Alla hjärtans dag i skolan

image177Skolans värld är fantastisk! Finns det något ämne där inte skolan är inblandad? Politisk medvetenhet, våld, bristande allmänkunskaper, rasism, kvinnoförtryck; you name it, skolan är med i debatten!

Nu är det Alla hjärtans dag, och vi kan läsa att "Skolor avstår från Alla hjärtans dag". (DN) Som vanligt i media så uppfattar jag en kritiserande ton: "I år har Vasa real idrottsdag, men skolans rektor Gunnar Wohlin menar att det inte har något med Alla hjärtans dag att göra. - Vi har idrottsdag, men det är en vanlig dag och inget konstigt med det, säger Gunnar Wohlin. Men varför har ni idrottsdag just 14 februari i så fall?"

Min fråga är, varför skulle skolan ha något med Alla hjärtans dag att göra? Självklart kan det vara en lämplig dag att diskutera viktiga ämnen som kärlek och vänskap på, men jag menar den kommersiella delen. Artikeln i DN handlar om att på flera "högstadieskolor i Stockholm uteblir försäljningen av rosor"... Varför skulle skolan sälja rosor?

Jag har inte varit med om att någon skola säljer rosor, men det förekommer uppenbarligen. Pellepenna beskriver hur det kan gå till i sin blogg: "En elev går upp till elevrådsexpeditionen och köper en ros till någon den tycker om. När alla hjärtans dag kommer går elevrådsrepresentanterna runt i korridorerna med jättefång av dessa beställda rosor. De knackar på i klassrummen och läser högt från en lista vilka som har fått rosor. De lyckligt utvalda får komma fram och hämta rosorna." Om det verkligen går till på det sättet så är det ju riktigt illa!

Sedan har vi själva fenomenet "Alla hjärtans dag". För en gångs skull håller jag med Lisa Magnusson när hon skriver i AB: "om folk verkligen menade allvar med alla hjärtans dag, om det handlade om att deras hjärtan höll på att sprängas av kärlek, varför väntar de då med att förklara den kärleken just tills ICA rear ut äckliga gelehallon i hjärtformade askar av hårdplast? Nej, alla hjärtans dag är en påse skit och bara idioter kommer ens på tanken att dyka med näsan före rätt ned i den."

Antagligen skulle Lisa kategorisera mig som en av idioterna med tanke på mitt tidigare inlägg, men till mitt försvar vill jag framföra att jag inte har köpt någonting, att jag är ganska bra på att "förklara min kärlek" även andra dagar och att ytterligare en definition på kärlek är att man vill göra någon glad; att man blir glad över att göra någon glad och mår bra av att "förklara sin kärlek"...
Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer
Postat av: Linda

Bra sagt!

2008-02-14 @ 22:00:44
URL: http://bromee.blogg.se
Postat av: Jeanette

När jag gick högstadiet 1995-1996 så gick det till precis sådär. Elevrådet gick runt och läste upp listr där det delades ut rosor till "de utvalda" :D Dvs de som haft en vän som gett 15 kr för en ros. Var väldigt tråkigt för de som inte fick.

2008-02-15 @ 02:59:33
URL: http://kurosmurfen.blogspot.com/
Postat av: Suklaa

På skolan där jag jobbar har elevrådet haft hand om rosförsäljningen varje år och först nu har det börjat höras röster emot det. Kan också nämna att det på samma skola förekommer en s.k. "Mr & Miss [skolans namn]"-tävling, vilket jag anser är helt förkastligt. Från skolledningen får man bara höra att "Elevrådet vill ha det så", vilket tydligen innebär att diskussionen inte ens tas upp.

Vill eleverna uppmärksamma varandra denna dag så kan de väl göra det utan att skolan stödjer det? "På min tid" var det samma 2-3 tjejer som hade famnen full av rosor varje 14 februari och med det visades tydligt vilka som "räknades" och inte. Visst, så är det ju i livet, allt är inte rättvist, som en kollega uttryckte det i veckan, men då eleverna inte kan välja att vara i skolan eller låta bli så tycker jag att de ska kunna känna att de slipper sådana här saker som skolan står bakom.

2008-02-17 @ 11:24:32
URL: http://suklaa.blogg.se
Postat av: Christer

Suklaa, precis, vi kan inte ta ansvar för hela samhället, men i alla fall vår egen verksamhet. Elevrådet är viktigt och vi ska självklart lyssna på elevernas åsikter, men i grundläggande värderingsfrågor måste man sätta ner foten.

Antagligen är eleverna i elevrådet överrepresenterade bland dem som får många rosor och nomineras till "Mr X" eller "Miss Y", eller hur?

2008-02-17 @ 16:36:10
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0