Jakten på barn

image126"Jakten på barn" är en rubrik på Expressen.se i dag och man redovisar ytterligare ett sätt att "hjälpa barnlösa par", embryodonation. "De befruktade äggen har blivit över vid provrörsbefruktningar. Då plockas ett antal ägg ur kvinnan och befruktas med mannens spermier." De här befruktade äggen ska man alltså kunna donera och låta en annan kvinna föda barnet.

Eftersom jag skrev om insemination i går så spinner jag vidare och undrar: Hur många barnlösa par har vi egentligen som behöver hjälp? Är det vanligt? Och är behovet av barn en fråga om att tillfredställa vuxnas behov av ett barn, eller är vårt samhälle i behov av fler barn?

När det gäller själva frågan om embryodonation så skriver man att "miljöpartiet är först ut av riksdagspartierna att vilja legalisera embryodonation" och att "Expressens undersökning visar att riksdagspartierna är negativa till en sådan lösning för de barnlösa." Själv så ser jag ingen skillnad på embryodonation och provrörsbefruktning. Vad spelar det för roll? Och som jag skrev i går så tycker jag att reglerna borde vara desamma som för adoption; är man lämplig för det ena så är man det för det andra.

För övrigt blev jag mer upprörd i frågan om att polisen ska få spåra oss på nätet efter att ha läst Joshuas inlägg "Alla har något att dölja", tack för det, "tänkte inte på det..."

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0