Charlie Weimers - Familjens roll

Oj! Jag hade tänkt låta både de kristna och den borgerliga alliansen vara ifred ett tag, men det här var riktigt läskigt!

Det ser ju faktiskt ut som att killen argumenterar för arrangerade äktenskap, och mot rätten till skilsmässa, mer än något annat! Om nu "intakta familjer" är så viktiga så måste det ju enligt hans synvinkel vara viktigare att stoppa skilsmässor än  "könsneutrala äktenskap"!

Ett klart exempel på hur man kan vrida statistik hur man vill! Alla Charlies påståenden om den intakta familjens förträfflighet stämmer säkert, men det beror ju på att det inte finns något att jämföra med! Och på att de "intakta äktenskapen" är lyckliga, frivilliga, äktenskap. Det låter ju som att han tror att ett äktenskap leder till lycka och framgång automatiskt!

Snälla! Låt aldrig den här mannen få något som helst inflytande över vårt samhälle!
--------------------------------
Uppdatering 21/11
: Kristdemokraterna är verkligen på hugget! Här visar Lennart Sacrédeus på ett riktigt dåligt omdömme när det gäller aborter. Han "vill nu ge gravida kvinnor möjligheten att adoptera bort sina spädbarn strax efter födseln i stället" för att genomgå en abort. Han säger också att kristdemokraterna har förlorat  "mycket av partiets själ" genom att inte kritisera lagstiftningen. Här håller jag med Lennart, det är bättre att vara ärlig och redovisa var ni står! Förhoppningsvis gör det att de som röstade på Er i förra valet inser att det finns andra partier att lägga sin röst på.
--------------------------------
Uppdatering 1/12: Thomas Österberg på tidningen Dagen fortsätter äktenskapsdebatten i en ledare och frågar: "Hur mycket krut ska läggas på debatten omkring en könsneutral äktenskapslagstiftning?" Han skriver vidare att "Ett allmänt förfasande från oss som vill slå vakt om det nuvarande äktenskapet lär knappast gynna samtalet", men påpekar också att motståndarna inte har tid att vänta eftersom remisstiden går ut i början av nästa år. "Att då inte ge argumenten från dem som tycker annorlunda är enligt min mening ett svek" (...) "Att ge upp för att en politisk majoritet i princip redan har bestämt sig är, som jag ser det, att göra det för enkelt för sig" är hans slutsats.

Precis som i uppdateringen ovan så tycker jag att Thomas har rätt i det: det är bättre att vara ärlig och redovisa var ni står! Jag tror nämligen att det är precis som Thomas skriver i slutet av ledaren, de flesta i dagens samhälle ser äktenskapet som "enbart en kärleksrelation - utan kopplingen till barn och familjebildning." Vi ser äktenskapet som det yttersta beviset på att vi älskar en annan person och att vi säger till den personen "det är dig jag vill dela resten av mitt liv med". Att vara motståndare till att en stor del av befolkningen ska få uttrycka sin äkta kärlek kan vi inte förstå.

Om sedan kyrkan ska viga alla som vill det eller inte är en annan fråga. Det är en religiös fråga där jag har samma inställning som i politiken, redovisa var ni står och låt dem som inte håller med gå ur!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intresserad? Fortsatt diskussion och förtydliganden finns i kommentarerna!


Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det där var bland det läskigaste jag har läst på länge, man glömmer ofta bort att det finns personer som resonerar så där. Och det låter verkligen som att ett äktenskap automatiskt leder till framgång och välfärd, utan något arbete bakom det. Satt även och skummade lite bland kommentarerna till den där texten och jag vet inte... Jag blir så frustrerad när det gäller såna där människor, vill hoppa och skrika och banka vett i skallen på dem. Det är galet!

2007-11-19 @ 12:35:57
URL: http://hannamariadenise.blogg.se
Postat av: Daniel

Det var väl fanken vad svårt det ska vara att hitta en mejladress till dig. Mejla mig :)

2007-11-19 @ 14:56:07
Postat av: Christer

Hanna: Och hur frustrerad tror du jag var innan det senaste valet när jag upptäckte att folk i min närhet tänkte rösta in sådana i landets regering? Jag ville också "hoppa och skrika och banka vett i skallen på dem"! Moderaternas lurendrejerikampanj om en mänskligare linje höll ju på att lura t o m mig att lägga min röst på alliansen, bara för omväxlingens skull. Men som du vet så tog jag mitt förnuft till fånga. Aldrig att jag röstar så att kristdemokrater får någon som helst makt!

2007-11-19 @ 16:49:07
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Matilda

svar: tack för tipsen, har faktiskt funderat på just snöflingor el liknande, så något sådant kanske det blir! vänta och se =)

2007-11-19 @ 19:55:39
URL: http://baramatilda.blogg.se
Postat av: Christoffer

Exakt vad är det läskiga i att man kan adoptera bort sitt barn istället för att abortera fostret?

2007-11-23 @ 00:27:42
Postat av: Christer

Christoffer, det jag skriver är "läskigt" är Charlie Weimers syn på äktenskapet (se den första artikeln), men du har rätt, jag tycker att människosynen som förs fram i den andra artikeln är läskig också...

Det är just människosynen som är läskig! I den första artikeln är det dels synen på homosexuella ("Att tala om könsneutrala äktenskap är således lika absurt som att tala om runda fyrkanter."), men också på själva funktionen i äktenskapet. Han talar ju som att äktenskapet skulle vara magiskt på något sätt ("Gifta makar är till exempel lyckligare, mer psykiskt och fysiskt välmående, tjänar mer pengar och är mer involverade i det civila samhället"), oavsett om de är lyckliga eller inte! Det låter som att han vill stoppa skilsmässor och tvinga t ex kvinnor som blir misshandlade av sin man att stanna kvar i äktenskapet. Rena rama medeltiden!

När det gäller abortartikeln så är det läskiga synen på kvinnan som en...människomaskin. Jag tror varken att kvinnan eller barnet mår bra av en spädbarnsadoption. Förutom de rent fysiska problemen med att föda barn så tillkommer de psykiska, för både kvinnan och barnet, när de vet att de kan bo grannar... Visst ska det erbjudas i nödfall, men inte uppmuntras.

Dessutom är det här en mycket märkligt åsikt: "Lennart Sacrédeus är också kritisk mot svenska staten, som han säger har en negativ inställning till att svenska tonåringar föder barn."

Skriv gärna vad du anser! Jag är öppen för andra åsikter och tror att diskussionen kan berika oss båda!

2007-11-23 @ 08:07:06
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Tezzie

Ja jag funderar på hur Charlie kunde bli sån han bor på samma ö som mig och uppfattade inte alls så när vi gick i skolan, nått måste ha hänt!!!

2007-11-30 @ 13:12:46
URL: http://tezzies.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0