Politisk pajkastning

 
image62Nu har det här med politisk pajkastning blivit aktuellt igen! Det började med Mona Sahlins debattartikel i DN, "Reinfeldts falskhet ett historiskt svek", där hon bl a skriver att Fredrik Reinfeldt "leder en regering som konsekvent och medvetet försöker vilseleda sina väljare." Hon kommer med några konkreta exempel: "Bensinskatten skulle sänkas, sedan höjdes den. Regelkrånglet för företagen skulle minska, sedan vittnade småföretagen om ökade regelbördor. Det skulle aldrig bli vård efter plånbok. Sedan ändrades lagen så att akutsjukhusen nu kan säljas och patienter med privata försäkringar kan gå före i vårdkön." Hon skriver också att "Reinfeldts regering påstår att fastighetsskatten har avskaffats. Men i stället har skatten döpts om och förändrats" och att skattesänkningarna som regeringen genomfört äts upp av "höjda avgifter för a-kassa och chockhöjda trafikförsäkringspremier".

Dagens huvudledare i DN heter "Desperat av Sahlin" och är en replik: "Mona Sahlins artikel på DN Debatt i går visade att socialdemokraterna bestämt sig för att det nu är dags att karaktärsmörda Fredrik Reinfeldt." Mona får kritik för att hon "drar fram en rad exempel på vad hon betraktar som svek och löftesbrott, men de saknar nästan samtliga konkretisering." Man skriver att taktiken med att "attackera Fredrik Reinfeldt framstår som logisk" men också att "strategin är riskabel" och undrar om debatten kommer att fortsätta med "sakargument eller med fortsatta personangrepp för att dölja bristen på en egen politik?"

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka... Det är ju viktigt att påvisa svikna löften, för hur ska en demokrati annars kunna fungera? Vi kan ju inte fortsätta att rösta fram regeringar med grund i deras löften, om de inte hålls! Men samtidigt så håller jag med om att det viktigaste är att framhålla sakfrågorna och att dra ner på personangreppen. Jag tycker faktiskt att Mona Sahlin hade ganska många konkreta exempel på löften som inte genomförts, men "svek" och "falskhet" är starka ord!

Jag efterlyser en "gyllene medelväg" här! I avvaktan på fortsättningen så kan ni själva kolla om regeringen håller sina löften på den här sidan i DN.


För övrigt blir jag återigen skrämd av USA:s kristna fundamentalister

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Celaeno

Jag håller med dig om att en gyllene medelväg hade varit trevlig. Men å andra sidan... sen när kan man någonsin lita på att politiker håller det dom "lovar" i sina olika valfläsk? Det är inget annorlunda med detta enligt min åsikt än med vad som helst där det gäller att göra så mycket vilseledande reklam som möjligt om sig själv eller den "produkt" man säljer. Sen om köparen blir lurad so what? Det är detta som det mesta i dagens värld går ut på tyvärr... Tragiskt och väldigt irriterande!

2007-12-16 @ 14:43:54
URL: http://celaeno.blogg.se
Postat av: Christer

Nej du, vi kan nog aldrig lita på att de håller allt de lovar, men precis som i den vanliga marknaden med produktreklam som du jämför med så borde det kanske finnas ett "konsumtionsverk" som prickade lögnaren och tvingade "handlaren" att fullfölja åtagandet eller "häva köpet"... :-)

2007-12-16 @ 21:40:38
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0