Klyftorna och segregationen ökar

Maud Olofsson kan tänka sig att barnbidraget inkomstprövas: "Inkomstgränsen skulle vara 240.000 kronor om året - föräldrar som tjänar under det får barnbidrag, de som tjänar mer blir utan". (DN)

Förslaget sågas av oppositionen och även av de andra allianspartierna. "- Det ökar marginaleffekterna och gör det mindre lönsamt att arbeta mera, till exempel gå från deltid till heltid, säger socialförsäkringsutskottets ordförande Gunnar Axén (m). (AB)

Många föräldrar är på goda grunder kritiska:
- Här sliter man för att få det att gå runt, har precis fått en lön på 20 500 kronor efter 18 års heltidsjobb. Jag har tre barn i åldrarna 8 till 15 som bor med mig varannan vecka. Vilken ekonom som helst förstår nog att det kan bli svårt att få det att går runt i dagsläget, skriver Signaturen "Zhara33". (AB)

Jag håller med om att gränsen på 20 000/mån för att erhålla barnbidrag är för låg. Men om man fördubblar den summan är väl inte förslaget så tokigt? Det skulle inte medföra att någon vare sig fick det besvärligare i vardagen än tidigare eller att man förlorade på att gå upp från deltid till heltid.

Vi måste ju göra något åt den ökande segregationen! Vi är på väg mot ett helt nytt Sverige som jag inte tror att någon vill ha. Rädda Barnen beräknar att en kvarts miljon barn lever i fattigdom i Sverige! 2005 fanns det 20 gånger fler fattiga barn i Rosengård än i Torslanda, att jämföra med 7 gånger fler 1991. (AB)

Jag har skrivit om segregation tidigare, med utgångspunkt i friskoleproblematiken. Det är ju inom skolan problemen visar sig tydligast i samhället. Jag har också skrivit ett inlägg om avgifter i skolan, och Rädda Barnen uppmanar nu "regeringen att ändra skollagen och göra skolan helt fri från avgifter." (DN)


Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Batti

Om man tjänar 40 000 i månaden betalar man mer än dubbelt så mycket i skatt som om man tjänar 20 000, varför ska man då inte kunna få samma barnbidrag då?

Man ska inte straffas ännu mer om man har hög lön...

2008-03-26 @ 11:16:18
URL: http://maximum-movies.blogspot.com
Postat av: Christer

Visst betalar man mer i skatt, men man har ju ändå mer pengar kvar! Det handlar inte om att straffas. Jag ser det mer som en fråga om man verkligen är berättigad till ett bidrag med den inkomsten. Jag har visserligen inte funderat på summan exakt, eller om inkomsterna från makarna ska räknas ihop, men det spelar ju ingen roll för grundprincipen.

Varför ska de med höga inkomster ha ett bidrag? Ett bidrag som är delvis finansierat av dem med låga inkomster? De pengarna kan väl användas till något bättre än att slentrianmässigt delas ut till familjer som egentligen inte behöver dem?

Alla måste ju inse att segregationen och de ökande klyftorna är en fara för alla i landet?! Hur egoistisk man än är och lever med synen att "de fattiga har sig själva att skylla", eller något liknande trams, så måste man ju inse att fattiga och segregerade människor som trängs ihop i getton där de sista hyreslägenheterna finns inte har någon realistisk chans att förbättra sin situation nämnvärt och att de flesta som hamnat i den situationen därmed kommer att fortsätta att vara en "belastning" för samhället och kanske t o m utvecklas till en fara för allmänheten?

Vad tycker du att man ska göra åt segregationen och klyftorna Batti?

2008-03-26 @ 12:21:12
URL: http://christermagister.blogg.se
Postat av: Batti

Jag har väldigt svårt att se hur barnbidraget kan ha någon större påveransgrad på segregationen.

Egentligen tror jag inte att den här förändringen kommer att realiseras, men om det ändå mot alla odds gör det så kommer det att ta bort incitament att arbeta och utbilda sig. Det är fel väg att gå och något som alliansen aldrig vill göra. (Inte ens sossarna vill göra detta...)

Om man ser till varför barnbidraget infördes så har jag svårt att se varför reglerna skulle ändras. Inga barn ska få stämpeln som fattiga. "Jaha, du får barnbidrag, det innebär att dina föräldrar är fattiga". Visst låter det som ett jättebra uppslag för mobbing...?

Varför ska de med höga inkomster känna något ansvar över huvudtaget för att betala skatt om man aldrig får något tillbaks? Som sagt, om man betalar mer än dubbelt så mycket i skatt och får tillbaks mindre måste en extrem altruism finnas för att detta ska kännas bra och rättvist.


Inte ens föräldrar med miljonlöner borde fråntas barnbidraget. Betalar man 10 000 - 50 000 kronor i skatt per månad borde man väl kunna få tillbaks 1050kr...eller?

Däremot kanske man borde fundera på om man ska få flerbarnstillägg.

2008-03-26 @ 13:36:24
URL: http://maximum-movies.blogspot.com
Postat av: Christer

Jag är långtifrån någon expert på området och visst är problemen mycket större än att en förändring i barnbidragsreglerna räcker till.

Rent spontant tänker jag så här: Om nu 12% av barnen lever i fattigdom så lär det ju vara 12% som också lever i överflöd. Om vi inte delar ut bidrag till de rikaste 12 procenten så kan vi alltså dubbla de fattigastes bidrag. Det tror jag skulle underlätta enormt för de fattigaste och de som inte längre får bidrag skulle troligen inte ens märka av någon skillnad.

Vilka som är rika och vilka som är fattiga i Sverige är helt uppenbart utan att någon behöver gå in och kontrollera om de får barnbidrag eller inte, och i så fall i vilken omfattning.

2008-03-26 @ 19:00:35
URL: http://christermagister.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0