Närvaroplikt i riksdagen och personval

image184
Artikeln "Har vi verkligen rätt politiker?" i SvD väcker dessa två frågor.

Personval är jag lite tveksam till. Hjälp mig att ta ett beslut!

Jag vill inte att personligheten ska vara det viktigaste kriteriet för vilka som styr vårt land, men samtidigt måste ju politikerna kunna kommunicera med väljarna... Kanske vore det enklast att bara ha en kandidat till de olika befattningarna (DN)... ;-)

Jag vet i alla fall att jag tycker att närvaron i riksdagen är en skandal! Vad har riksdagspolitikerna för yrkesbeskrivning egentligen? I går var det debatt om bl a betygssystemet, som jag skrev om i går, och enligt artikeln i SvD var kammaren "fylld till högst en tiondel"! En tiondel! Är det OK? Det tycker inte jag! Finns det inga regler om närvaro?

Det är väl inte så troligt att det finns det, eftersom politikerna skriver sina egna yrkesbeskrivningar. Precis som Per Gudmundson skriver i SvD när det gäller personval är det "inte så troligt att våra folkvalda skulle föreslå ett system som garanterat skulle byta bort majoriteten av dem."

Jag har det riktigt stressigt med pluggandet och har inte hunnt besvara alla kommentarer, men det kommer, ha tålamod!

För övrigt trodde jag att storleken inte hade någon betydelse... :-)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Nils

Låg närvaro i riksdagen under en debatt är inte något dåligt, det betyder att riksdagsmännen är någonstans och faktiskt arbetar. Deras arbete består långtifrån endast av att sitta vid en bänk i riksdagen dagarna i ända...

Ett argument för ökat personval är att vi får en större mångfald reella alternativ att välja bland. De som vill ha EU-vänliga miljöpartister får således en chans och ett alternativ till sofflocket eller andra partier.

2008-02-24 @ 01:09:12
Postat av: Christer

Jag vet att de har annat att göra också, men jag tänker mig att det är en viktig del att delta i debatter... Precis som jag kan lära mig något av att ta del av dina åsikter om personval, och kanske ändra min inställning, så borde ju politikerna lyssna och lära av olika synpunkter... Om deras ställningstaganden i alla frågor redan är förutbestämda så utvecklas de ju inte...

2008-02-25 @ 10:42:04
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0