Jämställdhet på riktigt

image185Jag är för jämställdhet. För mig innebär jämställdhet att alla har samma rättigheter, men också samma skyldigheter. Därför är det intressant att läsa om Björn Körlofs förslag till könsneutral mönstring. (SvD, DN, Sydsvenskan)

Jag håller med om att kvinnor är viktiga i försvaret, och att en högre andel kvinnor därför är ett mål. "Kvinnor är särskilt viktiga i det nya insatsförsvaret, vars uppgift är att verka för fred och säkerhet i vår omvärld. Studier visar att fredsbefrämjande insatser med hög andel kvinnor har haft större framgångar än de som haft få eller inga kvinnor alls." (DN)

Det är däremot typiskt att orättvisan i att endast män har en plikt att fullgöra värnplikten framställs som en förmån. "Min uppfattning är att försvaret fortfarande är en organisation där fördomar mot kvinnor förekommer." (DN)

Hallå! Jag blev utnyttjad som slav inom försvarsmakten, mot min vilja och med hot om fängelsestraff, och att den orättvisan ännu inte har rättats till är ofattbart. Värnplikt ska gälla för alla, eller ingen! (På AB kan ni rösta och säga vad ni tycker.)

Ett angränsande ämne är ju Maud Olofssons upprepade krav på "att det ska vara hälften kvinnor som sitter på chefsjobben på det statliga området." (SvD) Precis som Per Ström skriver i sin blogg innebär det i praktiken en diskriminering av manliga sökande, eftersom de är så många fler.

P.S. Bloggaren Blottad Bitch gör en annan reflektion efter att ha läst artiklarna. Hon anser att försvarsmakten diskriminerar kvinnor vid mönstringen, och att man trots en påståd vilja att öka antalet kvinnor stoppar rekryteringen med för höga/fel krav. Intressant hur olika vinklingar man kan ha efter att ha läst samma artiklar!
Det är inte lätt det här med jämställdhet!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Maria

Håller med!

2008-02-25 @ 10:43:32
URL: http://mariapettersson.blogg.se
Postat av: Lumpens webbredaktion

Intressanta åsikter, ChristerMagister. En sak verkar vi vara rörande överens om: Försvaret behöver fler tjejer!

Läs gärna mer om "tjejer och lumpen" på www.lumpen.nu/tjej. Ha en bra dag!

2008-02-25 @ 14:13:55
URL: http://www.lumpen.nu/tjej
Postat av: Gun Svensson

Man kan se berget från olika sidor. Problemet är att många har svårt att inse att varje "vittne" ser sin bit av sanningen, men gör anspråk på att sitta på hela sanningen. En sannare bild kan bara vinnas om alla dessa är beredda att puzzla ihop alla sina olika bilder.

2008-02-25 @ 22:53:23
URL: http://farmorgun.blogspot.com
Postat av: Christer

Ja du, Gun, så är det... Det är ju det som gör bloggandet så intressant, att man genom läsarnas kommentarer och andra bloggare kan se saker ur olika synvinklar och upptäcka något nytt.

Jag skrev om närvaron i riksdagen häromdagen, och det är precis av den anledningen jag tycker att de flesta borde delta i riksdagsdebatterna. Politikerna måste ju också se saker ur olika synvinklar för att kunna gå vidare...

2008-02-26 @ 09:17:50
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0