Ännu mera bröst

Det är utmattande att börja jobba efter ett långt jullov så jag slocknade tidigt i går! Fortsätter därför på gårdagens bröstinlägg nu när jag funderat lite till och läst kommentarer och andra inlägg.

I går skrev jag att jag plötsligt förstod vad feministerna menade i frågan. Det betyder inte att jag håller med dem, bara att jag förstår vad de menar. Då är allt som vanligt! Jag brukar förstå vad de menar, men tycka att de valt fel väg att gå. (Se tidigare inlägg "Feminism vs Jämställdhet") Jag har däremot aldrig förstått viljan att bli avsexualiserad. Som jag skrev i går: "om jag hade möjligheten att uppfattas som attraktiv med hjälp av någon av mina kroppsdelar så skulle jag vara försiktig med att "avmystifiera" den genom att visa upp den för ofta...". Jag skrev också senare att vi män "är nog helt enkelt bra avundsjuka på den sexuella uppmärksamheten som kvinnor får och har svårt att se det som ett problem...". På bara brösts hemsida läste jag "Vi är inte ute efter att avsexualisera kvinnan eller mannens kropp i sexuella situationer, men däremot i osexuella sådana." Det är det jag nu förstår (trots att det är svårt); de menar att det är obehagligt att alltid ses som ett sexobjekt och att de behöver en fristad...

Om en badhusrevolution är rätt sätt att gå tillväga är en annan sak... Det finns många faktorer och åsikter att ta med i beräkningarna och jag tar hjälp av andra bloggare för att illustrera:

I bloggen The Bejconpire läser jag: "Brösten skiljer män och kvinnor åt, vare sig vi vill det eller inte. Kvinnor har, män har inte. Och brösten är, har alltid varit och kommer alltid att vara, en kroppsdel som skickar sexuella signaler till mannens reptilhjärna" och Sofia Norén skriver: "Jag är för jämlikhet, lovar, men vill fasiken inte hoppa ner i en bubbelbassäg fullt av flytande bröst?!?"

Det är ju skillnad på att motionssimma ett par längder och att sitta och mysa i en bubbelpool. Hur ska någon, man eller kvinna, lyckas avstå från att se det som en sexuell situation?

Hosanna skriver i en kommentar till mig: "Jag vill då inte se andras gamla sladdriga bröst eller se unga yppiga damer omkringflytandes på sina silikoninlägg" och i sin blogg: Sundsvalls badhus har valt att låta kvinnorna bada utan överdel så länge ingen annan tar anstöt (...) väldigt lätt att vara den som pekar finger och säger att hennes bröst stör min koncentration - för vem har då begått felet och fokuserat på någon annans ojämna sladdriga kroppsdel?"

Helena skriver i sin blogg Under ytan: "Ska det avdelas en personal på badhuset för att kolla av med varje ny badande om de tar anstöt när det finns nån kvinna i badhuset som inte har överdel? Dessutom skall det då också kollas att nu är det topplös kvinna på ingång. Jag ser framför mig en blinkande saftblandare som larmar. "Varning ny topplös kvinna". Larmet går och stämningskännaren inträder. Hur är det, är det någon som tar anstöt?"

Det här med att "väcka anstöt" är en svår fråga. Jag skrev i går i en egen kommentar att jag inte tog upp frågan "för att jag tycker att det är fånigt", men jag får nog omvärdera det lite... Det är ju ändå en offentlig lokal. Personligen tycker jag fortfarande att det är "värre med alla idioter som envisas med att åka tunnelbana i bar överkropp, eller med "muskellinnen", en varm dag i juli! Det är f*n inte trevligt att få ofrivillig närkontakt en sådan persons svettiga kropp, oavsett kön!", men som sagt; i en offentlig lokal ska man ta hänsyn till rådande normer...

Per Ström påpekar i sin blogg: "Normalt är det annars tvärtom. När kvinnliga kroppsdelar visas upp brukar det från feministiskt håll kallas för sexualisering av kvinnokroppen, eller "objektifiering av kvinnan" och Cob skriver i en kommentar: "Själv växte jag upp under topplessbadandets stora era och vad jag minns av det hela så diskuterades bröst mest hela tiden under sommaren. När dom finns där framför en var det svårt att inte ha en åsikt om form och storlek."

Är det inte risk att de nakna brösten snarare ökar kroppsfixeringen och sexualiseringen? Drar man det lite längre så ser jag t o m risken att tjejer känner sig tvingade att ta av sig överdelen. Funderingen "vad är det för fel på hennes bröst eftersom hon döljer dem?", med medföljande ångest, ligger inte långt borta.

Jag tycker nog fortfarande att det ska vara tillåtet att bada barbröstat, men jag tror att kvinnor ändå gör bäst i att låta bli; det är inget jag vill uppmuntra. Öhhh, "vad skriver jag egentligen nu!?", frågar min reptilhjärna! Den vill gärna instämma i alla "visa pattarna!"-blogginlägg (soundeffect "fotbollsklack") som dykt upp, men jag är mer mogen än så...ibland... ;-)                                                                                                    (Artikeln i DN, AB)
För övrigt tycker jag att ni ska kolla in ett gäng härliga dansbandsbilder i Sydsvenskan! :-)

Jag vill också anknyta till ett tidigare inlägg, "Bebisfabriken!", med en länk till ytterligare en artikel. Läs, fundera och rösta: skulle ni bära någon annans barn för 15 årslöner? Kolla gärna in mitt tidigare inlägg och kommentera min fråga "Men vad är det här?! Bebisfabriker i Indien! Befolkningen ökar mer än på länge, men behovet av att skaffa barn på annat sätt verkar explodera! Vad beror det på?"

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Hosanna

Tack för ett bra och genomtänkt inlägg och tack för att du länkar. Gillar f ö Sofia Noréns kommentar :)

2008-01-09 @ 17:53:49
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Hej Christer! Jag mår som jag mår, what do you do liksom.

Vad kul att du läste igenom det, på riktigt! :) Sen att vi inte håller med varandra fullt ut är lugnt. Jag tycker du kan få leva ändå ;)

Hoppas allt är bra! Kramar

2008-01-14 @ 19:10:59
URL: http://viktoriassekret.bloggagratis.se

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0