Insemination, förtroende och integritet

Tar en paus i frossandet och shoppandet och allt annat som hör mellandagarna till för ett nyhetssvep.

image124På juldagen läste jag i Expressen att "singeltjejer som vill bli mammor får rätt att bli inseminerade i Sverige nästa år." Tydligen är det tillåtet för lesbiska kvinnor att bli inseminerade men inte för ensamstående, heterosexuella, kvinnor. Nu planerar alltså en "politisk majoritet" en ny lagstiftning. "- Att ändra lagen går snabbt. Nästa år borde det vara klart", säger Ylva Johansson.

Jag funderar så här: Vad är det för skillnad mellan insemination och adoption? Varför ska det vara annorlunda regler? Om en person inte bedöms som lämplig att adoptera så borde väl samma sak gälla insemination! Jag vet inte exakt vilka regler jag tycker att man ska ha, men de borde vara desamma. Om en singelkvinna inte är aktuell för adoption så är hon inte det för insemination heller. Kan man adoptera som ensamstående man, föresten?

På annandagen såg jag rubriken "Sagolikt, Sahlin" i Aftonbladet och kunde läsa att Mona Sahlin nu har "högre förtroende än statsministern". De siffrorna är ett resultat av det jag skrev om i inläggen "Politisk pajkastning", "Regeringskris", och "Regeringskris - del 2", och på det sättet inte alls konstiga. Frågan är om hon lyckas behålla förtroendet, eller rättare sagt, om hennes förtroende enbart grundas på regeringens misslyckande eller på att hon lyckats övertyga väljarna om att hon är en "ny människa". Som man skriver på ledarsidan i SvD: "Riktigt förtroende måste man tjäna in". "För drygt tolv år sedan, den 14 oktober 1995, publicerade Göteborgs-Posten en mätning från Sifo som visade att 66 procent av svenska folket tyckte att Mona Sahlin vore direkt olämplig som statsminister. I en mätning i Aftonbladet samma dag svarade blott 16 procent att de ville att Sahlin skulle ta över som partiledare och statsminister."

Sedan har vi ju det här med att "Polisen ska få lättare att spåra all datortrafik" (DN). "Regeringen vill att polisen vid en brottsutredning ska få ta del av de elektroniska spår som datoranvändare lämnar efter sig även om det inte finns någon misstänkt gärningsman." Polisen ska också få rätt att ta del av uppgifterna även när det gäller lindrigare brott än med dagens regler.

"Extremt allvarligt för personliga integriteten" säger Aftonbladets IT-expert Ian Vännman (AB). "- Spontant känns det som ett sätt att försöka få stopp på fildelningen." Som jag skrev om i inlägget "Musik på nätet" så laddar jag inte ner musik, och sysslar inte med något annat olagligt heller, så jag blir inte speciellt upprörd av den anledningen. Jag tycker att det är mer upprörande att man lägger ner tid och kraft på de här småbrotten, när det finns fulare fiskar att jaga!

image125Slutligen vill jag säga: "Be careful out there", när ni leker med smällare och raketer! "Brännskador och avslitna fingrar. Sår på huvudet och händerna. Synskador och hörselskador. Några svårt invalidiserade och då och då ett dödsfall." "Det är långt ifrån ofarligt med fyrverkerier." (DN) Jag vet själv hur roligt det är, och hur dum man blir när man är full! Ett år satt jag på taket till ett femvåningshus med en stor "fyrverkerikanon" i famnen och höll på att trilla av taket av tryckvågen varje gång den sköt iväg en eldskula. Skitkul tyckte jag då! Det är bara flax att man inte blivit skadad någon nyårsafton! Nuförtiden behandlar jag fyrverkerier på samma sätt som bilnycklarna när jag är full; ser till att de är långt från mina händer!
Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Joshua_Tree

"Som jag skrev om i inlägget "Musik på nätet" så laddar jag inte ner musik, och sysslar inte med något annat olagligt heller, så jag blir inte speciellt upprörd av den anledningen."

Nej, men du kanske borde bli upprörd över det faktum att förslaget innebär att du inte ens behöver vara "skäligen misstänkt". För olagligt eller inte - alla har något att dölja. Såvida man inte använder Internet enbart till att spela gulliga spel Bejeweled och läsa modebloggar.

2007-12-27 @ 15:45:35
URL: http://www.scriptorium.se/josh
Postat av: Christer

Jag håller med om att det verkar sjukt och att det inte är så kul, men jag menar att jag blir mer upprörd av den onödiga jakten på småbrott. Visserligen kanske jag skulle rodna lite om någon publicerade alla sidor jag någonsin besökt, men varför skulle de göra det? Men det är klart...det beror på hur man använder informationen och i vilket sammanhang... Jag kanske borde bli mer upprörd...

2007-12-27 @ 17:04:14
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Joshua_Tree

Visst, att lägga resurser på att jaga småbrottslingar är slöseri med tid och pengar. Instämmer.

2007-12-28 @ 14:06:00
URL: http://www.scriptorium.se/josh
Postat av: Peter Midas

Håller helt med om att olikheterna inom adoption insemination är ologiska. Man borde egentligen kräva lite elementär kunskap om livet för att bli en lämplig förälder. Förr fick man detta genom erfarenhet av småsyskon som man passade etc. Nu är småsyskon något som morsan lämnar in på bäbisförvaringen på morgonen och hämtar på kvällen. Vi lär oss inte föräldraskapet den naturliga vägen. Se vidare min blogg trepojkar

2007-12-29 @ 17:09:01
URL: http://trepojkar.blogspot.com

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0