlek. Han "älskade" det tyska folket så mycket att han måste skydda det mot mindervärdiga element.

För inte så länge sedan dömdes en radiokanalägare från Rwanda till långt fängelsestraff av den internationella tribunalen i Haag för att hans radiokanal under en längre tid före 1994 hade sänt rasistiskt budskap med förklenande och hånfulla uttalanden mot Tutsier och på så vis understött folkmordet som kostade omkring 1 miljon människor livet.

Nu kommer alltså en film som skall förklara för Svensson att vanliga kristna från olika samfund är onda, och att ekumenik och tro på Bibeln är något som har med terror att göra.

Vad blir nästa steg på den banan? När öppnar första koncentrationslägret för kristna?

2007-11-11 @ 17:36:53
Postat av: Christer

Lars: Beskrivningen av hur man "bygger upp" stämningen inför ett folkmord stämmer bra. Jag tror däremot inte att det är någon större risk att det drabbar kristna. Det är förhoppningsvis inte så många fler än Magnus Dahlberg som tror att "flera hundra tusen" kristna står för dessa åsikter!

Då tror jag att det är en större risk att präster inom olika religioner och samfund i världen öppnar för folkmord av t ex homosexuella med sin retorik.

2007-11-12 @ 10:02:36
URL: http://christermagister.blogg.se
Postat av: Designa din blogg

Hej hej!
Ja, det funkar alldeles utmärkt på thumbnails med ja.. det kanske man skulle nämnt..=)

2007-11-12 @ 13:45:39
URL: http://designadinblogg.blogg.se
Postat av: raspberri

Nu blev jag ju nästan nyfiken angående din kommentar i min blogg! 2 punkter stämmer in, kan det vara handväskan månntro??=D

2007-11-12 @ 22:12:48
URL: http://raspberrypie.bloggagratis,se
Postat av: mia dh

Haha ja det blir en "intressant" rättslig prövning att följa. Vilka/vem skall åttalas månne?
Ha det gott.

2007-11-12 @ 22:53:29
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se
Postat av: Anonym

Hur kan människor som kallar sig Kristna döma Homosexuella,Homosexualitet finns i allas vår köttsliga natur. En del praktiserar det liksom dryckenskap mm. en del kanske aldrig har gjort det. Men för den skull har vi ingen rätt att döma. Men det är ändå inte så att det ger oss rätt att välsingna ett perversiterat sexliv eller dryckenskap m.m utan JESUS vissa på en helt annan väg att frigöra. Men det är under förutsättningen att människan själv vill bli frisk.Om människan vill fortsätta att leva sitt liv i dryckenskap Homosexualitet m.m så är det endast då det är skaddligt för samhället som vi ska ta fram laggar för att stoppa dessa människors framfart. Men innan det så gäller det att vissa Kärlek och omsorg om alla människor för JESUS dog för alla men med ett budskap omvänd eder. Hur Politiker m.m kan ta på sig rätten att stiffta lagar som går emot GUDS ord är ju inte svårt att förstå dom lever inte i omvändels. Vår Stadsminister tror inte ens på GUD. Vill slutta med att jag älskar er alla från mitt hjärta.

2007-11-14 @ 01:04:52
Postat av: Christer

Oj! Jag hoppas att "anonym" återkommer, för jag skulle vilja ha ett förtydligande på ett par punkter.

Dels en kommentar till själva inlägget. Är det rätt att fördömma och ta till rättsliga åtgärder mot att man skildrar kristna församlingar och pastorer på det sätt som i ovanstående filmer? Eller ska man få skildra även dessa händelser?

Sedan undrar jag hur du ser på homosexualitet. Är det något man väljer, eller en sjukdom? (Du antyder båda alternativen i din kommentar.) Eller är man kanske född (skapad) som homosexuell? (Vilket du också antyder när du skriver att "Homosexualitet finns i allas vår köttsliga natur."

Om vi hade en stadsminister som trodde på Gud och våra grundlagar medgav att vi stiftade lagar enligt Guds bud. Hur skulle de då kunna se ut för att "stoppa dessa människors framfart"?

Vi älskar dig också!

2007-11-14 @ 17:12:37
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Staffan

Det är en konstig logik som förs fram i denna och hos en massa andra RFSL-bloggare. Å ena sidan - SEA's reklamkampanj som syftade till att bevara den nuvarande ordningen, att äktenskapet är och bör vara för man och kvinna. En rätt harmlös affisch som skapade stor sensation. RFSL:s ordförande menade att kampanjen var homofobisk och kränkande. Manga HBT-personer deklarar att de inte vill åka tunnelbana längre. Ingen annan reklamkampanj i Stockholms tunnelbanor har utsatts för så mycket vandalisering.
Samtliga dessa reaktioner har mötts med stor förståelse, ingen bloggare eller kvällstidning har tyckt att vandalisering och attacker ska kritiseras. Å andra sidan - samma organisation som nu utmålas som en terrororganisation som hatar homosexuella och invandrare. Enligt samma personer är denna reaktion helt knäpp, vadå kränkande ? Att en hel organisation och dess medlemmar utmålas som hatande terroister är inget som stör herr ChristerMajister.

Ponera att filmen istället utmålade RFSL som en terrorgrupp som hatar kristna och invandrare. Vad hade majistern då tyckt ?
Nej, jag rekommenderar alla att sluta lyssna på dessa bloggare, utan istället gå direkt till källorna. Börja gärna med SEA's egen hemsida, www.Sea.nu. Återkom gärna med ett inlägg om ni hittar något terrormisstänkt !

Sign ömsesidig respekt.

2007-11-15 @ 13:59:02
Postat av: Christer

Nu tror jag att Staffan har missförstått mitt inlägg! Det handlar om "Kristen censur". Själva poängen är att man planerar åtgärder mot att händelserna skildras på film.

Jag förstår att det känns besvärande för alla inom dessa organisationer som inte är terrorister och inte står för dessa åsikter. Precis som det måste vara besvärande för många tyskar att se filmer som skildrar världskrigen och precis som det är besvärande för män inom t ex scoutrörelsen och förskolan när det visas filmer som skildrar pedofiler inom dessa organisationer och yrken. Exemplen är hur många som helst, men saken är den att jag inte sett att någon av dem "överväger rättsliga åtgärder" för att stoppa skildringarna.

SEA's reklamkampanj och reaktionerna mot den är jag inte direkt insatt i, men det är ju ändå en skillnad på att skildra en händelse på film och på att gå ut med en kampanj för en åsikt, eller hur? Vad jag vet så finns ingen kampanj för att utmåla kristna som terrorister.

Sedan blev jag också intresserad av åsikterna om homosexualitet inom kristendomen genom kommentarerna här, men det är en annan sak. De åsikterna kan man, och bör man, diskutera öppet. Därför tycker jag att det är intressant att man varken dementerar eller diskuterar dessa frågor i anslutning till artiklarna.

2007-11-15 @ 14:55:24
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Christer

Den sydafrikanske ärkebiskopen och fredspristagaren Desmond Tutu har i alla fall svar på en av frågorna:

"-Det är perverst att påstå att en människa väljer sin sexualitet."

Han kommenterar även kyrkans inställning i stort med:

"- Trots att vår värld står inför svårigheter som fattigdom, hiv och aids och konflikter, är vår kyrka besatt av frågor om mänsklig sexualitet. Gud måste gråta när han ser de fruktansvärda grymheter vi begår mot varandra."

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=145393

2007-11-18 @ 15:21:03
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Kalle af

En kristen syn på homosexualitet (av flera) hittar du på http://hbt-bibeln.blogspot.com/ - fast det kan hända att SEA och Livets Ord inte riktigt är med på noterna...

2007-11-18 @ 21:37:32
URL: http://karlafhallstrom.blogspot.com/
Postat av: iguana

christermagister
"Ett annat ämne som får mig att gå igång på alla cylindrar är kristendomen".

Exakt VAD är det med kristendomen som gör att du reagerar så?

2008-03-04 @ 21:15:26
Postat av: Christer

Iguana, kul att du hittat det här gamla inlägget!

Det är en svår fråga du ställer, men kortfattat kan man väl säga att det är kristendomens fördömande sida som får mig att gå igång mest... "Gör si, gör så, gör inte si och inte så, för då kommer du att brinna i helvetet."

Jag skrev precis en MASSA olika punkter som jag inte håller med om inom kristendomen, och flera andra religioner, men det blev för mycket och för kortfattat, så jag tog bort det igen...

Jag tror att det är lättare att skriva vad jag håller med om, och det är det allmänna kärleksbudskapet och att man inte ska skada någon annan osv, men det är ju punkter som finns med i alla religioner och som bygger på sunt förnuft och empati.

Att man överhuvudtaget påstår sig veta vad som är rätt och fel med grund i en gammal saga från mellanöstern gör att jag ser rött... Jag vill höra ett logiskt resonemang om olika delar i vår tillvaro, och inte serveras färdiga svar.

Som jag bl a skrivit om i mina inlägg "Homoäktenskap i kyrkan?" och "Religiösa påtryckningar!" så tycker jag att kristendomen helt ska separeras från såväl lagstiftning som skola.

Vad tycker du själv är bra med kristendomen? Finns det några delar/budskap som inte bygger på sunt förnuft och empati, och som inte finns med i alla religioner, som du kan berätta om? Varför tycker du att kristendomen behövs i dagens samhälle? Vad kan den tillföra?

Det är lättare att ha något att utgå från när man diskuterar en så komplicerad fråga. Läs gärna mina andra inlägg och kommentera dem, så ska vi se om jag kan förklara mig bättre...

MVH
Christer

"Homoäktenskap i kyrkan?"
http://christermagister.blogg.se/1201267998_homoktenskap_i_kyrkan.html

"Religiösa påtryckningar!"
http://christermagister.blogg.se/1196926607_.html

2008-03-05 @ 16:08:27
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Iguana

Hej igen.

"Det är en svår fråga du ställer, men kortfattat kan man väl säga att det är kristendomens fördömande sida som får mig att gå igång mest... "Gör si, gör så, gör inte si och inte så, för då kommer du att brinna i helvetet."

Ja, det är nog det här som de flesta icke-kristna har problem med när det gäller Kristendomen (Och det hade jag med innan jag blev frälst för ca 7 år sedan:)

Det folk har svårt för när det gäller Bibeln och Kristendomen, är att den säger att "Alla har syndat och saknar härligheten från Gud" (Rom 3:23). Vi vill gärna tänka om oss själva att vi är riktigt goda människor och det finns andra som är mycket värre än oss själva. Men teorin om att vi skulle vara goda människor faller ordentligt om vi ärligt tar och rannsakar oss själva. Detta kan göra ont men är absolut nödvändigt för att förstå vad frälsning genom Jesus egentligen innebär.

Några enkla ex: Har du ljugit någon gång?

Stulit något?

Sagt något elakt till någon?
Missbrukat Guds namn?

Skulle du eller jag neka till att vi begått någon eller några av dessa synder så ljuger vi. Hur kan vi påstå oss vara goda människor om vi ändå har gjort dessa saker?

Alla håller med om att en som mördat en gång är en mördare, men då måste man också hålla med om att har du ljugit en gång så är du en lögnare. Har du snott en grej en gång så är du en tjuv.

Dessa små exempel visar klart och tydligt att vi alla har brutit mot Guds bud, och att Han därmed inte kan förklara oss frikända. Detta väcker starka reaktioner hos många, men detsamma gäller i en rättssal. Har du brutit mot lagen så måste du bli dömd (om rättvisa ska skipas). Det spelar ingen roll hur många goda gärningar du gjort, du ska ändå bli straffad för ditt brott. Likadant är det med Gud. Eftersom Han är rättvisan och godheten själv, så kan Han inte låta någon skyldig slippa straff. Precis som en jordisk domare inte kan låta den skyldige slippa straff bara för att han gillar denne, så kan heller inte Gud göra så för oss. Men det är därför Han sände sin son Jesus Kristus till jorden för att på korset ta vårt straff på sig, och genom tron på Honom blir vi FRIKÄNDA och förklarade rättfärdiga i Guds ögon och kommer till Himlen.

Jag förstår inte hur man tycka att detta är fördömande. Detta är väl det mest befriande budskap man någonsin kan tänka sig. Enda hindret mot att se det som ett otroligt erbjudande är om vi forsätter vidhålla att vi är goda människor och oskyldiga. Det är klart att det uppfattas som dömande då...Detsamma tycker nog en förbrytare i en "jordisk" rättegång om han inte inser allvaret i brottet han begått. Inser han inte allvaret i sitt brott så är det självklart att han inte heller tycker att han ska bli straffad för det. Skulle han däremot inse allvaret, då skulle han förstå att han faktiskt förtjänar straffet.

I Bibeln är det tydligt att Gud ÄLSKAR OSS men (och detta gillas inte i Sverige idag) AVSKYR SYNDEN!. Detta gillar vi inte, för vi vill gärna tänka om oss själva som goda människor och att det inte finns någon synd.

2008-03-06 @ 23:38:39
Postat av: Christer

För det första kan man ju diskutera vad "synd" är:

Jag har självklart, liksom alla andra, brutit mot några av buden i bibeln någon gång, men jag tycker inte att de sakerna jag gjort är så alvarliga att jag förtjänar att brinna i helvetet för dem... Om det fanns en Gud som var "rättvisan och godheten själv" så är jag övertygad om att han skulle ha överseende med de småförseelserna. Du citerar (Rom 3:23), "Alla har syndat och saknar härligheten från Gud"; ja visst, människor är människor och inga gudar.

Sedan tycker jag att budskapet är minst sagt motsägelsefullt. Först skriver du "Har du brutit mot lagen så måste du bli dömd (om rättvisa ska skipas). Det spelar ingen roll hur många goda gärningar du gjort, du ska ändå bli straffad för ditt brott.", och sedan att vi genom att tro på Jesus "blir vi FRIKÄNDA och förklarade rättfärdiga i Guds ögon och kommer till Himlen". Hur går det ihop? Jag tycker att man i så fall slipper undan väldigt lätt...

Ska vi gå in mer på grunden i den kristna tron så tycker jag att det här med Jesus som Guds son är en intressant åsikt... Vaför skulle Gud, om nu målet var att skicka ett budskap till mänskligheten, låta en son födas i en liten by i mellanöstern? Varför just där? Och varför inte i alla världsdelar samtidigt? T ex en i Kina, en i Nordamerika osv?

Återigen, jag håller med om många budskap i bibeln om vad som är rätt och fel, men för att följa de råden tycker jag inte att man behöver ta till en religion som utesluter en massa människor och för med sig en massa andra delar och åsikter som inte är direkt moderna... Det är inte så att jag "ser rött" för att någon är kristen, eller muslim eller vadsomhelst, rent privat. Det är när man försöker införliva religion i skolan, lagstiftningen och det övriga samhället som jag "ser rött". Så jag frågar igen: Finns det några delar/budskap som inte bygger på sunt förnuft och empati, och som inte finns med i alla religioner, som du kan berätta om? Varför tycker du att just kristendomen behövs i dagens samhälle? Vad kan den tillföra?

Och en mer personlig fråga, vad fick dig att bli frälst? Hur gick det till?

MVH
Christer

2008-03-09 @ 12:21:16
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0