Regeringskris - del 2

Regeringen, och särkilt Fredrik Reinfeldt, har det inte lätt just nu! Det haglar negativa undersökningar, artiklar och desperata åtgärder!

I dag är det Inger Efraimsson, ordförande i Försäkringskassan, som skapar rabalder. Hon Avgår i protest mot regeringen och dess "sämre villkor för sjukskrivna". "- Jag har inget emot att en demokratiskt vald regering för den politik de vill. Men jag ställer inte upp på den politiken, och därför tar jag konsekvensen och slutar, säger hon till SvD.se." I DN säger hon t o m att regeringens politik är "väldigt otäck". Hon är visserligen inte direkt oemotsagd, socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson kommer med en snabb replik. "Socialförsäkringsministern anser att Inger Efraimsson är dåligt påläst" och "dessutom säger hon att några hårdare regler inte har införts under mandatperioden - "vi har de regler som har funnits i flera år".

Samtidigt skriver Claes Borgström och Mona Sahlin på DN debatt att de "tar gemensam kamp mot Reinfeldts orättvisor" i en ny "jämställdhetsoffensiv". "Efter ett drygt år med de borgerliga vid makten har jämställdhetsarbetet stannat av och går bakåt." "Den borgerliga regeringens fördelningspolitik ökar klyftorna i inkomst och förmögenhet mellan kvinnor och män och gynnar männen i mycket stor utsträckning."

I Aftonbladet beskriver Helena Wiloboken hur vardagen med sjuka barn kan se ut och hur det slår mot a-kassan: "Regeringen straffar oss för att barnen är sjuka", och som om inte det vore nog så läste vi i DN häromdagen att "Åtta av fjorton anställda psykologer i Stockholms nordvästra sjukvårdsområde sägs upp. Orsaken är det nya ersättningssystemet med Vårdval Stockholm."

Jag är inte tillräckligt insatt för att uttala mig i de här sakfrågorna, men ytterligare problem för regeringen är det onekligen!

Jag tror att Länstidningen i Södertälje har rätt när de skriver: "Svenskarna är ett trygghetsälskande folk" (...) "därför är det inte särskilt överraskande att en regering som genomför stora förändringar av just trygghetssystemen förlorar kraftigt i opinionen." I sitt strategiarbete för regeringen analyserar man sedan en opinionsundersökning och drar slutsatsen: "moderaterna är alldeles uppenbart något på spåret när man så hårt inriktar sina krafter på att vinna kvinnornas röster."
image70
Bli alltså inte förvånade, och lurade, om det dyker upp fler "särskilda låglönesatsningar och kvinnopotter inom den sektor som politiken påverkar" i Reinfeldts "Julkalender"! (Jag är ledsen att jag tjatar om det här, men det är så underbart; "en julkalender där varje lucka innehåller en politisk reform.") Klicka på Fredrik och kolla in dagens lucka!

I en annan läsvärd artikel frågar man om moderaterna blivit "det nya bidragspartiet?" "När nivån på ersättningarna sänks så mycket att många hamnar under existensminimum, upphör a-kassan att vara en social bro mellan arbeten. Människor trillar i stället ner i bidragsberoende." "Den låglönesektor som Anders Borg sagt sig vilja stimulera fram ger arbeten som det inte går att leva på och det kommer att öka bidragsberoendet."

Det största problemet med det här är att kostnaderna ökar dramatiskt för kommunerna, och jag är rädd att det ytterligare ökar orättvisorna och segregationen mellan landets kommuner; de rika blir rikare och de fattiga fattigare. "Om kommunerna inte kompenseras ekonomiskt, blir konsekvensen av regeringens politik att många kommuner tvingas betala för det ökande antalet socialbidragstagare genom nedskärningar i skola, vård och äldreomsorg."

Som jag skrev i det tidigare inlägget "Regeringskris" "undrar jag mest hur mycket alliansen hinner ställa till med innan de åker ut. En del saker går ju att rätta till i ett senare skede, men t ex utförsäljning av hyresrätter är svårt att återkalla." Här är en aktuell artikel i det ämnet: 5 000 hyresrätter i förorten ska säljas. "Bostäderna ligger i söder- och västerort, områden som starkt motsatt sig ombildning till bostadsrätter." Själv får jag inte försäljning av hyresrätter att gå ihop med det krav på större rörlighet i arbetskraften som ställs i dagens samhälle.

Uppdatering 13/12: Som sagt, det haglar! "Om det var val idag skulle socialdemokraterna och vänsterpartiet får egen majoritet." (SvD) "Väljarna uppfattar det som att klyftorna i samhället har ökat oavsett vad regeringen Reinfeldt säger." (SvD) "Vi borgerliga sviker miljön" (Expressen)

För övrigt frågar Aftonbladet "Hatar eller älskar du julen?" och mitt svar blir...hatar!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0