Klass 9A, kränkningar och dåliga lärare

Jag har absolut inte tid att sitta här och blogga eftersom jag har en hel del litteratur kvar att läsa och en skrivuppgift som måste vara mailad innan midnatt! Därför kommer jag bara med ett par tips på intressant läsning.

Fred har sagt vad som behöver sägas om TV-programmet klass 9A: "Det är inte svårt att vara pigg, engagerad och trollbindande om man bara har en enda klass under några lektioner i veckan. Det är lätt att se alla eleverna om man i ett arbetslag på 8 lärare har hand om 20 elever. Men det är inte så vardagen för verklighetens lärare ser ut." Läs mer om det i Freon Blog

Som kommentar till "klass 9A" skriver P J Anders Linder i en krönika i SvD att "Lärarna ska rekryteras ur eliten", och det håller jag så klart med om. Läs krönikan, men ha Freds inlägg i tankarna när P J Anders Linder skriver: "Ett antal fördomar kommer på skam. Det är inte resurser som avgör...". Tänk på att man behöver bra förutsättningar för att vara en bra lärare.

Söker ni en förklaring till varför det trots allt finns så många dåliga lärare ska ni också läsa artikeln "Först kränkt vinner" i DN. Den är lång, men intressant, och här finns ytterligare en pusselbit som passar in i en komplicerad bild.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Vera

Den tanken slog mig oxå fast jag inte är lärare. Att plocka in 8 pedegoger som gör detta kan göra underverk ja men hur blir det sen när dom försvinner. Alltså jag förstår att det inte ger en "rättvis" bild av läraryrket. Men idéen är bra och underhållande som TV-program. Det ska bli skoj o se fortsättningen.
Lycka till med läsning & skrivuppgift!

2008-02-17 @ 23:37:01
URL: http://verasvarld.blogspot.com/
Postat av: Anonym i 9a

Hej,vill bara säga att lärarna vi hade förra terminen hade sina EGNA elever på sina skolor,men det står det inte någonstans och jag har nu läst en massa bloggar och nu var jag bara tvungen att svara.
Så dom hade inte bara 20 elever.

En i klass 9a

2008-04-02 @ 20:09:34
Postat av: Nathalie

synd, man ska aldrig säga något innan man vet , men dte är lätt hänt.

2008-05-06 @ 23:13:02
URL: http://www.n3.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0