Södertäljespecial v3

Stenkastningen mot bussar i Södertälje drog till sig uppmärksamhet i riksmedia när det ledde till stopp av trafiken i måndags (SvD). Ungdomar har kastat sten mot bussar under hela hösten och trafiken har lagts ner på vissa sträckor i olika omgångar. "I går fick Södertäljes starke man Anders Lago, (s) nog: Attackerna mot bussarna måste stoppas. Det som händer är totalt oacceptabelt." (DN

Vad beror stenkastningen på? Och hur stoppar vi den? En ledare i LT pekar ut riktlinjerna för båda frågorna: "Att säga att ungdomarna inte förstår att man inte ska kasta sten på bussar är nonsens - snarare är stenarna någon form av självhävdelse, ett skri i den allmänna tonårstristessen." Visst är det så. Jag är också övertygad om att det handlar om uppmärksamhet. Ungdomarna i stadsdelarna tävlar om uppmärksamhet, och som vi alla vet är negativ uppmärksamhet bättre än ingen alls!

"Inga insatser fungerar om det inte ligger ett starkt engagemang bakom. Engagerade vuxna kan få ungdomarna att ändra attityd. Visa att man ärligen bryr sig och det går att bygga i stället för att förstöra" (LT). "- Alla måste säga stopp, ingen ska vika åt sidan. Visar vi att vi bryr oss får vi dubbelt igen, menar Anders Frick, fältare i såväl Ronna som Hovsjö." (DN) Kloka ord! Se till att ungdomarna har någonstans att ta vägen, där det finns något att göra och där engagerade vuxna kan samverka i det svåra arbetet.

När det gäller homoäktenskap kan man läsa i LT att Robert Halef (kristdemokraternas gruppledare i Södertälje) "har sin uppfattning klar i frågan. - Äktenskapet är mellan man och kvinna, politiker ska inte inskränka tusenåriga kyrkliga traditioner. I stället ska kyrkan lämnas ifred. Det är partilinjen och det håller vi oss till i Södertälje." Här uppfattas det uppenbarligen som en religiös fråga, men inte kan det vara så att lagändringen kommer att tvinga kyrkor att viga homosexuella? (Se tidigare inlägg)

Också i anslutning till tidigare inlägg (del 1, del 2) kan jag meddela att det inte verkar bli några bara bröst i Sydpoolen: "Efter den senaste tidens aktioner på badhus runt om i landet från nätverket Bara bröst, har Sydpoolens ledning diskuterat hur de ska agera mot barbröstade kvinnor. - Vi har sagt att policyn är att man ska ha klassisk badklädsel. Damerna har topp och botten, eller baddräkt, säger Jan Bergendahl, platschef på Sydpoolen." (LT) Trots att jag personligen är lite besviken så tror jag att det är ett klokt beslut.

Slutligen kan jag meddela att  vi kanske har en varg i Södertälje! Eller en ponny...eller get... Kanske en igelkott?! (LT) Jag hoppas på varg! Coolt!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0