Musik på nätet

I dagens DN kan vi läsa om "Skivbolagens stora skräck". Radiohead har lagt ut sin nya skiva på nätet och låter "kunderna" betala vad de tycker "skivan" är värd. "En dödskyss för skivbolagen - eller gryningen för den nya musikindustrin?", frågar man sig i DN.

Marknadsföringstrick eller ett sätt att få skivan recenserad? Jag vet inte vad motivationen är, men basisten Colin Greenwood väcker en intressant tanke när han citerar en vän: "Artisten har blivit en handelsvara med exakt samma pris. Du köper ett U2-album och du köper ett Roxettealbum och de kostar lika mycket. Varför är det så? Betyder det att de artistiskt sett är lika bra?"

Personligen är jag lite kluven när det gäller musik på nätet. Som jag skrev i ett tidigare inlägg köper jag mina skivor på gammalt hederligt sätt. Till största delen för att ljudkvalitén är så mycket bättre, men också för att jag älskar känslan av att hålla i en ny, efterlängtad, skiva och bläddra i häftet med bilder och texter. För min del är det viktigaste önskemålet när det gäller musik på nätet att skivbutikerna lägger ut lite längre delar av låtarna, och i bättre kvalité, på sina nätbutiker.

Problemet jag kan se med dagens musikindustri är att banden blir så beroende av andra inkomstkällor än skivförsäljning och konserter. Förr måste det ha varit så mycket enklare. Man spelade in en skiva och gav sig ut på turné; framgången berodde på hur många skivor man sålde och hur många som besökte konserterna. I dag är inkomsterna från skivförsäljning en försvinnande liten del av bandens inkomst och jag är lite oroad över vad det medför. Ett beroende av reklam, storbolag och amerikansk radio och TV kan aldrig medföra något gott! Kan man uttrycka sina åsikter utan att bli bojkottad? Är det bandmedlemmarnas skicklighet som musiker eller deras utseende som avgör framgången?

Åter till Radiohead och DN. De berättar att 1,2 miljoner människor har laddat ner skivan och att man i genomsnitt betalat ungefär 40 kronor.  Radiohead hävdar att "gratislyssnarna ligger mellan 30 och 40 procent" och DN fyller i med att bandet knappast är "beroende av vad fansen betalar. "In rainbows" släpps även som cd i affärerna nästa månad."

För övrigt anser jag att moderaterna borde skämmas! De och deras medlemmar har starkare kopplingar till Sverigedemokraterna än de borde! Läs i DN, Sydsvenskan och Alliansfritt Sverige
Uppdatering 23/11: Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka det, "Moderater backar om SD-samarbete".


Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0