Moderaternas nya fokus

image168"Frågorna som folket nu ställer sig handlar inte om svårgripbara systemlösningar, de är mycket mer "människonära" enligt Reinfeldt: - Är det bra verksamhet? Blir jag bra omhändertagen? Finns det ett intresse för mig? Ser de mig, mina barn och mina åldrande anhöriga?" (DN)

Grattis! Reinfeldt har kommit på att politiken bör utformas för riktiga människor!

Reinfeldt "lägger stor tonvikt vid att införliva klimatfrågan i den ekonomiska politiken. Och när det gäller välfärden säger han att det nu är dags att lägga segern i frågan om privata alternativ bakom sig och rikta in sig på kvaliteten i skolan, vården och omsorgen." (DN)

Och inte nog med det, han har insett att klimatfrågan ligger folk nära hjärtat och att de flesta prioriterar kvalitet före ägandeform! Då ska vi se om vi kan belysa några aktuella frågor utifrån detta:

Häromdagen läste vi om förslaget att chockhöjda hyrorna i DN och jag skrev ett argt inlägg. Ligger det här i linje med moderaternas nya fokus? Är det "människonära" och lätt att inse den personliga fördelen? Är det viktiga att köerna försvinner för att folk inser att de inte har råd med en lägenhet eller att man faktiskt får en lägenhet att bo i?

Samma dag skrev jag också ett inlägg om förslaget att höja bensinskatten för miljöns skull. Min slutsats var att jag inte tror att ett högre bensinpris får oss att lämna bilen, men att däremot bättre kollektivtrafik skulle kunna vara vägen. I SvD kan man nu läsa om en familj som tänkte ta tåget till London för miljöns skull. Det visade sig att det skulle kosta dem "38 250 kronor, tur och retur. Nu flyger familjen istället. För 7 700 kronor." (SvD) Här har du lite att jobba med Reinfeldt!

På DN debatt läser jag ett förslag, "Låt effektiviteten styra offentliganställdas löner". Här handlar det om att "effektivisera verksamheten. Om en skola, en klinik eller ett daghem kan organisera sig med färre anställda som gör samma jobb så borde en stor del av besparingen användas till att förstärka arbetsenhetens ekonomi och öka löneutrymmet." Inte ett ord om kvalitet i omhändertagandet, "bra verksamhet" eller andra "människonära" punkter. "Effektivisering" och "besparing" är orden som gäller i moderaternas samhälle.

Kanske består det "människonära" i att vrida "sanningen" åt sitt håll med nya formuleringar? Jag läste precis ett "roligt" exempel på det i en text som gäller avknoppningen (utförsäljning) av skolor: "I slutet på veckan som gick blev den juridiska analys klar som Sveriges Kommuner och Landsting gjort av fenomenet skolavknoppning. Rubriken på pressmeddelandet löd: "Avknoppning av kommunala skolor möjlig." Strax därefter gick TT ut med nyheten: "Inga hinder knoppa av kommunal skola." Slutligen kom de politiska reaktionerna. Cecilia Brinck, gruppledare för moderaterna i Stockholms stads utbildningsnämnd, spred ett pressmeddelande med rubriken: "Fullt lagligt att knoppa av skolor."

Inga lögner. Inga grova felaktigheter. Men går man bakom rubrikerna finner man inte ett klartecken utan en analys som blottlägger stora rättsliga, moraliska och politiska problem." (DN)

Jo, jag tror att Reinfeldt är på rätt spår, men att han har lång väg att gå innan han lyckas omsätta sina ord i verkligheten; trots sina egna ord är han sannerligen ingen "man av folket"!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0