Betyg och ohälsa i skolan

image171

Mobbning och psykisk ohälsa ökar i skolorna (AB): "Förväntningar på att lyckas och krav på utbildning bakom ungas psykiska ohälsa enligt folkhälsoinstitutet". (AB)

"- Det ska löna sig att vara flitig i skolan", säger Björklund och fokuserar på betygen! (AB)

Betygshetsen som jag skrev om i går skapar stress och ohälsa och löser inte skolans bekymmer. Problemet i skolan är att det är många som inte tillägnar sig grundläggande kunskaper i kärnämnena och alltså inte når betyget G; de är inte ett dugg hjälpta av fler steg i betygsskalan.

Rusta upp skolhälsovården igen, öka antalet vuxna i skolan och låt lärarna fokusera på att lära ut viktiga kunskaper och färdigheter för livet i stället för lättmätbara ytkunskaper. Det är nämligen resultatet av betygsfokuseringen.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Vera

Bra ämne du tog upp. Tror inte heller på Björklunds förslag. Man måste satsa mer på den enskilde eleven och som du säger ha mer stöd från skolhälsan och mer utbildad o kunnig personal. Tanken är god men det räcker inte att uppmuntra betygshets.

2008-02-08 @ 15:32:31
URL: http://verasvarld.blogspot.com/
Postat av: linn

Jag har funderat över det här med engagemangsbetyg. Förutom ett vanligt betyg i de kunskaper man har, att man även får betyg i ordning/uppförande och engagemang. Det var något jag hade i åk 3-4 då jag bodde i USA, och jag tycker att det var toppen! Jag som gick från totalt okunnig i engelska till klassens pratkvarn lyckades iaf i början få hyffsade betyg i engagemang, vilket uppmuntrade mig och resulterade även i mycket bra kunskapsmässiga betyg. Vad tycker du som lärare om ett sånt betyg?
Alla kanske inte kan prestera MVG,men motivationen finns där och eleven är även ordningssam och visar gott uppförande.. även det har ju betydelse i arbetslivet och är en merit? Vad tror du? Bra eller dåligt förslag? Skulle det leda till ännu mer press hos eleverna, kanske t o m en sämre prestation hos vissa elever som känner att de ligger utanför ramarna både kunskapsmässigt och ordningsmässigt? Eller kan det locka eleverna?

2008-02-12 @ 21:21:53
URL: http://www.linnjison.blogspot.com
Postat av: Christer

Linn, det var en svår och bra fråga med många dimensioner... Jag ska försöka mig på ett svar, även om det måste bli ytligt och kort pga tidsbrist.

När det gäller betyg i ordning och uppförande så ser jag en risk i att det i första hand skulle bli ett maktinstrument för dåliga lärare... Jag menar, det uppmuntrar ju inte till elevdemokrati och ifrågasättande direkt. Jag ser framför mig hur lärare använder det betyget som ett hot när de blir ifrågasatta, och är det inte så att det används flitigast inom ganska strikta och odemokratiska skolväsenden? Dessutom bygger ju framgången på förutsättningen att man kan tvinga elever att lära sig något. Sitter de bara stilla och tysta så kan läraren förmedla sina kunskaper...Korvstoppning...

Ett betyg i engagemang låter däremot mer lockande. Jag har en massa elever som rent utsagt jobbar häcken av sig utan att nå några höga betyg, eller ens godkänt i vissa fall, och många av dem skulle säkerligen bli uppmuntrade av ett betyg i engagemang. Och som du säger så skulle det kunna starta en god spiral med bättre resultat inom de olika ämnena som resultat...

Ytterligare en dimension är ju vad vi överhuvudtaget har betygen till. I grundskolan och på de teoretiska programmen på gymnasiet så är ju betygen rent krasst endast ett sätt att sortera eleverna i konkurrens om platser till utbildningssteget över det nuvarande, och också ett sätt att "garantera" att de har tillräckliga kunskaper för att klara av den vidare utbildningen. Vad ska man då med ett betyg i engagemang till?

Förutom som en "morot" så ser jag egentligen den enda nyttan av ett betyg i engagemang inom de yrkesinriktade programmen på gymnasiet och högskolan... Men där har man väl det på ett sätt? Det visar sig väl i de betyg som gäller själva yrkeskunskapen? Att man är engagerad i det blivande yrket...

Som sagt, det finns mer att säga och fundera på, men det har jag inte tid med just nu. Jag återkommer säkert i ärendet!

2008-02-12 @ 23:20:02
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Christer

P.S. Som jag skrev i inlägget så är det grundläggande problemet i skolan att det är för många som inte tillägnar sig grundläggande kunskaper av olika anledningar och de flesta av dem är inte hjälpta av fler steg i betygsskalan, eller ytterligare tillägg av betygsämnen.

Läs även mina tidigare inlägg, börja med
http://christermagister.blogg.se/1202322351_betygshets.html
så finns det fler länkar till de andra där.

2008-02-12 @ 23:45:58
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Läraren

Jag tror inte att Björklund tänkt sig att fler betygssteg ska hjälpa de elever som har problem med att lära sig läsa, räkna och skriva. Det problemet ska, som jag har förstått det, istället lösas med att lärare på låg- och mellanstadiet inte ska kunna släppa igenom elever som inte nått de mål som nu utrbetas av skolverket.

2008-02-13 @ 16:43:53
URL: http://lararenfranhelvetet.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0