Chockhöj hyrorna, bort med pöbeln!

Inte nog med att man tänker sälja ut 5200 lägenheter (DN), nu ska man bli av med köerna genom att chockhöja hyrorna. Det här är ett av de mest korkade resonemangen jag någonsin hört:

"- Jag kan mycket väl tänka mig att man kan behöva höja hyrorna med 30 till 40 procent för att få ner köerna till rimliga nivåer i attraktiva områden i Stockholm och ­andra storstäder." "Tanken är att med stigande hyror ska merparten av de köande lämna kön, i takt med att de inser att de inte har råd att bo i de mest attraktiva områdena." (DN)

Men hallå! Vad händer med dem som redan bor där? Ni tänker alltså tvinga folk som bott i sina lägenheter i 20-30 år att flytta för att köerna ska minska? Skitsnack! Ni kan inte vara så korkade! Ni är snarare beräknande och onda! Säg vad ni menar: "Bort med pöbeln och låt dem som är värda lite mer bo i de attraktiva  områdena!" Tack och lov verkar det som att ni inte lyckas lura någon, "Väljarstödet för moderaterna fortsätter att sjunka och ligger nu under tjugo procent i januarimätningen från Sentio Research". (DN)

I dagens samhälle borde vi bygga fler hyreslägenheter, och hålla priserna nere, för att uppmuntra en flexibel arbetskraft. Hur får alliansen det här att gå ihop med sin arbetsmarknadspolitik? Hur ska vi kunna studera i en storstad? Hur ska vi kunna flytta dit jobben finns?

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Den enda jag har att kommentera är: wow.

Alla kramar från Viktoria :)

2008-02-05 @ 16:05:27
URL: http://viktoriassekret.blogspot.com

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0