Min önskelista, på DIG

Artiklarna "Drömmen: att vara "übermänniska" i DN och Expressens "Tjejer vill hellre vara sexiga än smarta" är triggers till detta inlägg. I DN kan vi läsa att "Vill du imponera på omgivningen ska du vara allmänbildad, duktig på arbetet, en engagerad förälder och ha ett stabilt äktenskap." Artiklarna handlar om vad som ger "status" i samhället, men det tänker jag strunta i eftersom jag inte är intresserad av begreppet; jag ska i stället inrikta mig lite mera på personliga egenskaper som jag uppskattar. Jag tänker inte skriva ett "recept" på den perfekta människan, eller rabbla upp alla positiva egenskaper som finns. Nej, helt enkelt skriva lite om vilka egenskaper hos en person som jag verkligen uppskattar, och vilka jag retar mig på.

Allmänbildning kommer enligt undersökningen som redovisas i DN på första plats för oss svenskar, och jag måste instämma i att det är en viktig egenskap. Jag är glad att de inte sa "intelligens", eftersom extrem intelligens har en tendens att vara ganska påfrestande och ofta visar sig inom ett begränsat område...

Nyfikenhet hänger ihop med allmänbildning och är ännu viktigare tycker jag. En person som säger "Wow, är det så? Berätta mer!" eller "Det ska
jag ta reda på mer om!", när hon/han hör talas om något nytt, står högt i kurs hos mig!

Ärlighet. Inte ärlighet som i att man aldrig ljuger för någon, eller gör något fel, men jag uppskattar att man är rak och tydlig. Som jag skrivit förut: "Jag brukar visserligen bli kallad "brutalärlig", och det är inte alltid det är den bästa vägen, men hellre det än lögnare och falsk!" (Se inläggen "Att kunna lita på någon" och "Att lita på sig själv")

Självständighet är en annan egenskap som jag uppskattar. Inte så att man blir en ensamvarg som aldrig är beroende av någon annan, men att man kan "stå på sina egna ben" i de flesta situationer. Att man inte är för beroende av någon annan.

Den sista positiva egenskapen jag tänkte ta upp har jag lite svårt att sätta namn på, och att förklara. Jag tycker att det är viktigt att man kan visa känslor och uppskattning i vardagen... Jag vill inte att folk ska gå och strö komplimanger omkring sig hela dagarna, eller falla på knä och förklara sin kärlek, men att de visar uppskattning för varandra på något sätt. En "klapp på axeln" från en kollega/vän eller ett leende eller kram i rätt tillfälle från en partner räcker längre än man tror!

Jag håller följande kort eftersom jag just nu inte har lust att sitta och skriva om saker jag retar mig på:

Snålhet; behöver väl ingen närmare förklaring eller motivering!

"Petighet"; med mat, ordning, städning...
Inget fel i att vara ordentlig, men petig...

Självupptagenhet; ligger väldigt nära fåfänga. I samband med ett citat av Jimi Hendrix skrev jag häromdagen: "Det är helt OK att göra sig vacker och att tycka om sig själv, men fåfängan får inte gå så långt att den leder till narcissism." Bara för att slänga in en brandfackla här så kan jag ju ta alla bloggar som är fyllda med bilder på skribenten, och gärna strösslade med favoritrubriken "dagens outfit", som exempel på självupptagenhet som jag retar mig på! ;-)

Uppdatering 13/12: Det verkar vara inne med "utmaningar" på bloggarna just nu. Jag ser inte det här som en direkt utmaning, men det skulle vara roligt att få läsa vilka egenskaper hos en person ni andra uppskattar och vilka ni retar er på! Specielt utmanade är: Hanna, HelenaQ, drf (Teflonminne), Mymlan, Deep.Ed, Joshua Tree, Vera, Pontus, Mary, Bumblan och Carolina. Alla är favoriter på olika sätt och jag försöker få till en spännande blandning av bloggare. Alla andra är självklart också välkomna att delta!

För övrigt tycker jag att Led Zeppelins comeback är mer intressant än "Bossens" besök. Låtlistan från konserten i London är en av de starkaste jag sett! Att det är fel att
9-åringar elitsatsar och att det här måste vara en av de sjukaste domarna någonsin! Köttfärs och Nobelfest, inklusive strippor på efterfesten, är jag så trött på att jag inte ens tänker nämna! ;-)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mary

Det enda jag retar mig på hos andra människor är de som missunnar andra framgång och sådana som aldrig vill se saker ur annat än sitt eget perspektiv.

För övrigt gillar jag de flesta, från höger till vänstersympatisörer. Folk får vara som de vill bara jag också får vara det. Sen är jag nöjd somd e säger i Coops reklam...

Postat av: HelenaQ

Jag läste inlägget igår kväll och har nog dunerat på personliga egenskaper sedan dess. :-)

och nu är jag visst utmanad ser jag..
gahhh ingen lätt sak men jag ska plita ihop nåt.

2007-12-13 @ 19:04:38
URL: http://helenaq.wordpress.com
Postat av: mymlan

Jag antar denna imorgon!

2007-12-13 @ 22:54:46
URL: http://mymlanthereal.wordpress.com
Postat av: Pontus

Haha, fy fan va kul :D
Jag ska ba se till att se upptagen ut på jobbet, bunkra upp med interndebiteringar och bokföringar, sen kör jag.
Det värsta är att speciellt kvinnor går igång som värsta tjackmonsterna när man antyder att en förändring på ett visst område skulle uppskattas.

Men, brutalärlig är som sagt, bättre än nån velande fjant som inte yttrar sig. Lovar ett inlägg idag.

2007-12-14 @ 07:37:26
URL: http://Pontmeisters.blogg.se
Postat av: mymlan

färdig

2007-12-14 @ 16:04:09
URL: http://mymlanthereal.wordpress.com
Postat av: Linda

Har antagit utmaningen. :)

2007-12-14 @ 21:44:49
URL: http://bumblan.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Personligen tycker jag väldigt illa om folk som visar upp missunsamhet, folk som stör sig på saker som inte skadar någon och folk som vägrar vara glada för andras skull.

Som det du skriver om "dagens outfit", att du stör dig på det. Varför gör du det? Det skadar inte dig eller någon annan, utan handlar egentligen bara om missunsamhet från din sida. Vissa gillar att visa upp sig, andra gör det inte. Vissa gillar att visa upp bilder på sina katter, andra gör det inte.

Att gå och störa sig på det här ser jag som fullkomligt onödigt, det finns ju så mycket bättre saker att lägga energi på! Som att arbeta mot saker som är verkligt dåligt, eller som att ägna sig åt sådant man uppskattar och stimuleras av, exempelvis.

Så, missunsamhet och bristande respekt inför att folk har olika intressen och är olika individer, det har jag extremt svårt för. Det leder bara till groll och bitterhet och är högst destruktivt.

2007-12-15 @ 01:02:13
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Christer

:-) Brandfacklan fungerade!
Hanna F: Jag retar mig inte speciellt mycket på det och ödslar ingen som hels energi, det var mest ett "exempel på självupptagenhet". Det viktiga är som sagt att det inte övergår i narcissism: "Narcissistisk personlighetsstörning utmärker sig för överdriven känsla av betydelse och överlägsenhet."

Kul att så många engagerar sig! Följ länkarna och läs vad de andra skriver. Jag tänkte göra en sammanställning så småningom, men i dag är det julklappsinköp och Marilyn Manson konsert på schemat. Ha en bra dag allihopa!

2007-12-15 @ 13:18:55
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Joshua_Tree

Nöjd?

Mänskliga features och buggar

2007-12-15 @ 15:40:35
URL: http://www.scriptorium.se/josh
Postat av: Joshua_Tree

Jamenvaffan!? Får man inte göra html-länkar på blogg.se? *muttra*

http://scriptorium.se/josh/2007/12/15/manskliga-features-och-buggar/

2007-12-15 @ 15:41:35
URL: http://www.scriptorium.se/josh
Postat av: Pontus

Hörrö fröken Hanna Fridén

"Vissa gillar att visa upp sig, andra gör det inte. Vissa gillar att visa upp bilder på sina katter, andra gör det inte."

...*gäsp*

ja, och vissade gillade Hitler också. Skulle det där vara ett argument eller?

Hitils har jag inte mött någon som ser fram emot någon annans "Dagens outfit" förutom dess egen. Våga vägra Dagens outfit. Det tar onödig bandbredd på Internet.

Tack för mig.

2007-12-15 @ 20:35:08
URL: http://Pontmeisters.blogg.se
Postat av: HelenaQ

Hej
Så nu är jag klar med inlägget. Bättre sent än aldrig :-)

vet inte riktigt hur man trackackar din blogg men gjorde ett försök.

Här har du min utmaning:

http://helenaq.wordpress.com/2007/12/16/personliga-egenskaper-en-utmaning/

Ha en underbar söndag :-9

2007-12-16 @ 10:49:34
URL: http://helenaq.wordpress.com
Postat av: Vera

Mission - compleated!

2007-12-16 @ 15:55:16
URL: http://verasvarld.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Jag insåg att om jag inte skulle sluta klura på den här "utmaningen" nu, så skulle jag nog aldrig göra det. Så därför så publicerade jag helt enkelt det jag hittills har lyckats knåpa ihop... :)

2007-12-16 @ 19:43:11
URL: http://hannamariadenise.blogg.se
Postat av: Christer

Alla: Om ni kommit direkt till det här inlägget genom någon länk, och inte till "förstasidan", så finns det en sammanfattning av alla bloggares punkter här: http://christermagister.blogg.se/1197833803_den_perfekta_mnniskan.html

2007-12-16 @ 21:27:48
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Pontus: Du kan knappast likna ett fullkomligt normalt intresse vid Hitler. Vet du? Jag tycker också att det är jättetråkigt med kattbilder, jag fattar det inte, men jag fattar att vissa gillar det däremot och respekterar att folk gillar olika saker.

Bara för att du inte har samma intresse så innebär det inte att andras intressen nödvändigtvis är fejk, fel eller att de ska liknas vid en person som var ansvarig för en av de största folkmorden genom världshistorien.

Vaför så aggressiv mot dagens outfit, Pontus? Kan du inte bara undvika saker du blir uttråkad av som alla andra gör? Varför måste du nödvändigtvis bli elak mot folk? Ska jag vara elak mot dig för att du, med allra största säkerhet, hyser andra intressen än vad jag exempelvis gör?

Åh, pontus, hur kan du gilla godis *gäsp* och hur kan du tycka att det är okej att folk gillar godis? Vissa gillade Hitler också, vet du, så det är ju inte ett argument för att det är okej!

Ser du hur det låter? Tagga ner och låt folk vara annorlunda och respektera folks olika intressen! Sluta vara inskränkt, elak och missunsam.

2007-12-16 @ 23:55:49
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Christer

Hanna F: Du skriver att du tycker "väldigt illa om folk som visar upp missunsamhet, folk som stör sig på saker som inte skadar någon" och att det finns "så mycket bättre saker att lägga energi på!" Du säger t o m "bristande respekt inför att folk har olika intressen och är olika individer, det har jag extremt svårt för. Det leder bara till groll och bitterhet och är högst destruktivt."

Men varken jag eller Pontus har väl lagt ner någon speciell energi på det? Eller varit speciellt elaka? Jag har helt enkelt tagit upp ett exempel på självupptagenhet som jag tycker är en negativ egenskap och Pontus har sagt att han "inte mött någon som ser fram emot någon annans "Dagens outfit" och att han därför tycker att dessa inlägg är onödiga.

Du kallar mig "missunsam" och skriver att jag har "bristande respekt" och du skriver att Pontus är "inskränkt" och "elak". Det är väl snarare du som är missunsam, mot att vi uttrycker våra åsikter i min blogg! Det är du som lägger ner energi och inte respekterar att vi är olika individer med olika intressen. Om det är något som leder till "groll och bitterhet" i det här så är det väl snarast dina kommentarer.

Jag har i alla fall inte postat några negativa kommentarer om dina "dagens outfit"-inlägg i din blogg och om Pontus har gjort det så kan du väl besvara dem där!

Det jag mest är ute efter är att du i stället kommenterar själva inlägget. Det handlar om personliga egenskaper. Självupptagenhet/fåfänga/narcissism är en av dem. Vad tycker du om de egenskaperna? Är de positiva eller negativa? Jag tog upp "dagens outfit"-bloggar som ett exempel på den här egenskapen, vad tycker du om det? Är det kanske inte ett tecken på självupptagenhet? Är det ett tecken på något annat? Sådana kommentarer är jag intresserad av!

2007-12-17 @ 09:03:17
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: A Little Less Conversation

Kära Hanna H:
För det första tror jag att alla vi bloggare (du o jag å några till) mer eller mindre borderlinar diagnosen narcissist. Om bloggaren ifråga dessutom ägnar stor kraft och energi att gå in och tokpeta i kommentarerna så är diagnosen i princip fastställd.
Och christer och pontarn har rätt: dagens outfit-inlägg borde föranleda spöstraff. (eller åtminstone ett rejält tjära- och fjäderbad - sen kan de lägga ut bilden på sig själva.
rubriken kan vara: "dagens outfit - när jag ser ut som en oljeskadad fiskmås".

2007-12-17 @ 14:44:42
URL: http://littlelessconversation.wordpress.com

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0