Tisdagstema - Last

                   image187
Veckans tisdagstema är "Last" och precis som förra veckan kunde det lika gärna varit "Ordlös onsdag"; inte mycket att tillägga...

P.S. Jag åker till London i morgon (för att ägna mig åt enbart laster) och därför kommer jag varken att skriva inlägg eller svara på kommentarer på 4-5 dagar. Ha det bra!

Tidigare bilder finns här:
Tisdagstema - Längtan, Tisdagstema-Ensam, Tisdagstema-Yta, Tisdagstema-Stor, Tisdagstema-Horisont, Tisdagstema-Okänd, Sommarbilder, Höstbilder, Cafébilder, Ordlös onsdag 1, Ordlös onsdag 2, Ordlös onsdag 3, ordlös onsdag 4
Länkar till andra bloggar om:
, , , , , , ,

Semesterbilder i personvalstider

image186Jaha, här har vi en "nyhet" som egentligen bara är nonsens och borde ignoreras, men eftersom någon lägger vikt vid den så blir den relevant... Sjukt!

Jag läste först i AB att någon "läckt" en bild på Obama där han är "klädd som en äldre somalisk man" och att Obamas läger uttalade sig: "- Clintons kampanj har sänkt sig till skamligt skrämselskapande", /.../ "Hans läger anser att offentliggörandet av fotografiet är ett smutsigt trick för att vända opinionen emot senatorn och underblåsa rykten att Barack Obama i hemlighet är muslim och därmed, i förlängningen, antiamerikan."

Helt sjukt att en semesterbild ska kunna tolkas som ett bevis på att man är "antiamerikan", och användas som smutskastning, i landet "over there" är ju den första tanken. Sedan gick jag vidare till SvD och DN där man har publicerat TT-Reuters utskick och i denna läser jag att Clinton-kampanjen uttalat sig: "- Barack Obamas kampanj borde skämmas om den antyder att ett foto på honom i traditionella somaliska kläder skulle kunna söndra."

Jag vet inte hur det verkligen ligger till i det här fallet, men jag vet att själva debatten är ett tecken på att något är fel, mycket fel, i det samhället!

Mer om smutskastningen finns att läsa i en annan SvD artikel. Det finns säkert fördelar med personval, se mitt tidigare inlägg, men det är ju sånt här man är rädd för!

För övrigt förstår jag inte hur man kan tro att en färg i sig skulle påverka ett barns utveckling, det är ju för 17 hur omgivningen reagerar som påverkar!

Gårdagens "debatt" om kvinnor i militärtjänsten kom av sig lite... Är det någon som inte tycker att även kvinnor ska ha värnplikt?

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Jämställdhet på riktigt

image185Jag är för jämställdhet. För mig innebär jämställdhet att alla har samma rättigheter, men också samma skyldigheter. Därför är det intressant att läsa om Björn Körlofs förslag till könsneutral mönstring. (SvD, DN, Sydsvenskan)

Jag håller med om att kvinnor är viktiga i försvaret, och att en högre andel kvinnor därför är ett mål. "Kvinnor är särskilt viktiga i det nya insatsförsvaret, vars uppgift är att verka för fred och säkerhet i vår omvärld. Studier visar att fredsbefrämjande insatser med hög andel kvinnor har haft större framgångar än de som haft få eller inga kvinnor alls." (DN)

Det är däremot typiskt att orättvisan i att endast män har en plikt att fullgöra värnplikten framställs som en förmån. "Min uppfattning är att försvaret fortfarande är en organisation där fördomar mot kvinnor förekommer." (DN)

Hallå! Jag blev utnyttjad som slav inom försvarsmakten, mot min vilja och med hot om fängelsestraff, och att den orättvisan ännu inte har rättats till är ofattbart. Värnplikt ska gälla för alla, eller ingen! (På AB kan ni rösta och säga vad ni tycker.)

Ett angränsande ämne är ju Maud Olofssons upprepade krav på "att det ska vara hälften kvinnor som sitter på chefsjobben på det statliga området." (SvD) Precis som Per Ström skriver i sin blogg innebär det i praktiken en diskriminering av manliga sökande, eftersom de är så många fler.

P.S. Bloggaren Blottad Bitch gör en annan reflektion efter att ha läst artiklarna. Hon anser att försvarsmakten diskriminerar kvinnor vid mönstringen, och att man trots en påståd vilja att öka antalet kvinnor stoppar rekryteringen med för höga/fel krav. Intressant hur olika vinklingar man kan ha efter att ha läst samma artiklar!
Det är inte lätt det här med jämställdhet!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Närvaroplikt i riksdagen och personval

image184
Artikeln "Har vi verkligen rätt politiker?" i SvD väcker dessa två frågor.

Personval är jag lite tveksam till. Hjälp mig att ta ett beslut!

Jag vill inte att personligheten ska vara det viktigaste kriteriet för vilka som styr vårt land, men samtidigt måste ju politikerna kunna kommunicera med väljarna... Kanske vore det enklast att bara ha en kandidat till de olika befattningarna (DN)... ;-)

Jag vet i alla fall att jag tycker att närvaron i riksdagen är en skandal! Vad har riksdagspolitikerna för yrkesbeskrivning egentligen? I går var det debatt om bl a betygssystemet, som jag skrev om i går, och enligt artikeln i SvD var kammaren "fylld till högst en tiondel"! En tiondel! Är det OK? Det tycker inte jag! Finns det inga regler om närvaro?

Det är väl inte så troligt att det finns det, eftersom politikerna skriver sina egna yrkesbeskrivningar. Precis som Per Gudmundson skriver i SvD när det gäller personval är det "inte så troligt att våra folkvalda skulle föreslå ett system som garanterat skulle byta bort majoriteten av dem."

Jag har det riktigt stressigt med pluggandet och har inte hunnt besvara alla kommentarer, men det kommer, ha tålamod!

För övrigt trodde jag att storleken inte hade någon betydelse... :-)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Björklunds fotarbete

image183Att man ofta sätter ner foten
innebär inte att man har båda fötterna på jorden!

I går var det riksdagsdebatt om betyg och i Aftonbladet läser jag "Jan Björklund är ilsknast i svensk politik. Den folkpartistiska utbildningsministern är inte intresserad av dialog. Han vill bara bråka." "Björklund är inte intresserad av några överläggningar. Han klagade bara över att den socialdemokratiska regeringen minsann aldrig bjöd in honom till några samtal."

En ilsken och långsint person som låter politisk pajkastnng och personliga vendettor gå ut över sitt ansvarsområde är inte vad vi behöver som utbildningsminister!

Björklund fortsätter att prata om att betygen sätter en ribba för eleverna att sträva över och att skolan ska "belöna ansträngning och flit", vilket visar att han definitivt inte har kontakt med verkligheten. Som jag skrivit tidgare:

"Jag har varit med om hur man dragit ner på skolans resurser med ca 40% sedan början av 90-talet och att tro att man kan reparera den skadan med hårdare tag och krav samt uppmaningar till eleverna att bli flitigare är rent ut sagt så korkat att jag inte är säker på att jag vill vara med längre!"

Läs mer om betyg i mina tidigare inlägg, börja med "Betygshets": Skoldebatt del 1 - betyg och prov, Skoldebatt - Betyg del 2, Hård strid om skolbetygen, Björklund - skolans fiende nr 1 (?), Betygshets

Lite om vad jag tycker är viktigt i skolan hittar ni i inlägget "Framgång i skolan" och i kommentarerna till "Charmtroll".

För övrigt är det nog uppenbart för de flesta att klass 9A inte är en av de värsta klasserna i Sverige. Det spelar visserligen inte så stor roll. Det jag tycker är viktigt är att man inser att hur duktiga dessa nya lärare än är, så är det den massiva uppslutningen runt eleverna, den lilla klassen med ganska motiverade elever och TV-kamerorna som gör det största jobbet.

Dessutom tycker jag att programmet är bra tack vare de härliga eleverna, vem kan låta bli att tycka om dem? Vem skulle inte vilja rusa dit och hjälpa dem uppnå sina mål i livet?

P.S. Jag trodde att det var uppenbart för alla att situationen i klass 9A inte är representativ, men efter att ha skummat några kommentarer så inser jag att det inte är så. De 8 lärarna i klass 9A fokuserar på runt 20 elever. Ett mer typiskt arbetslag på 8 lärare har över 100 elever att arbeta med, 110-130 st på skolan där jag jobbar. Idrottsläraren har runt 250 elever att undervisa, motivera och utvärdera. Det finns helt enkelt ingen möjlighet att göra det som görs i Johannesskolan. Jag tycker att lärdommen man kan dra av programmet är hur viktigt det är med en personlig kontakt och en sammansvetsad enhet som fokuserar på ett mindre antal elever, inte hur den enskilda läraren arbetar. (Mer om detta även i Sydsvenskan)

I tidningen Dagen finns en rolig notis som inte kräver vidare kommentar!
Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Fallet Zaremba och hyreslägenheter

image182Ni som har följt mina tidigare länkar och läst Maciej Zarembas tre artiklar om kränkningar och utvecklingen på Lärarhögskolan i Stockholm
(del 1, del 2, del 3) bör även läsa artikeln "Fallet Zaremba" i AB för att få en mer balanserad bild.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, sant eller osant, i artiklarna och för mig spelar det inte så stor roll. Jag tycker att det är frågorna som väcks, som jag skrev om i mitt inlägg "Kränkningar och normalitet" som är de intressanta.

Artikeln "Ett svek mot stockholmarna" i DN är också läsvärd. "- Det är oroande att inte ens i högkonjunktur lyckas man från borgerligt håll sköta korten rätt och sköta kvaliteten i välfärden, skriver Stockholms stads oppositionsborgarråd Carin Jämtin (s) i rapportens förord."

Det här med utförsäljningen av hyresrätter har jag varit inne på förut. Jag förstår inte hur man tänker... Som jag ser det så finns det tre huvudproblem:

Segregationen ökar, genom att staden delas upp i hyresrättsområden och bostadsrättsområden.

Det blir svårare för unga, inte så välbärgade och gamla att hitta ett boende; hur många äldre som inte längre klarar av att bo i sina hus vill köpa nytt?

Det förhindrar rörligheten i arbetsmarknaden och för studenter. Som jag frågade i mitt inlägg "Chockhöj hyrorna, bort med pöbeln!": "Hur får alliansen det här att gå ihop med sin arbetsmarknadspolitik? Hur ska vi kunna studera i en storstad? Hur ska vi kunna flytta dit jobben finns?"

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Framgång i skolan

image181Äntligen börjar media intressera sig även för framgångsexempel från skolan! Tack för det Klass 9A! Artikeln "Med föräldrarna kom vändningen" i DN sätter fingret på några viktiga punkter:

Skolan är mer än en plats dit eleverna går för att få undervisning. Skolan är en stor del av elevernas liv; klassen och lärarna är som en andra familj. Skolan måste lyckas få eleverna och deras föräldrar på sin sida, alla måste jobba mot samma mål.

"- Lärarna grät. Jag tror inte vi hade en hel lektion på hela mellanstadiet. Alla kom på lektionerna, men det var för att visa lärarna att det var vi mot dom, säger Nasim."

"- Det var fascinerande att få vara med om vändningen i 8:an. Det blev tydligt att det gick att skapa en fungerande klass när föräldrarna fanns med och stöttade."

Lärarna måste få eleverna att förstå nyttan med att lära sig; de måste förstå att de är i skolan för sin egen skull, inte för någon annans skull.

"- Helt plötsligt fattade man att om lärarna hela tiden måste lägga ner tid på att säga åt folk att vara tysta, så hinner de inte lära oss något. Och att inte hänga med är det värsta som finns."

"När några elever själva började ställa krav på lugn och ro tog den positiva utvecklingen fart, minns Jan Jönsson."

Man vinner elevernas hjärta genom medmänsklighet, tålamod och uppmuntran.

"det märktes att trots alla ig-varningar så gav de inte upp, de trodde på oss och lät oss veta vad vi var bra på." (Anna Shoushi, 15)

För övrigt finns Maciej Zarembas sammanfattande artikel här, (se mitt tidigare inlägg)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Tisdagstema - Längtan

             image180
      Veckans tisdagstema är "längtan", och det kunde lika gärna varit ordlös onsdag!

För övrigt: rektorns reaktion på Maciej Zarembas artiklar som jag skrev om igår

Vill ni se fler av mina bilder finns de bl a här:
Tisdagstema-Ensam, Tisdagstema-Yta, Tisdagstema-Stor, Tisdagstema-Horisont, Tisdagstema-Okänd, Sommarbilder, Höstbilder, Cafébilder, Ordlös onsdag 1, Ordlös onsdag 2, Ordlös onsdag 3, ordlös onsdag 4

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kränkningar och normalitet

image179I går tipsade jag om Maciej Zarembas artikel "Först kränkt vinner" i DN och i dag har han gjort det igen! Dagens artikel heter "Tyst i klassen" och Zaremba har återigen knåpat ihop en artikel som är riktigt riktigt läsvärd.

Maciej Zaremba skriver om en sjuk utveckling på Lärarhögskolan i Stockholm, men ämnet rymmer så många dimensioner att det är av intresse för alla.

Vad betyder det att bli kränkt? Vem kan avgöra om någon blivit kränkt eller inte? Hur ska det bevisas? Hur kan vi sätta en straffskala efter känslor?

Vad innebär en framväxande "anmälarkultur" för vårt samhälle? Är det rimligt att rädslan för att kränka någon får folk att bli tysta; att inte våga yttra sig och ta ställning?

Vad är normalt? Vad är onormalt? Har vi rätt till våra egna tolkningar av det? Och kan vi i så fall framföra de åsikterna? Har alla en rätt till det? Eller bara vissa?

Om ni tittar på normalkurvan ovan, där "det normala" markeras av mittstrecket, så är det lätt att inse att det är bra många fler av oss som är onormala än normala; man kan
t o m säga att det är normalt att vara onormal!

Vad som anses vara normalt ändras också med tiden, och olika mallar gäller i olika sammanhang. För oss lärare är det här en viktig tanke att påminna oss om innan vi stämplar elever som "i behov av stöd" för att de inte fungerar i "en normal klass".

För inte så länge sedan var det "normalt" att kunna samarbeta i grupp.
Nu är det "normalt" att kunna arbeta självständigt.
I skolans värld har det alltid varit "normalt" att kunna sitta still, lyssna koncentrerat och vänta på sin tur att tala...

Nej, nu ska jag inte ta upp er tid längre, läs Zaremba istället; och ta er tid att fundera!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Mobbing och svartlistade skolor

image178Mobbing är något som ska tas på största allvar och det är hemskt när inte skolor tar sitt ansvar för att stoppa den. I dag kan vi läsa artikeln "De slog mig med plankor" i AB, och den gör mig självklart upprörd!

Lika upprörd blir jag av länkningen till tidningens Plus-sidor: " Lista: Sveriges värsta skolor, skolorna med flest anmälda mobbningsfall, Sök på din skola"

Är det alltså skolorna som anmäler flest fall som är de värsta?! Jag skulle vilja vända på det; de skolor som anmäler flest fall är de bästa! De tar mobbingen på allvar! I dagens konkurrensutsatta skolmarknad krävs det mod för att anmäla!

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , , , ,

Klass 9A, kränkningar och dåliga lärare

Jag har absolut inte tid att sitta här och blogga eftersom jag har en hel del litteratur kvar att läsa och en skrivuppgift som måste vara mailad innan midnatt! Därför kommer jag bara med ett par tips på intressant läsning.

Fred har sagt vad som behöver sägas om TV-programmet klass 9A: "Det är inte svårt att vara pigg, engagerad och trollbindande om man bara har en enda klass under några lektioner i veckan. Det är lätt att se alla eleverna om man i ett arbetslag på 8 lärare har hand om 20 elever. Men det är inte så vardagen för verklighetens lärare ser ut." Läs mer om det i Freon Blog

Som kommentar till "klass 9A" skriver P J Anders Linder i en krönika i SvD att "Lärarna ska rekryteras ur eliten", och det håller jag så klart med om. Läs krönikan, men ha Freds inlägg i tankarna när P J Anders Linder skriver: "Ett antal fördomar kommer på skam. Det är inte resurser som avgör...". Tänk på att man behöver bra förutsättningar för att vara en bra lärare.

Söker ni en förklaring till varför det trots allt finns så många dåliga lärare ska ni också läsa artikeln "Först kränkt vinner" i DN. Den är lång, men intressant, och här finns ytterligare en pusselbit som passar in i en komplicerad bild.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Alla hjärtans dag i skolan

image177Skolans värld är fantastisk! Finns det något ämne där inte skolan är inblandad? Politisk medvetenhet, våld, bristande allmänkunskaper, rasism, kvinnoförtryck; you name it, skolan är med i debatten!

Nu är det Alla hjärtans dag, och vi kan läsa att "Skolor avstår från Alla hjärtans dag". (DN) Som vanligt i media så uppfattar jag en kritiserande ton: "I år har Vasa real idrottsdag, men skolans rektor Gunnar Wohlin menar att det inte har något med Alla hjärtans dag att göra. - Vi har idrottsdag, men det är en vanlig dag och inget konstigt med det, säger Gunnar Wohlin. Men varför har ni idrottsdag just 14 februari i så fall?"

Min fråga är, varför skulle skolan ha något med Alla hjärtans dag att göra? Självklart kan det vara en lämplig dag att diskutera viktiga ämnen som kärlek och vänskap på, men jag menar den kommersiella delen. Artikeln i DN handlar om att på flera "högstadieskolor i Stockholm uteblir försäljningen av rosor"... Varför skulle skolan sälja rosor?

Jag har inte varit med om att någon skola säljer rosor, men det förekommer uppenbarligen. Pellepenna beskriver hur det kan gå till i sin blogg: "En elev går upp till elevrådsexpeditionen och köper en ros till någon den tycker om. När alla hjärtans dag kommer går elevrådsrepresentanterna runt i korridorerna med jättefång av dessa beställda rosor. De knackar på i klassrummen och läser högt från en lista vilka som har fått rosor. De lyckligt utvalda får komma fram och hämta rosorna." Om det verkligen går till på det sättet så är det ju riktigt illa!

Sedan har vi själva fenomenet "Alla hjärtans dag". För en gångs skull håller jag med Lisa Magnusson när hon skriver i AB: "om folk verkligen menade allvar med alla hjärtans dag, om det handlade om att deras hjärtan höll på att sprängas av kärlek, varför väntar de då med att förklara den kärleken just tills ICA rear ut äckliga gelehallon i hjärtformade askar av hårdplast? Nej, alla hjärtans dag är en påse skit och bara idioter kommer ens på tanken att dyka med näsan före rätt ned i den."

Antagligen skulle Lisa kategorisera mig som en av idioterna med tanke på mitt tidigare inlägg, men till mitt försvar vill jag framföra att jag inte har köpt någonting, att jag är ganska bra på att "förklara min kärlek" även andra dagar och att ytterligare en definition på kärlek är att man vill göra någon glad; att man blir glad över att göra någon glad och mår bra av att "förklara sin kärlek"...
Länkar till andra bloggar om: , , , ,

What is Love?

image175Ja, "vad är kärlek?", brukar man ju fråga och idag är ju en lämplig dag att försöka besvara den. Här kommer mitt försök:

Kärlek är ingenting man väljer, det är något man drabbas av. Inte "drabbas" i en helt negativ mening, utan som i att det är någonting man inte kan motstå! Trots att hjärnan och allt sunt förnuft säger: "Nej, nej, stopp! Lägg av! Det här kommer aldrig att fungera!" så står man där som ett lallande, och leende,  fån och kan inget annat göra än att "göra vad ditt hjärta säger", som det brukar heta...

Kärlek är att ha roligt tillsammans. Kärlek är att trivas tillsammans. Att vilja träffa en person så mycket som bara möjligt. Kärlek är en sexuell passion som är så stark att den ibland tar sig helt vansinniga uttryck!

Ja, jag är kär! Och det är toppen. Allt har fungerat så mycket bättre än jag var rädd för, än jag kunde drömma om. Kärleken har visat sig vara värd att drabbas av!

Ordlös onsdag - Hopp om liv

                 image174

Länk till fler bilder inom ordlös onsdag

Vill ni se fler av mina bilder finns de bl a här: Tisdagstema-Ensam, Tisdagstema-Yta, Tisdagstema-Stor, Tisdagstema-Horisont, Tisdagstema-Okänd, Sommarbilder, Höstbilder, Cafébilder, Ordlös onsdag 1, Ordlös onsdag 2, Ordlös onsdag 3

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , ,

Tisdagstema - Okänd

                 image173
              "Veckans tema är okänd. Finns det någon eller något okänt runt er?"

Ovanstående är veckans fotouppdrag, och jag är omgiven av okänd kunskap!
En snabb bild på en stor del av kurslitteraturen jag förväntas läsa de första sex veckorna av en kurs är allt jag hinner med i dag. Som ni kan se av mina fina
"post-it"-lappar med anteckningar är lyckligtvis inte all denna kunskap längre okänd, utan välkänd...eller i alla fall igenkänd. :-)

Länk till fler bilder inom tisdagstema okänd

Vill ni se fler av mina bilder finns de bl a här: Tisdagstema-Ensam, Tisdagstema-Yta, Tisdagstema-Stor, Tisdagstema-Horisont, Sommarbilder, Höstbilder, Cafébilder, Ordlös onsdag 1, Ordlös onsdag 2, Ordlös onsdag 3
Länkar till andra bloggar om:
, , , , , , ,

Skolkarpoliser!

image172Skolkare ska hämtas med polis (AB)

Nu har väl i alla fall Björklund totalt tappat verklighetsförankringen?!



Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Charmtroll

image171Jag blev totalt överkörd av ett gäng charmtroll i dag. Ni som är lärare vet nog vad jag talar om. Ett sånt där gäng elever med så mycket energi och glädje över att det snart är helg att de bara inte kan (rent fysiskt) sitta still och vara tysta! Och det värsta är att de diskuterar roliga och intressanta saker!

Resultatet: Samtidigt som man blir alltmer kallsvettig över att de inte jobbar med det de ska och kommer ännu längre efter med skolarbetet så kan man inte låta bli att engagera sig i deras samtal! Man försöker locka dem att börja arbeta, vädjar till deras förnuft, tjatar och till slut måste man ju bli arg (i alla fall på låtsas) och säga till på skarpen. De tystnar faktiskt, och när jag ändå har deras uppmärksamhet så passar jag på att berätta att jag kommer att vara borta på måndag, och tillägger (som den sura och besvikna läraren jag spelar) att det ska bli skönt att slippa tjata på dem den dagen i alla fall!

Tystnad. Stora ögon och en sekunds tvekan.

-Ähh, du tycker om oss, vad du än säger! Försök inte!, säger en av dem med ett stort leende och alla skrattar instämmande!

Och sedan är det kört igen! För visst har de rätt! Och när diskussionen om varför ingen annan tycker om dem rullar igång kan man ju inte bara sätta igång och skrika om hur viktigt det är att kunna beräkna hypotenusan!

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Betyg och ohälsa i skolan

image171

Mobbning och psykisk ohälsa ökar i skolorna (AB): "Förväntningar på att lyckas och krav på utbildning bakom ungas psykiska ohälsa enligt folkhälsoinstitutet". (AB)

"- Det ska löna sig att vara flitig i skolan", säger Björklund och fokuserar på betygen! (AB)

Betygshetsen som jag skrev om i går skapar stress och ohälsa och löser inte skolans bekymmer. Problemet i skolan är att det är många som inte tillägnar sig grundläggande kunskaper i kärnämnena och alltså inte når betyget G; de är inte ett dugg hjälpta av fler steg i betygsskalan.

Rusta upp skolhälsovården igen, öka antalet vuxna i skolan och låt lärarna fokusera på att lära ut viktiga kunskaper och färdigheter för livet i stället för lättmätbara ytkunskaper. Det är nämligen resultatet av betygsfokuseringen.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Betygshets

image169Ångvältspolitikern med korvstopparideal är igång igen.

Den här gången föreslår Björklund en ny betygsskala, med sju steg och bokstavsbeteckningar, samt obligatoriska betyg från år 6. (DN, AB, SvD) Man kan riktigt se framför sig vad han är ute efter; en återgång till gamla tider där de flitiga och framförallt lydiga eleverna sitter tysta i sina bänkar och hänfört lyssnar till kunskaperna som deras allsmäktiga lärare förmedlar! Alla är glada, flitiga och framgångsrika...

Problemet är att Björklunds idealbild aldrig har existerat. Det han ser framför sig är en skola som skickade vidare ca 10% av grundskoleeleverna till gymnasiet, att jämföra med dagens 98%. Han har inte förstått att dagens skola lyckas utbilda bra många fler kompetenta individer än man gjorde på "den gamla goda tiden".

Betygshetsen som Björklund står för medför att samhället, och i förlängningen skolorna, prioriterar de mätbara ämneskunskaperna och glömmer bort sin målsättning att uppfostra "samhällsdugliga", kritiska och analyserande individer samt att målsättningen med "en skola för alla" totalt skjuts i sank!

Att han dessutom fortfarande struntar i att försöka nå en bred överenskommelse är ju också så typiskt. (SvD, AB) Han är ute efter billiga politiska poäng och att införa något som bär hans namn; "Björklundsbetygen" eller något ditåt riktigt blinkar förblindande framför hans ögon.

Läs mer i mina inlägg: Skoldebatt del 1 - betyg och prov, Skoldebatt - Betyg del 2, Hård strid om skolbetygen, Björklund - skolans fiende nr 1 (?),

Sammanfattningsvis kan man säga att jag tycker att det här sätter fokus på fel område i skolan, att det är ett onödigt förslag eftersom vi redan har de instrument vi behöver och att hans ofullständiga idéer skapar en massa praktiska problem som kommer att kosta flera miljarder onödiga kronor att reda ut!

"- Jan Björklund har alltid anklagat alla andra för att stå för en flumskola, nu står han själv där och är flummig, säger Mats Pertoft, skolpolitisk talesperson för Miljöpartiet." (DN)

Fred på Freon Blog har skrivit tydligt om det nya förslaget och problemet med detta.


Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Moderaternas nya fokus

image168"Frågorna som folket nu ställer sig handlar inte om svårgripbara systemlösningar, de är mycket mer "människonära" enligt Reinfeldt: - Är det bra verksamhet? Blir jag bra omhändertagen? Finns det ett intresse för mig? Ser de mig, mina barn och mina åldrande anhöriga?" (DN)

Grattis! Reinfeldt har kommit på att politiken bör utformas för riktiga människor!

Reinfeldt "lägger stor tonvikt vid att införliva klimatfrågan i den ekonomiska politiken. Och när det gäller välfärden säger han att det nu är dags att lägga segern i frågan om privata alternativ bakom sig och rikta in sig på kvaliteten i skolan, vården och omsorgen." (DN)

Och inte nog med det, han har insett att klimatfrågan ligger folk nära hjärtat och att de flesta prioriterar kvalitet före ägandeform! Då ska vi se om vi kan belysa några aktuella frågor utifrån detta:

Häromdagen läste vi om förslaget att chockhöjda hyrorna i DN och jag skrev ett argt inlägg. Ligger det här i linje med moderaternas nya fokus? Är det "människonära" och lätt att inse den personliga fördelen? Är det viktiga att köerna försvinner för att folk inser att de inte har råd med en lägenhet eller att man faktiskt får en lägenhet att bo i?

Samma dag skrev jag också ett inlägg om förslaget att höja bensinskatten för miljöns skull. Min slutsats var att jag inte tror att ett högre bensinpris får oss att lämna bilen, men att däremot bättre kollektivtrafik skulle kunna vara vägen. I SvD kan man nu läsa om en familj som tänkte ta tåget till London för miljöns skull. Det visade sig att det skulle kosta dem "38 250 kronor, tur och retur. Nu flyger familjen istället. För 7 700 kronor." (SvD) Här har du lite att jobba med Reinfeldt!

På DN debatt läser jag ett förslag, "Låt effektiviteten styra offentliganställdas löner". Här handlar det om att "effektivisera verksamheten. Om en skola, en klinik eller ett daghem kan organisera sig med färre anställda som gör samma jobb så borde en stor del av besparingen användas till att förstärka arbetsenhetens ekonomi och öka löneutrymmet." Inte ett ord om kvalitet i omhändertagandet, "bra verksamhet" eller andra "människonära" punkter. "Effektivisering" och "besparing" är orden som gäller i moderaternas samhälle.

Kanske består det "människonära" i att vrida "sanningen" åt sitt håll med nya formuleringar? Jag läste precis ett "roligt" exempel på det i en text som gäller avknoppningen (utförsäljning) av skolor: "I slutet på veckan som gick blev den juridiska analys klar som Sveriges Kommuner och Landsting gjort av fenomenet skolavknoppning. Rubriken på pressmeddelandet löd: "Avknoppning av kommunala skolor möjlig." Strax därefter gick TT ut med nyheten: "Inga hinder knoppa av kommunal skola." Slutligen kom de politiska reaktionerna. Cecilia Brinck, gruppledare för moderaterna i Stockholms stads utbildningsnämnd, spred ett pressmeddelande med rubriken: "Fullt lagligt att knoppa av skolor."

Inga lögner. Inga grova felaktigheter. Men går man bakom rubrikerna finner man inte ett klartecken utan en analys som blottlägger stora rättsliga, moraliska och politiska problem." (DN)

Jo, jag tror att Reinfeldt är på rätt spår, men att han har lång väg att gå innan han lyckas omsätta sina ord i verkligheten; trots sina egna ord är han sannerligen ingen "man av folket"!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Höga betyg = Hög lärarlön

image167Nu har den borgerliga majoriteten i Sollentuna kommit på en riktigt bra idé om hur de ska kunna höja elevernas betyg! Läs i SvD, "Elevers resultat kan påverka lärarlön".

Jag hörde faktiskt något om det här på radion häromdagen, men var övertygad om att det var en satir! Vad ska man säga? Jag får nog omvärdera min åsikt om artikeln i Expressen häromdagen, "Alla borde inte ha rösträtt"!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Chockhöj hyrorna, bort med pöbeln!

Inte nog med att man tänker sälja ut 5200 lägenheter (DN), nu ska man bli av med köerna genom att chockhöja hyrorna. Det här är ett av de mest korkade resonemangen jag någonsin hört:

"- Jag kan mycket väl tänka mig att man kan behöva höja hyrorna med 30 till 40 procent för att få ner köerna till rimliga nivåer i attraktiva områden i Stockholm och ­andra storstäder." "Tanken är att med stigande hyror ska merparten av de köande lämna kön, i takt med att de inser att de inte har råd att bo i de mest attraktiva områdena." (DN)

Men hallå! Vad händer med dem som redan bor där? Ni tänker alltså tvinga folk som bott i sina lägenheter i 20-30 år att flytta för att köerna ska minska? Skitsnack! Ni kan inte vara så korkade! Ni är snarare beräknande och onda! Säg vad ni menar: "Bort med pöbeln och låt dem som är värda lite mer bo i de attraktiva  områdena!" Tack och lov verkar det som att ni inte lyckas lura någon, "Väljarstödet för moderaterna fortsätter att sjunka och ligger nu under tjugo procent i januarimätningen från Sentio Research". (DN)

I dagens samhälle borde vi bygga fler hyreslägenheter, och hålla priserna nere, för att uppmuntra en flexibel arbetskraft. Hur får alliansen det här att gå ihop med sin arbetsmarknadspolitik? Hur ska vi kunna studera i en storstad? Hur ska vi kunna flytta dit jobben finns?

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Bensinpriset vs Kollektivtrafik

image148"Nästa år höjs bensinskatten med 1,18 kronor.

Bensinen kommer då att kosta 13,60 - ett av världens högsta priser.

- Folk har råd, säger en av ledamöterna bakom förslaget." (AB)


"Den som av någon anledning trott att det är politikerna som ska rädda klotet har missförstått vad det handlar om.

Det är du som ska fixa det. Och det kommer att kosta." (AB)


Jaha, vi ska rädda klimatet med pengar. Jag trodde att det var ett mer restriktivt användande av miljöförstörande ämnen som var målet! Ärligt talat så tror jag inte att någon åker bil "i onödan" längre. Man tar bilen i stället för bussen för att kollektivtrafiken är för dålig; det finns ingen tur dit du ska, avgångarna passar inte, det är trångt och ibland osäkert. Satsa på att rusta upp kollektivtrafiken i stället.

Självklart är det störst problem på landsbygden, "- Det går bra att sitta i Stockholm och bestämma hur bilkörning ska minska när det är stört omöjligt att få resor att gå ihop norr om Dalälven." (AB), men det finns mycket att göra även i storstadsområden; t ex gratis parkeringar i anslutning till bussar och tåg som går in till centrum och bussar från centrum till stormarknaderna som ligger en bit utanför.

När det gäller tunga transporter kanske ett höjt pris fungerar, "Bland förslagen finns även återinförandet av en nygammal kilometerskatt på tunga fordon som fanns i Sverige fram till 1995"(SvD), men jag tror inte att ett höjt pris får privatbilister att lämna bilen hemma.

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Remember re:member

image165Vilken jobbig j*la reklam från re:member här nedanför!

Härmed lovar och svär jag att aldrig skaffa ett sådant kort!
Jag hoppas ni gör detsamma.


(Ja, jag är en grinig gammal gubbe i dag!)

Länkar till andra bloggar om: , ,

Influensa

image164"Nu har influensan kommit till Södertälje. Influensans kännetecken är plötsligt insjuknande, hög feber föregången av frossa, muskelvärk och torrhosta." (LT) Stämmer bra! Jag kan lägga till smärta i ögonen och yrsel, men det kanske är febern som orsakar... Jag har i alla fall bäddat ner mig i soffan! God natt!

RSS 2.0