Religiösa påtryckningar!

Den 4:e december rörde en rektor i Hoby upp känslor genom att överväga tomteförbud på skolan. Ingen reagerade speciellt mycket på hans uttalande om "ingen präst och inga julpsalmer", det var fortsättningen "kanske inte ens någon tomte" som upprörde. Att förbjuda tomten tycker även jag är fånigt och ignorerar därför den biten för tillfället.
 
Däremot blir jag upprörd över skolfiranden i kyrkor, och hur den här "affären" utvecklades. Hobyrektorn säger: "- Skolan ska vara icke-konfessionell, inte ta ställning till någon särskild religion. Och eftersom både skolans undervisning och i det här fallet avslutningen är obligatorisk ska den inte stänga ute någon på grund av religion eller etnisk tillhörighet." Helt rätt. Jag har länge förundrats över att många skolor fortfarande firar olika högtider i kyrkan, och i värsta fall under ledning av en präst. Skolans obligatoriska verksamhet kan inte kallas objektiv om den bedrivs i kyrkans lokaler och att en präst bedriver undervisningen i form av en slags predikan eller lovsång är helt åt skogen! Jag har t o m varit med om en samling i en skola där prästen avslutade sin "predikan" med att tvätta barnens fötter i samband med påskfirandet!


Inte ens tidningen Dagen såg till kyrka och präst i första hand när de kommenterade artikeln; för att de visste att det var  tomteuttalandet som skulle uppröra? Ledarbloggen i SvD hade rubriken "Behåll tomten, kasta ut rektorn" och ville "bara sucka" och kritiserade "hans bisarra uttolkning av Skolverkets regler".

Så vad händer? Jo,  "Rektorn backar - det blir avslutning i kyrkan"! (SvD) Den stackars rektorn pressades så hårt av föräldrar och media att han återtog sitt riktiga beslut! När Dagen kommenterar den här gången är det inte tomten som är det viktiga! Nej, nu är det religionen: "Rektorn gör kovändning - nu blir skolavslutningen helkristen"!

Nu kommer eleverna alltså att sitta i kyrkan under en obligatorisk verksamhet och lyssna på kyrkoherde Gunnel Alvhäll när hon spelar orgel och "talar lite med julen som tema". "Trots rektorns tidigare motstånd blir det således både präst och psalmsång i avslutningen. Den sistnämnda inklusive andra versen med texten "född är herren Jesus Krist, vår frälsare och Gud"."

Gunnel Alvhäll säger"- Jag är imponerad över kraften och engagemanget hos folket här i samhället. Kyrkan har en stark ställning. Det visar detta." No shit, Sherlock! Kanske lite väl stark kanske! Eller vad tycker ni andra?



Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,


Kommentarer
Postat av: Tony

Han tog tillbaka sitt dåliga beslut, otroligt odemokratiska beslut. Det var "några" som hade protesterat mot en tradition. En, två? Eller bara han själv? Kanske en muslim, en ateist eller en vänsteranhängare? Kanske en av varje?

"Jag har t o m varit med om en samling i en skola där prästen avslutade sin "predikan" med att tvätta barnens fötter i samband med påskfirandet!"

Oj, vad hemskt!

2007-12-07 @ 00:16:23
Postat av: Christer

Ja, jag tycker att det var hemskt. Likaså när en präst uppmanar alla att be en bön till "Herren Jesus Krist" eller liknande under en samling med skolan.

Men det spelar ingen roll vad du och jag tycker, eller ens vad varenda förälder i hela Hoby tycker. Enligt min tolkning, och rektorns, så bryter det mot lagen. Demokrati har ingenting med saken att göra i det fallet. I en demokratisk process får man i så fall ändra lagen, inte ta den i egna händer.

Skolverket har gått igenom lagarna inom det här området och sammanfattningen lyder:

"Om skolavslutningen är obligatorisk för eleverna är det en del av utbildningen och därmed ställs samma krav på skolavslutningen som gäller för undervisning i skolan. Skolan bör därför utforma en skolavslutning så att varje elev kan delta och så att inte eleverna utsätts för ensidig påverkan för den ena eller den andra trosriktningen. Utgångspunkten är således att alla elever skall kunna delta i en skolavslutning.

Utformas skolavslutningen så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och inte på religiösa inslag kan skolavslutning i kyrkan anses vara försvarligt."

Jag anser att medverkan av präst gör det oförsvarligt. Prästen är i tillfället undervisande lärare, eftersom verksamheten är obligatorisk, och kan inte på något sätt ses som objektiv i religiösa frågor.

http://www.skolverket.se/sb/d/467/a/2321

2007-12-07 @ 07:05:07
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Vera

Men hur ska man fira skolavslutningen, om klassen kan bestå av ickereligiösa, kristna, muslimer, katoliker o låt oss säga Jehovas vittnen (som inte alls firar jul)?? Det är ju omöjligt att ta hänsyn till alla ....

2007-12-07 @ 16:34:25
URL: http://verasvarld.blogspot.com/
Postat av: Christer

Vera: Man kan fira skolavslutning i skolan, med sång och teater eller vad man vill. Tomtar och annat som ingår i julfirandet är helt OK. Det är själva kyrkan, moskén el dyl och de religiösa ledarna jag tycker att man ska hålla sig borta från.

Jag har haft flera elever som tillhört Jehovas Vittnen i mina klasser och det har aldrig varit något problem. De ritar snögubbar, snölyktor mm när de andra gör julkort, och juluppträdanden i skolan har aldrig varit ett problem. Den enda synpunkten jag fått var en familj som påpekade att barnet inte fick rita Gud eller änglar och inte heller medverka i teater där dessa figurer ingick.

2007-12-09 @ 12:57:44
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Vera

Jag är inte själv troende eller kristen men tycker ändå att det är tradition o stämningsfullt att gå i kyrkan vid julavslutningen.
Det här med att skala bort alla religiösa aktviviteter under skoltiden tycker inte jag är ngn bra lösning. Tänk på alla krig som pågår idag pga religiösa motsättningar. Är det inte bättre att man under skolgången i så fall besöker olika kyrkor/samfund för att minska främlingsfientligheten o öka toleranden mot andra främmande kulturer?
Ang Jehovas så hade jag en klasskamrat som var det. Hon fick aldrig vara med på Lucia, julaktiviteter eller på klassfester. Det tycker jag är fel, att förbjuda sina barn detta. Helt okej att man som vuxen gör sina val men att tuta i sina barn att JV ruvar på ngn "sanning" o alla vi andra är "satans barn", då har man gått alldeles för långt.

2007-12-10 @ 13:25:55
URL: http://verasvarld.blogspot.com/
Postat av: Christer

Tack för dina synpunkter Vera! Att man "besöker olika kyrkor/samfund för att minska främlingsfientligheten" tycker jag är bara bra; det är helt enligt läroplanen och det förutsätter jag att man gör om man har möjlighet till det. Det är dock en helt annan sak än att delta i en predikan ledd av en präst, imam eller rabbi. Det kan t o m vara OK att besöka en helig byggnad och närvara vid predikan, om det görs som ett studiebesök, men att förlägga skolans avslutning, en obligatorisk verksamhet och något som ska vara lite speciellt på skolan i en helig lokal...nej, tack. Det är att skicka fel signaler.

När det gäller krig så är religionen oftast bara ett svepskäl för att kriga. Anledningen är nästan helt säkert någon annan. I vilket fall så tror jag att man snarare späder på religiösa motsättningar genom att "provocera" med verksamhet i heliga byggnader.

Självklart har olika familjer sin egen inställning till julfirande och andra religiösa inslag, eller fester. Jag har märkt att man kommer långt genom att inte göra en så stor sak av det, genom att berätta att man vet hur deras inställning till julen ser ut och fråga hur man kan lösa situationen smidigast. Det är när man planerar obligatorisk verksamhet inom sådana områden utan hänsyn som problemen uppstår.

Jag hade klasskamrater som var pingstvänner som inte fick vara med på klassfester, eller ens följa med på bio, och visst är det att gå för långt. Men man kan ju också se det som att du och jag, och förhoppningsvis våra fd klasskamrater, har lärt sig något av varandra, eller i alla fall om varandra. Har du läst mina inlägg om friskolor? Man kan ju bara tänka sig hur det blir i de religiösa friskolorna! Där träffar de inga som har andra åsikter, och i förlängningen kommer inte barn från icke-religiösa hem att träffa några religiösa barn. Det kan ju aldrig vara bra!

2007-12-10 @ 22:00:16
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Blava

Ditt (och skolverkets)resonemang innebär att man i realiteten inte kan/ska ha några traditionella obligatoriska skolavslutningar. Varför ska man ha det, när livet ändå är så fyllt av roligheter och högtider? Gör allt sådant frivilligt, så kan den som vill vara med om lite tradition och högtid vara med.

2007-12-11 @ 03:00:20
Postat av: Christer

Blava: Inte om man med "traditionella" menar i kyrkan och med präst.

Vi har Luciafirandet frivilligt på högstadiet, men det är svårare med yngre barn. Avslutningarna tycker jag ska vara för alla.

2007-12-11 @ 09:42:07
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: andie

Ska vi inte förbjuda hela jullovet då? Det måste kännas kränkande för ateister/andra icke-kristna att vara ledig under en kristen högtid...

2007-12-11 @ 13:32:37
Postat av: Jonatan

"Tomtar och annat som ingår i julfirandet är helt OK."
Så det är OK att ha en tomte. Varför då? Han är ju en vidskepelse, en sagofigur. Ska vi verkligen syssla med sånt i skolan, på undervisningstid???

Och vad är det för skrämmande med att prästen tvättade barnens fötter, du kanske skulle ha frågat prästen efteråt vad som menades med detta. Eller annars kanske du skulle ha läst på lite i Bibeln.
Det kan vara bra att kolla upp saker och ting innan man dömer.

2008-02-09 @ 11:59:51
Postat av: Jonatan

Föregående kommentar var svar på Christers kommentar. Jag missade att skriva det.

2008-02-09 @ 12:01:49
Postat av: Christer

Jonatan, jag vet att det är tradition att tvätta varandras fötter som en del av det kristna påskfirandet och är ganska säker på att det symboliserar att man befinner sig på samma nivå. Prästen tvättade barnens fötter för att markera att hon inte var förmer än dem, precis som Jesus tvättade lärjungarnas fötter av samma anledning.

Det är i sig en fin symbolik. Problemet är att det är precis sånt som jag anser gör att man kliver över gränsen för den personliga integriteten. Man kan inte längre hävda att det man sysslar med är "information om olika religiösa riter", eftersom man "kräver" att deltagarna aktivt deltar i riten (ja, det var en stark press med upprepade uppmaningar att delta). Jag anser att man genom detta bedriver en konfessionell verksamhet och att man dessutom "kräver" information om ett religiöst ställningstagande som man inte har rätt att kräva. Vi har rätt att inte tvingas uppge våra religiösa ställningstaganden i Sverige, men här fanns bara alternativet att spela med och kanske gå emot sin egen religion/tradition eller att vägra och därmed uppge sitt religiösa ställningstagande.

2008-02-12 @ 22:05:24
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Elisabeth Thorfinn

Hejsan Christer! Har följt Dina kommentarer och vill bara applådera. Vilken tradition talar man om, när man hänvisar till skolavslutningar. Det finns massor av svenskar, som aldrig har firat skolavslutning i kyrkan-både unga och gamla. För ca femtio år sedan och ännu längre tillbaka, hade man sk "examen", dvs en utfrågning på skolårets sista dag i klassrummet, där föräldrar fick komma och höra sin telning svara rätt eller fel! Prästen kom till skolan och inte tvärtom. Tack och lov utvecklas samhället och nu har vi ett multietniskt samhälle, med många olika religioner. Jättekul tycker jag. skolavslutning är inte en religiös högtid, det är en läsårsavslutning och den kan med fördel utföras i skolans egen regi. Genom att förlägga avslutningsfestligheterna till kyrkan, utestänger vi en del av deltagarna och det är inte tillåtet enligt svensk skollag!
Med 40 års erfarenhet som lärare hälsar Elisabeth Thorfinn

2008-02-21 @ 15:59:54
Postat av: Christer

Tack för applåderna Elisabeth! Det värmer! :-)

Ja, tack och lov utvecklas samhället, men med den senaste utvecklingen i skolpolitiken så är jag rädd att de där förhören snart är tillbaka...

MVH
Christer

2008-02-21 @ 22:46:44
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0