Skoldebatt - Betyg del 2

Återigen går Mona Sahlin ut och vädjar om besinning från den borgerliga alliansen i fråga om betyg för sjuåringar, den här gången tillsammans med företrädare för de båda lärarfacken. Som jag skrev i mitt inlägg "Skoldebatt del 1 - betyg och prov" tar jag hellre en kompromiss än ingen överenskommelse alls, för det är riktigt som sägs i debattartikeln: "Skolan och barnen är för viktiga för att inte alla partier ska anstränga sig att försöka komma överens." "En skol- och utbildningspolitik, som bedrivs i skarp konflikt och som kan ändra kurs vart fjärde år, är direkt skadlig". "Därför vädjar vi till regeringen att skjuta upp beslutet om betygsliknande omdömen för 7-åringar. Det är värdefullare med ett betygssystem som håller, än betygsliknande omdömen för förstaklassare." (DN)

Men varför är Björklund så rabiat i den här frågan? Det tar bara ett par timmar innan vi kan läsa: image127"utbildningsminister Jan Björklund står fast vid betygslika omdömen redan i första klass. "Sverige måste lämna flumskolan genom mer fokus på kunskapsresultat. Ju fler som står bakom sådana reformer desto bättre. Skriftliga omdömen med tydliga besked till föräldrarna är därför ett viktigt beslut, som kommer att fattas under våren 2008". (SvD SSv DN AB) Tror han på vikten av det här själv? Eller har han bara gått i baklås?

Vad jag tycker om betyg
kan ni läsa i det tidigare inlägget
"Skoldebatt del 1 - betyg och prov", och glöm inte att läsa kommentarerna.

Det finns några till punkter i dabattartikeln som jag vill kommentera, men det kommer i ett separat inlägg senare.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Borthy

Hejsan
Har varit här och läst lite i din blogg men det tar en god stund att läsa in sig i dina väl genomtänkta inlägg, inget man gör i en handvändning. Jag återkommer! Gott slut önskar Borthy

2007-12-29 @ 15:19:08
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0