Glamorösa horor och fingrar i röven!

Jag hade tänkt strunta i det senaste moralkriget, men nu kan jag inte låta bli längre! Det var den fantastiske bloggaren "Teflonminne" som fick mig att känna behovet av att lägga ut lite härliga länkar så att ingen av mina läsare missar det, och jag måste väl samtidigt komma med lite egna åsikter.

Vi börjar med hororna! I dagens DN får ni en kort summering om ni inte vet vad jag skriver om: "Vecko-Revyn får hård kritik för sitt reportage om en lycklig prostituerad. Tidningen tappar annonser och har nu också anmälts till JK och PO." Teflonminne skriver "Jag är så less. Less less less på dessa självutnämnda moralens väktare som rider på sina höga hästar i galopp, sparkande och pissande på den korrumperade underheten vars liv och leverne med våld och skam skall formas" i ett inlägg som verkligen är läsvärt, oavsett hur du ställer dig i sakfrågan. En annan intressant bloggare, Enligt min humla, skriver om "prostitutionens vara eller icke vara" och gör det utifrån frågan "Skulle du vilja att din dotter säljer sex? Eller suger gubbkuk?" och svaret han ger är i sig inte helt okontroversiellt. Även Blogge Bloggelito är läsvärd och ger sin syn på saken i det här inlägget, och Bloggen "Att arbeta som eskort" är intressant eftersom den är skriven av en "Sensuell Qvinnlig Konsult = eskort". Att föräldrar ryter "Fy vad snuskigt" förvånar väl ingen och i Aftonbladet får en gammal schlageridol komma till tals: "- Att romantisera prostitution är helt fruktansvärt, säger artisten Anna Book, vars 16-åriga dotter ratar Vecko-Revyn."

image65
Själv är jag ytterst tveksam i frågan. Normalt sett tycker jag riktigt illa om "moralens väktare", men i det här fallet tvingas jag nog att hålla med dem till viss del. Det är en sak att skildra prostitutionen som faktiskt finns, och en annan att glamorisera den i en tidning vänd till tonårstjejer. Som det står i Aftonbladet: "Anne-Lie Arrefelt är rädd att artikeln, med sina löften om snabba pengar, ska locka unga tjejer att sälja sina kroppar. - För tjejer i riskzonen kan en sådan här artikel bli sista droppen." Att ge sig in i den leken kan medföra allvarliga problem och är inget man ska ta lätt på! Veckorevyns chefredaktör Louise Bratt uttrycker det ganska bra själv i DN tycker jag: "Att texten väckt sådan diskussion visar att det var ett viktigt ämne, menar hon. Det enda hon ångrar är bildvalet. I stället för att ha en reportagebild illustrerar Vecko-Revyn reportaget med en bild på ett par ben i högklackat."

Det finns ytterligare en dimension i det här. Som jag skrev i ett tidgare inlägg om nedladdning av musik så är jag inte alls glad åt att se mediainnehållet påverkas av annonsörer...

Teflonminne drämmer till med rubriken "Ett finger i stjärten" när han kommenterar ovanstående artikel i Aftonbladet. "Anders Westgårdh, Anna Book & Anne-Lie Arrefelt, ni är alla tre moralpaniska idiotfår och borde skämmas", skriver han och fortsätter berätta att Anders Westgårdh har skrivit "en krönika som är fullkomligen indränkt, genomsyrad, av moralisk indignation över ungdomars sexualitet och sex generellt." Han går igenom artikeln och jag säger bara, missa inte det inlägget!

Här kan jag till min glädje helt hålla med Teflonminne när han säger: "Själv blir jag bara gravt förbannad över att läsa Anders vädjande till moralisk indignation." Jag tror att dagens öppenhet i sexuella frågor har fört med sig oändligt fler fördelar än nackdelar! Det här är inget nytt för ungdommar och om Anders dotter är så oskuldsfull som han verkar tro, och att läsandet av Vecko-Revyn medför att hon kör upp ett finger i röven på någon under ett av sina första äventyr så har jag svårt att se hur det skulle kunna ge något bakslag! (Ha, ha, där var jag fyndigare än jag först menade...bakslag...)

Till slut har vi Expressens krönika "Sjukt mycket sex i skolan" att ta tag i. Här handlar det om sexualundervisningen i skolan och Marie Söderqvist tar i ordentligt och säger: "jag känner en viss förståelse för muslimska kvinnor som försöker få sina döttrar att undkomma den svenska sexualundervisningen. Om det gick skulle jag också genomdriva det." Sophia på bloggen Dexion håller till viss del med Marie och återigen måste också jag (sorgligt image66nog) delvis ställa mig på "moralens väktares" sida... Marie är riktigt rabiat, men som jag skrev i en kommentar till Sophia: "Du har helt rätt i att det är viktigt att inte kränka elevernas integritet och att inte "pracka på" dem sådant de inte är redo för. Det är jättesvåra val att göra i sexualundervisningen! De flesta lärare skulle säkerligen vara glada om den undervisningen kunde komma i lite senare åldrar, men vi har ju en verklighet att förhålla oss till. Sexdebuterna sker allt tidigare och vi ser såväl könssjukdomar som graviditeter i år 7..." Sexualundervisningen i grundskolan ska vara inriktad mot sjukdommar och preventivmetoder och hålla sig borta från fingrar i röven för att inte riskera att kränka elever.

Lite inkonsekvent? Jag sa ju att jag var kluven...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intresserad? Fortsatt diskussion och förtydliganden finns i kommentarerna!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: drf

Jag måste säga att jag höll på att ramla av stolen flera gånger medan jag läste det här inlägget, noterade via bloggportalen att jag blivit länkad av dig och får erkänna att när en - för mig - hittills helt okänd bloggare uttrycker sitt gillande så starkt som du gjort här ovan kan jag inte bli annat än glad. Särskilt glad blev jag när jag insåg att vi inte riktigt står kant i kant i frågan utan diffar lite.

Vad jag åsyftar är ju det här "glamoriserandet" som nämns, först och främst har jag svårt att se artikeln i fråga som glamoriserande utan jag finner den relativt neutral, textmässigt. Men om man bortser från min personliga uppfattning och ser till din, är "glamoriserandet" verkligen något som skall anses negativt per automatik?

Vi glamoriserar saker dagligen. Att ha en hög lön är glamour, att vara kändis är glamour, att vara snygg och moderiktig är glamour, men om det råkar finnas sann glamour inom just prostitution så är det direkt något fel? Ingen annan anledning?

Som sagt finns det ju faktiskt prostituerade som just lever i en form av glamourtillvaro, de knullar, gillar det, och får hyggliga pengar för det som gör att det kan leva "glamourlivet" om de nu så önskar, det finns säkert en hel del pensionssparande, husinvesteringar och annat i branschen också. Om man tycker att en förmodat sanningsenlig historia från en horas liv inte skall publiceras eftersom magasinet i fråga löper risk att läsas av yngre förmågor än den avsedda målgruppen så står man väldigt nära gränsen till generaliserande moralväkteri, vilket jag ganska tydligt har uttryckt min ståndpunkt om tidigare. ;)

Ord på ord här under kvällskvisten, än en gång trevligt att hitta en ny läsare, och jag ska ta och läsa ikapp lite här när jag får tid.

Cheerio.

2007-11-28 @ 19:17:04
URL: http://drf.teflonminne.se
Postat av: drf

Ah, och där såg jag att du hade kommenterat hos mig också, ptja, uppenbarligen tog jag mig tiden att kommentera utan din uppmaning/förfrågan. :D

2007-11-28 @ 19:26:05
URL: http://drf.teflonminne.se
Postat av: Christer

drf, kul att du uppmärksammade det och svarade! Man behöver ju inte ha exakt samma åsikt för att uppskatta vad någon skriver och själv tycker jag att det är kommentarerna i bloggen, eller om bloggen, som är det roliga!

Jag har ingenting emot prostituerade, eller någon klar uppfattning om hur jag ställer mig i frågan om yrket ska vara lagligt eller inte... Jag har faktiskt kännt ganska många prostituerade, eftersom jag har jobbat i Thailand, och några av dem räknade jag som nära vänner. Visst finns "glamourhoran", men det finns också riktigt tragiska livsöden. (Kanske skulle skriva ett inlägg om det...)

Att ge sig in i den branschen är trots allt förenat med stora risker och är inget man ska ta lätt på! Jag tror att man måste vara ganska mogen och stark för att lyckas och dessutom ha en hög grad av säkerhetsmedvetande! Jag menar, det är inget yrke jag vill framhålla som en positiv yrkesmöjlighet för tonårstjejer, eller killar! Det är det jag menar med att glamoriserandet är fel, och att åldersgruppen är olämplig. För den "avsedda målgruppen" är väl ändå tjejer i 15-18 årsåldern?

2007-11-29 @ 10:58:55
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Christer

P.S. Om du ska läsa några av mina inlägg så kan jag tänka mig att du har åsikter om: "Charlie Weimers", "Kristen Censur" och "Feminism vs Jämställdhet".

2007-11-29 @ 11:09:07
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: drf

Nog är det kommentarerna som är roligast allt. :)

Tragiska livsöden finns det gott om här i världen, och inom prostitution tror jag att många av dessa öden kan spåras tillbaka till människohandel och andra övergrepp/brott, inte själva prostitutionen i sig alltså utan andra kriminella element.

Gränsen mellan människohandel/trafficking och prostitution i sig har blivit utsuddad och detta utnyttjas friskt i debatten, man gör livet sämre för de glada hororna när man istället borde åtgärda det riktiga problemet som är kriminella skitstövlar som profiterar genom att handla med människor utan någon tanke på människornas mående.

Visst finns det risker med branschen, men de största riskerna ligger i själva stigmatiseringen, man kan förlora ett vanligt jobb t.ex om man påkoms sälja sex på sidan av, man kan bli utstött av vänner och bekanta som smittats av stigmat, man kan bli fråntagen vårdnaden av sina barn osv. osv. Dessa risker ska man verkligen inte ta lätt på, i övrigt så är det ungefär lika riskfyllt att sälja fitta/kuk i Sverige som det är att gå ut och slumpragga på krogen, du vet aldrig vad du släpar hem och det är en bra idé att använda skydd.

Den avsedda målgruppen för VR är åldersspannet 18-25år, vilket enligt mig inte är olämpligt alls, är man 18 är man i lagens mening vuxen och ansvarar för sitt eget liv och leverne, och således får man faktiskt ta och skydda sig själv på de sätt man finner lämpliga/nödvändiga. Det är inte upp till oss att bestämma vad andra vuxna människor gör i sänghalmen.

That's my 2 cents. ;)

Tack för tipsen om var jag bör lägga uppmärksamheten när jag sätter mig ned och läser ikapp lite här. På återseende!

2007-11-29 @ 13:24:53
URL: http://drf.teflonminne.se
Postat av: mymlan

Hörru Christer! Jag tycker du kan läsa inne hos mig också. ;)

2007-11-29 @ 16:35:00
URL: http://mymlanthereal.wordpress.com
Postat av: Christer

Jag försöker svara drf och mymlan samtidigt:

Det var inte riktigt riskerna för könssjukdommar jag tänkte på när jag skrev om risker. Jag menar mer risken i att drabbas av annan kriminell verksamhet; i form av kunder, konkurenter eller människohandlare. Det är därför jag anser att man "måste vara ganska mogen och stark för att lyckas" vara "den lyckliga horan". Risken finns också att man luras/lockas in i något som man sedan ångrar och det är därför jag tycker att en yngre åldersgrupp bör hålla sig borta. Både drf och mymlan tar upp att myndighetsgränsen är 18 år, men det tror jag är lite tidigt i det här fallet.

Som jag skrev har jag inte haft någon klar uppfattning om hur jag ställer mig i frågan om yrket ska vara lagligt eller inte, men jag försöker väl få en med hjälp av Er då... :-)

Eller, det har jag nog egentligen nu när jag tänker efter! Om man utgår från båda eras premisser, att det sker på frivillig bas och att ingen annan brottslighet är inblandad så ser jag ingen anlednng till att vi inte skulle ha laglig prostitution... Det är ju antagligen inte farligare eller mer förnedrande än att t ex vara gruvarbetare eller toalettstädare... Vi tillåter ju dessutom "skådespelare" att spela in porrfilm, och vad är det för skillnad?

Jag har inga moraliska synpunkter på sexförsäljningen, förutom att jag fortfarande tycker att den inte bör rekommenderas till yngre. Det handlar mer om svårigheterna med att kontrollera kriminaliteten och så att säga få en säker arbetsmiljö... Men de problemen har vi ju i andra yrken, och som ni båda säger så grundas de största problemen på just att det är en kriminell, föraktad och "hemlig" verksamhet.

När det gäller mymlans fråga/påstående, "Är det inte så att feminister och kvinnor överlag helt enkelt känner sig hotade av horan?", så tror jag helt klart att det är så!

Det är väl ganska mänskligt och självklart egentligen? Är man rädd att ens man ska uppsöka en hora så är man emot, har man en tonårsdotter så är man emot... Jag undrar om lika många män skulle vara FÖR om debatten hade handlat mer om manliga "hunkar" som vände sin yrkesverksamhet mot kvinnor? Skulle inte tro det! :-)

2007-11-29 @ 18:44:24
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: mymlan

Det verkar ändå som om vi är överens, jag skulle inte heller rekommendera prostitution till någon som är för ung.
Vad gäller myndighetsgränsen så har vi inte så mycket annat att gå på eftersom man rent juridiskt räknas som vuxen vid 18. En del 18-åringar är säkert mycket mogna och förståndiga samtidigt som det finns 30-åringar som inte är det. Åldersgränser är svårt utifrån det perspektivet att mognad sällan kan mätas i faktiskt ålder.

Det är mänskligt att kvinnor känner sig hotade. Men det beror ju på normen i samhället och den romatiska bilden av kärnfamiljen etc...
Jag vet så många kvinnor vars män åker till Thailand och knullar horor då och då, och kommer hem och ljuger och säger till sina fruar att "jag skulle ALDRIG ligga med en hora". Och fruarna väljer att tro sina män. För vad skulle hända annars?
Om alla män som faktiskt någon gång köpte sexuella tjänster "kom ut" tror jag inte att problemet skulle vara lika stort för fruarna heller. Det är lättare att leva med något man delar med många andra, än att
leva med en hemlighet om något som är tabu och man tror att man är ensam om.

Jag har en tonårsdotter men det är inte samma sak som att jag är emot prostitution.

2007-11-29 @ 19:15:45
URL: http://mymlanthereal.wordpress.com
Postat av: Tezzie

Ser så himla bra så du vet inte hehe.

2007-11-30 @ 13:00:18
URL: http://tezzies.blogg.se
Postat av: Vera

Bra och intressant inlägg!! Själv har jag prenumererat på VeckoRevyn sen en tid tillbaka (trots att jag e 30år)gillade den när Ebba von Sydow basade för papperstidningen vilket hon inte gör längre... Anyway; jag läste artikeln och blev så förbannad för hur man än vrider o vänder på saken så glorifierar den prostitution. Tidningens målgrupp sägs vara 18-25 år vilket jag inte håller med om. Den läses mest av unga tonårstjejer som knappt har några sexuella erfarenheter och som håller på att forma sina värderingar och inte är mogna för sådant. Även om VR inflikade en varningstext så fick jag känslan att sälja sex är en smart affärsidé som ger snabba pengar. Omdömmeslöst av VR!!
BTW- gillar din blogg ;)

2007-12-03 @ 19:52:48
URL: http://verasvarld.blogspot.com/
Postat av: BJ

Hej Christer!

"Folk" som vill leka fria/smarta men som inte vet nåt om prostitutionsens verklighet, brukar köra med "Vem är lycklig då?"
Vänd på det istället.
Är alla bilmekaniker olyckliga? Nej..
Är alla prostituerade olyckliga? Ja, svarar jag efter 20 år i branschen. Har aldrig träffat en lycklig "sexsäljare"

Jag började som väldigt ung och det gör de flesta, börjar som unga. Pga pengabehov/tvång. Därför är en glamourisering av prostitution livsfarlig både i media/bloggar.

Ingen människa med ett helt och sunt känsloliv kan sälja sin sexualitet. Det säger sig självt. Prostitution finns till för att det finns sexköpare som utnyttjar andra människors utsatta situation.

Tyvärr har jag inte så mycket tid att vara på nätet just nu, så om du skulle svara mig här, kanske jag inte ser det.
Men, ville bara säga detta. För det är så viktigt, jag mår illa bara av att tänka på de stackarna som kan hamna i prostitution pga andra oerfarna/naiva/rent av torskar, som förskönar en så skoningslös "bransch".

Mvh BJ

2008-05-20 @ 22:38:25
URL: http://bunnyjblog.wordpress.com/
Postat av: Christer

BJ, jag förstår det och är emot glamoriseringen...

Det är ett svårt ämne att ta tag i när man inte har någon erfarenhet av det i verkligheten, så tack för din kommentar!

2008-05-22 @ 19:46:16
URL: http://christermagister.wordpress.com/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0