Höst

Jag tänkte att jag skulle skriva ett höstinlägg, vilket verkar vara obligatoriskt bland bloggare. Det första jag gjorde var att leta höstdikter eftersom jag har lite ångest över att jag inte läser poesi så ofta; jag känner att jag borde, göra det, att jag borde gilla det. Det var lite lustigt att bland de första dikterna jag fastnade för så hette tre stycken "Höstvisa", och därför utgår jag från dem i mitt inlägg och kryddar på med lite tankar, citat och bilder som jag tagit.   ... Ja, jag vet vad du tänker: "Shit, så pretto med poesi"! Det är antagligen därför jag själv är så dålig på det, men nu har jag faktiskt gjort ett seriöst försök, och det kan väl du också göra?

                     "Nu blåser höstens vind och rönnen glöder,

                    i purpur färgas aftonhimlens rand.

                    Det hörs ett skri, en tranplog drar mot söder,

                    och vågen slår så hotfullt emot strand.


                   
Nu ruvar mörkret tungt då kvällen stundar,

                    och sommarns sista fägring blommar ut.

                    För hösten skövlar både fält och lundar,

                    men sommaren är ej för evigt slut."


                    (Utdrag ur "Höstvisa" av Karl-Erik Kronqvist)

Hösten handlar mycket om död och förruttnelse, men också om vila och återuppståndelse. Kanske är det därför jag ofta hamnar på kyrkogården med min kamera nuförtiden... Hösten riktigt andas religionens symbolspråk.

                                     


                   "Vägen hem var mycket lång och ingen har jag mött,

                   nu blir kvällarna kyliga och sena.

                   Kom trösta mej en smula, för nu är jag ganska trött,

                   och med ens så förfärligt allena.


                   Jag märkte aldrig förut, att mörkret är så stort,                        

                   går och tänker på allt det där man borde.

                   Det är så mycket jag skulle sagt och gjort,

                   och det är så väldigt lite jag gjorde."                                      


                    (Utdrag ur "Höstvisa" av Tove Jansson)

Hösten är också en tid för reflektion. Man låser in sig i sitt hem och får tid att fundera. Kanske får man en släng av höstdepression. Som Hanna skrev i sin blogg: "Det känns som att det gråa, trista, kalla och blöta har intagit varenda liten levande varelse i detta avlånga land. Folk skyndar fram under sina paraplyer, trampar i vattenpölar och orkar inte göra mycket mer än att rycka på axlarna och gå vidare (...) Mörkret kryper allt närmre och närmre, löven blir färre och humöret blir dystrare."                          

Sedan jag var 12-13 år har jag drabbats av periodvisa depressioner och jag har alltid tänkt mig att det är höstdepression. För ett par år sedan när jag påpekade för min mamma att jag mådde riktigt bra, trots att det var höst, så sa hon: "Men du har ju vårdepression...". Jag tog mig en funderare och kom på att hon hade rätt! Jag brukar få vårdepression! Vad är det för stil! Höstdepression kan jag förstå, men vårdepression!?

Men vi ska inte glömma att hösten kan vara otroligt vacker också!

                    "Det glimmar i guld och klaraste rött,
                    det prasslar så sakta i parken,
                    ty hösten är kommen, och almar och lönn
                    de fälla nu bladen till marken:


                   
"Så fall, våra blad, fall mjukt och lätt!
                    Vi väva ett täcke så varmt och så tätt,
                    vi väva ett täcke åt marken.

                    Se vintern är nära, och vädret är grått,
                    nu måste vi värma och lysa!
                    Vi väva ett täcke så varmt och så gott,
                    att blombarnen icke må frysa."

                    (Utdrag ur "Höstvisa", text av Elsa Beskow)
          
                                    




Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Hanna

Bra skrivet och vad ska man kalla det.. layout? Riktigt snyggt inlägg! :)

2007-10-30 @ 10:16:40
URL: http://hannamariadenise.blogg.se
Postat av: maria

Har du tagit bilderna?? Fantastiskt fina ( från min gamla hemstad södertälje?! )
Tycker mycket om att fotografera och finner inspiration här.
Fina tankar o funderingar och känner igen mej i mycket av det du skriver.
Ha det gott!

2007-10-30 @ 21:00:33
URL: http://majjanw.blogg.se
Postat av: Christer

Tack, Hanna och Maria! Jag har lagt ner en hel del tid på att lära mig den krångliga layoutfunktionen, men det börjar lossna nu!

Jag har tagit alla bilder, förutom på pingvinen :-). De är från kyrkogården, skogen i närheten av naturskolan och vid Eklundsnäs.

2007-10-30 @ 22:04:24
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Designa din blogg

Hej!
Ja, det var ju synd att du inte hittade min blogg tidigare.. men jag har iofs inte haft den så länge heller så..

Gällande kantlinjer runt bilderna.. så är det en funktion som är borttagen helt och hållet från blogg.se's sida.. så oavsett vad man än skriver gällande border, så kommer du inte få nån.. tråkigt men sant..

Jag har själv frågat om det.. och fick det svaret av dem på supporten... så vill man ha en kantlinje, får man redigera in en själv...

2007-10-31 @ 11:42:51
URL: http://designadinblogg.blogg.se
Postat av: Derya

Mkt fina dikter

2007-10-31 @ 16:18:51
URL: http://deery.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0