Hård strid om skolbetygen

"Hård strid om skolbetygen" är en rubrik som passar bra i sammanhanget! Den dök upp i DN i går kväll och sammanfattar morgonens artiklar i bl a DN debatt, DNAB, och SvD, vilka jag kommenterade i ett inlägg. I den senare artikeln uttalar sig Marie Granlund, vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott, och säger att Björklunds kallsinniga svar på debattartikeln är "nedslående" och att hon tycker att det är "omoget" att "låsa sig innan förhandlingarna har börjat".

Vänsterpartiets Rosanna Dinamarca kommer också till tals och säger att hon inte förstår "socialdemokraternas iver. Både regeringen och Mona Sahlin fokuserar för mycket på betygen" " - Att förhandla om betyg i sexan, sjuan är uteslutet för vår del. Jag har svårt att se vad de här samtalen ska leda till". Vi kan även läsa att "Regeringen vill ha betyg i årskurs sex, nationella prov i trean och betygsliknande omdömen redan i årskurs ett. Såväl vänsterpartiet som miljöpartiet motsätter sig alla tre delarna i förslaget. Socialdemokraterna är beredda att tillmötesgå regeringen på de två första punkterna, men säger bestämt nej till den tredje."

I slutet av artikeln säger Ulrika Carlsson, tillträdande ordförande i riksdagens utbildningsutskott, att hon är "kritisk till socialdemokraternas krav. De skriftliga omdömena ska inte blandas ihop med betyg, menar hon. Det handlar om att ge föräldrarna information om hur barnen klarar sig i skolan."
image128
Mina kommentarer är:
1) Det verkar som att alla låst sig "innan förhandlingarna har börjat"
2) Om det är som Ulrika Carlsson säger, vad tjaffsar vi om?

Som jag skrivit tidigare:

"I dag har vi samtal med alla elever och föräldrar varje termin. Där går vi igenom hur eleven ligger till i varje ämne och hur han/hon kan förbättra sig. Vi skriver en "individuell utvecklingsplan" där de viktigaste punkterna finns med. Om en elev inte uppnår målen i ett ämne skrivs även ett åtgärdsprogram i det ämnet där vi specifierar vad som fattas och hur vi kan sammarbeta för att eleven ska nå målen.

Det här tycker jag är tydligare än ett betyg. Det enda ett betyg skulle tillföra är en gradering av eleverna som når målen ("vem är bäst"?) och det tycker jag är olämpligt."

Om det är som Ulrika Carlsson säger så är det ju redan klart! Vi har redan skriftliga omdömen med "information om hur barnen klarar sig i skolan"! Då handlar hela soppan bara om billiga politiska poäng, "det här har jag infört!", och tjaffset är bara politisk pajkastning (tidigare inlägg om det).

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Janne/Lancefestivalen

Väl skrivet!

Det är jävligt tröttsamt att följa en debatt där båda parterna strider om att införa något som redan finns. Eller göra en förändring som inte kommer att få någon praktisk betydelse eftersom man byter ut en redan fungerande metod mot en i allt väsentligt identisk metod (fast den här gången med Jan Björklund som påstådd upphovsman).

2007-12-30 @ 14:25:58
URL: http://www.lancefestivalen.se
Postat av: Jonas

Tack för dina bra texter. Skönt att se någon som bryr sig om att göra världen lite bättre emellanåt. Jag blir nedslagen av alla dessa billiga lösningar som denna konstanta förändring av betygssystemet. Jag skulle vilja se en enda studie först på att detta faktiskt påverkar barnens resultat.

Alla som gått i skolan själv vet väl att det är helt andra saker som spelar roll: kunniga och engagerade lärare, miljö och så hemmaförhållanden och kompisar förstås.

Betygshetsen är ovetenskaplig och osund. Den syftar bara till ett enkelt sätt att framstå som handlingskraftig. Och det enklaste sättet är förstås att sätta in resurserna på ovidkommande saker. Till sist blir det förstås eleverna som blir lidande.

2008-02-22 @ 09:35:04

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0