Alla helgons dag - en dag för de döda, och de levande!

358133-29

I lördags var jag, som så många andra, på kyrkogården och tände ljus. Jag och Hanna försökte fota, men det var svårt. Dels kändes det inte så bekvämt att fota bland alla andra besökare på kyrkogården och dessutom har vi inte sysslat med mörker-fotografering förut. Men några bilder blev det i alla fall!

                             Klicka för större bilder
                                               
En kyrkogård är en plats dit man går för att minnas. En plats för de anhöriga. Den första lördagen i november, varje år, går jag dit med delar av min familj. Vi har några stycken att tända ljus för, men för mig var morfar speciell och därför skriver jag om honom. Jag tror visserligen att platsen som man mest förknippar med den avlidne är det lämpligaste stället att minnas på. Några skulle säga att det är där själen finns; jag säger att det är där minnena lever kvar. Minnen kan vara mycket starka och tydliga och många känner det som att den avlidne är närvarande, och på ett sätt är de väl det... De är närvarande inom den som minns.

Jag älskar Södertälje kyrkogård och tar ofta en promenad där, med eller utan kamera. Det är vackert och stilla, men det är inte där minnet av morfar lever kvar som starkast. Det gör det ute vid vår sommarstuga. När jag sitter på verandan där han brukade sitta, känner lukten av lacknafta och bensin i hans verktygsbod eller hör kluckandet mot skrovet på ekan som han brukade ta med mig ut och fiska i. Det är då jag minns bäst. Det är då han är närvarande.

En annan sak som väcker ett starkt minne är den här fällkniven. Jag hittade den i en låda när vi rensade morfars lägenhet och jag behåller den i ett silverskrin med hans initialer graverade på locket. (Vad är det för ett skrin egentligen?)

358133-25

Morfar arbetade alltid med något när vi var på landet. Han hittade ständigt något som behövde fixas, och han bar med sig en fällkniv vart han gick. Jag följde honom ofta i hasorna och var full av beundran över vad han kunde göra, och över hans knivar. Den dagen han gav mig min första fällkniv glömmer jag aldrig! Jag hade tjatat länge, men morfar var en försiktig man. Eller så förstog han vad jag förstår nu; att förtroendet han gav mig skulle bli en viktig symbol. Den dagen jag fick min första kniv...var en av de viktigaste i mitt liv. Morfar litade på mig! Jag var vuxen!

Alla helgons dag är inte bara en dag för de döda. Det är också en dag när man träffar släkt och vänner. I år var jag och Hanna på middag hos pappa, besökte kyrkogården med mamma och sedan på krogen med syrran och Mattias. Här är ytterligare några bilder vi tog under kvällen. Jag vet inte om Stella eller vi var tröttast efter leken i soffan...

                     

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: malin

Huh, hade du stativ till fotona på kyrkogården? Tänkte eftersom att det inte blev suddigt. Jag försökte men det gick inte vidare bra.

Tävingen som jag har hittat är via aftonbladets hemsida. Det är olika teman varje månad, men nu är det ju tredje sista månaden kvar som man kan skicka in bidrag. Jag ska nog kolla upp sidorna du tipsade om. Bra publicering evt :)

2007-11-05 @ 21:19:57
URL: http://melwinsandbog.blogg.se
Postat av: Borthy

Hejsan! Satt helt planlöst och kollade på bloggar. Såg att vi var i det närmaste lika gamla oc att du kom från Södertälje så jag kikade in. (Jag har ju också bott och gått i skolan i Södertälje).
Såg bilder här i din blogg och kände igen mig från café Tratten! vad kul att det finns kvar, ett riktigt mysigt fik! ( Det var i varje fall det förr!)
Skulle bara ge mig till känna att jag varit här och tittat runt! / Borthy

2007-11-06 @ 01:39:47
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: RS

Vackra bilder. Jag spelade in lite från Skogskyrkogården när vi var där och tände ljud för att minnas våra nära. Men jag har inte hunnit göra i ordning filmsnutten.

2007-11-06 @ 22:56:46
URL: http://kulturbloggen.com

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0