Varför skriva blogg?

Nu när jag bestämt mig för att hoppa på det stora bloggtåget så börjar jag förstås fundera över varför. Vad är det som lockar? Vilken kraft är det som driver? Vilket behov fyller det?

Skummar man igenom det enorma bloggutbudet så inser man snabbt att det inte finns något enkelt eller ensidigt svar. I en del bloggar uttrycker man sin bestämda åsikt i en speciell fråga och försöker påverka opinionen eller värva sympatisörer och medlemmar. Andra skriver ytterst seriösa och objektiva inlägg som snarast kan liknas vid nyhetsreportage. Det finns bloggar där man kan lära sig allt om ...  nageltrång (!) och bloggar som innehåller fantastiska sagor. Den vanligaste bloggen verkar dock ha karaktären av dagbok. Ett ställe där man skriver vad man gjort den senaste tiden och hur man känner sig för tillfället. Man delar med sig av sig själv, sin vardag och sina innersta känslor.

Jag är övertygad om att alla typer av bloggar fyller en funktion. Bloggläsare kan ta del av skribenternas kunskap och erfarenheter, känna glädje när de tar del av berättelser eller vardagshändelser och få sin egen fantasi och skapandelust väckt. Författarna har uppenbarligen ett behov av att dela med sig av allt mellan himmel och jord, vilket kan leda till en bättre förståelse av såväl världen som sig själv.

Men var går gränsen? När ska vi använda fina ord som åsiktsfrihet och tryckfrihet och när är det mer lämpligt med de mindre vackra orden propaganda och förtryck? Hur vet vi om vi tar del av information eller helt enkelt blir lurade? Och kanske framförallt; när övergår allas vår inbyggda exhibisionism från en sund stolthet och vilja att dela med oss till någonting annat? Till någonting vi kommer att ångra?

Det som en gång är utlagt på nätet är alltid tillgängligt på nätet; i all framtid, för vem som helst och i alla tänkbara sammanhang. Fundera på det mina vänner!

Min ambition är att hålla min blogg fri från personliga detaljer som jag riskerar att ångra publiceringen av. Det som driver mig är att jag hoppas på att bloggandet kan ge mig en liknande positiv effekt som mitt fotograferande har gjort. Sedan jag började fotografera mer aktivt "ser jag världen med nya ögon". Jag upptäcker ständigt nya, vackra, detaljer i min omgivning! På samma sätt hoppas jag att bloggandet kan få mig att tänka efter och reflektera. Att fundera över händelser och personer på ett mer aktivt sätt. Att jag ska upptäcka ytterligare vackra detaljer i min omgivning ... och kanske lyckas bearbeta några av de mindre vackra


Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Amir

Svar: Jag tror han mest känner sig misslyckad, för om mig riktiga mattelärare hade varit bra hade jag inte varit tvungen att gå på mattehjälpen.

2007-10-25 @ 17:07:53
URL: http://amirakrouti.blogg.se
Postat av: Labia

Hej Christer!
Svaret på din fråga: Jag förstår att det är svårförståeligt.. När jag personligen har menstid blir jag kåt, arg och irriterad. Plus att det gör så ont att man inte kan stå upp! Är helt enkelt inte det trevligaste att ha att göra med under den här delen av cykeln. Så.. jag skonar min underbara pojkvän från mig i några dagar, som jag bara ligger hemma och knullar mig hårt med en dildo (mensfittan blir ju underbart känslig!).

Hoppas det räckte som svar. Nu ska jag svara på ditt inlägg:

Jag har själv en personlig men offentlig blogg, som jag inte tänker nämna i samband med Viktorias sekret, där jag skriver om mina åsikter om politik, lägger upp fina bilder på vänner - som en vanlig blogg, ungefär.
Men viljan att kunna diskutera, argumentera och få
igenkännande hos andra när det gäller mitt favoritämne är alldeles för stor men också alldeles för skamlig.. jag skulle aldrig kunna skriva att "shit, vad kåt jag är" i min offentliga blogg. Liksom, t.o.m. min farmor läser ju den?

Eftersom en blogg nästan är som en dagbok ändras nästan hela tiden ens åsikter om saker och ting och olika saker händer. I början, när något har hänt, har man En slags känsla, och man skriver ut den. En vecka senare har det lugnat ner sig och när man läser sitt gamla inlägg tänker man "hjälp, vad gjorde jag?". Som att läsa i en gammal dagbok. Personligen tycker jag att man måste ha överseende med sig själv. Jag tyckte och tänkte faktiskt sådär, och det måste jag stå för.
..Kanske inte om det är något alldeles för politiskt inkorrekt, men åsikt är åsikt och historian kryllar av såna!

Så tycker jag :)

2007-11-05 @ 15:09:41
URL: http://viktoriassekret.bloggagratis.se
Postat av: Christer

Tack för svar och kommentar Labia! Du har ju tänkt igenom det här med bloggandet och tagit ett medvetet beslut och det är huvudsaken. Jag är mer orolig för de yngsta här på nätet. Är de verkligen medvetna om vad de gör? Självklart ska man "ha överseende med sig själv" och stå för vad man tyckte, men problemet är ju att det du tyckte kan användas i så många sammanhang, och under lång tid, oavsett om du fortfarande står för det eller inte.

2007-11-05 @ 15:36:37
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Labia

Ingen orsak! Din blogg är väldigt intressant, må ja säg.

Det har du ju rätt i.. speciellt skvallerbenägna och mobbingsugna barn kan vrida och vända på allt. Och kvällstidningarna såklart..

Tror att man i framtiden kommer få lära sig mer i skolan om hur media fungerar och hur man uttrycker sig offentligt. Såg ett finskt program nu som handlade om just mediakunskap i motsvarande mellanstadiet..då hoppas jag att bloggfenomenet tas upp!

------

Hehe, jag är säker på att han vill det. Jag tar gärna eventuella konsekvenser när jag är sambo.. men än så länge man kan slippa onödigt bråk, tar jag det lilla lugna på mitt håll.

2007-11-05 @ 16:31:28
URL: http://viktoriassekret.bloggagratis.se

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0