Bensinpriset vs Kollektivtrafik

image148"Nästa år höjs bensinskatten med 1,18 kronor.

Bensinen kommer då att kosta 13,60 - ett av världens högsta priser.

- Folk har råd, säger en av ledamöterna bakom förslaget." (AB)


"Den som av någon anledning trott att det är politikerna som ska rädda klotet har missförstått vad det handlar om.

Det är du som ska fixa det. Och det kommer att kosta." (AB)


Jaha, vi ska rädda klimatet med pengar. Jag trodde att det var ett mer restriktivt användande av miljöförstörande ämnen som var målet! Ärligt talat så tror jag inte att någon åker bil "i onödan" längre. Man tar bilen i stället för bussen för att kollektivtrafiken är för dålig; det finns ingen tur dit du ska, avgångarna passar inte, det är trångt och ibland osäkert. Satsa på att rusta upp kollektivtrafiken i stället.

Självklart är det störst problem på landsbygden, "- Det går bra att sitta i Stockholm och bestämma hur bilkörning ska minska när det är stört omöjligt att få resor att gå ihop norr om Dalälven." (AB), men det finns mycket att göra även i storstadsområden; t ex gratis parkeringar i anslutning till bussar och tåg som går in till centrum och bussar från centrum till stormarknaderna som ligger en bit utanför.

När det gäller tunga transporter kanske ett höjt pris fungerar, "Bland förslagen finns även återinförandet av en nygammal kilometerskatt på tunga fordon som fanns i Sverige fram till 1995"(SvD), men jag tror inte att ett höjt pris får privatbilister att lämna bilen hemma.

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0