Regeringskris

"Lägsta stödet för de borgerliga på 13 år" läser vi i DN och i Dagen kan vi läsa att Statsvetaren Sören Holmberg tror att de borgerliga är dömda att förlora nästa val.

Att moderaterna är medvetna om sitt misslyckande är tydligt. I både Aftonbladet och DN finns artiklar om en arbetsgrupp som ska komma med nya "spännande förslag" om "jobb, välfärd och kunskap" och på DN debatt försöker Filippa Reinfeldt hjälpa till genom att säga att "Vi moderater har haft fel fokus i vårdpolitiken".

Det finns andra som skriver bättre om det här, så ta och läs artiklarna och bloggarna som är länkade till dem. Jinge skriver t ex att "moderaterna riskerar bli hatade" och drar slutsatsen att "Regeringen tycks ha insett att loppet är kört redan och att de aldrig kan hämta in de nära 20 procent i väljarstöd som de skulle behöva för att behålla regeringsmakten. Därför tar man till ännu mer hänsynslösa angrepp mot arbetslösa, pensionärer, sjukskrivna och sjukpensionerade."

Själv undrar jag mest hur mycket alliansen hinner ställa till med innan de åker ut. En del saker går ju att rätta till i ett senare skede, men t ex utförsäljning av hyresrätter är svårt att återkalla. Av utredare som arbetar med regeringens planerade förändringar i skolan har jag hört att de stressar på planerna för att hinna införa nya lagar och förordningar innan nästa val...
--------------------------------
Uppdatering 3/12: Jag hade missat Helle Kleins ledare i Aftonbladet där hon tar upp problematiken med utförsäljningarna: "De säljer välfärden med årtiondets rea". Hon ger också exempel på svikna löften: "Akutvården i Södertälje blir privat, trots Fredrik Reinfeldts löften i valrörelsen om motsatsen. Samma sak i Täby. De få kommunala skolorna säljs. Moderaterna slumpade bort Tibbleskolan till ett vrakpris." I dagens huvudledare i DN tar man upp paret Reinfeldts nedtoning av privatiseringar inom såväl skola som sjukvård och skriver: "Men i dag när moderaterna har regeringsmakten och också styr många kommuner och landsting kommer den ideologiska frågan om driftsformer ofrånkomligen i retur."image70
--------------------------------
Uppdatering 4/12: Politikerbloggen har två "roliga" inlägg som berör ämnet! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser om Fredrik Reinfeldt som jultomte, desperat är bara förnamnet! KD riksdagsledamoten Sven-Gunnar Persson får mig i alla fall att vilja gråta med sitt erkännande om att det är normalt att blåljuga för att fiska röster under en valrörelse!
Aftonbladet: "Ska den moderata omvändningen tas på allvar måste man i grunden ompröva den världsbild som säger att marknaden per definition ökar kvaliteten. Förnyelsen måste innehålla mer än tomma ord."

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0