Att lita på sig själv

Jag förstod redan i slutet av mitt tidigare inlägg "Att kunna lita på någon" att jag skulle bli tvungen att skriva ett inlägg om att lita på sig själv. Det är liksom den logiska följden...eller kanske en förutsättning?

Nu slogs jag genast av en insikt! Jag måste nog redan ompröva det påståendet... För visst måste det mest grundläggande i det här sammanhanget snarare vara att känna sig själv? Eller?

Jag menar så här: När man säger att man litar på sig själv så låter det ju som att man har ett fantastiskt självförtroende eller möjligtvis en riktigt stark självkontroll, beroende på vilket slags situaton man talar om. Med att känna sig själv menar jag mer att man har en god självinsikt, oavsett om självförtroendet eller kontrollen är bra eller inte... Man kan dra slutsatser om hur man troligen kommer att reagera i en viss situation, eller i alla fall förstå efteråt varför man reagerade på ett visst sätt.

Ni som känner mig vet att jag flera gånger har sagt: "Jag kan lita på många personer här i världen, men jag själv är definitivt inte en av dem!" Det kallar jag att känna sig själv! :-)

Så, på vilka sätt kan ett gott självförtroende och en god självinsikt hjälpa oss att lita på någon annan?

Ett gott självförtroende gör ju att man inte alltid, och genast, misstänker att någon för en bakom ljuset. Du slipper oroa dig i onödan för att du kommer att bli sviken, eller precis blev lurad och totalt förnedrad. Förklarat med ett citat från det tidigare inlägget så är det självförtroendet som gör att du "känner att den andra har goda intentioner...
Att man inte misstänker onda avsikter...".

En god självinsikt hjälper väl snarast till i "efterarbetet", eller möjligen med att hjälpa dig att inte försätta dig i situationer som kan leda till konflikter... Som jag skrev i det förra inlägget så gör "vår personliga historia och våra erfarenheter att vi tolkar saker på olika sätt." Har man en god självinsikt så inser man det och kan förstå varför man reagerade negativt vid en händelse eller på vad någon sa.

I en kommentar till det tidigare inlägget skrev jag också att det är viktigt "att vara tydlig och att vara överens", och gav några exempel på vad jag menar med det.

Jag skulle nog vilja säga att de olika delarna bör komma i den här ordningen:

(1) Självinsikt, så att man kan vara (2) tydlig och överens och att det i sin tur medför ett gott (3) självförtroende så att tillitsproblemen inte blir större...

Som ni säkert noterat så utgår mina båda inlägg från att man inte har ett fantastiskt självförtroende från början, och om att kunna lita på någon som verkligen förtjänar det; om att inte vara misstänksam i onödan. Gäller det någon som faktiskt är ute efter att lura dig, eller sviker dig, så har jag ju precis skissat upp hur man blir totalt blåögd och blåst! En viss sund misstänksamhet behöver vi nog alla!

...Ja, jag inser att jag med det uttalandet är tillbaka där jag började! Hur kan man  veta om man kan lita på en annan person?! Jag inser också att de enda konkreta tipsen i mina båda inlägg är: var tydlig med vad du förväntar dig och vad du tycker är OK och var ärlig mot dig själv och din partner och tala om varför du reagerade på ett visst sätt. Som sagt: "ibland vet jag inte vad jag tänker förrän jag läser vad jag skriver"...


Visste du att pingviner trillar på rygg när det flyger flygplan över dem. De följer flygplanen med blicken så länge att de tappar balansen...


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hah, och vad säger det om pingviner? ;)

2007-11-25 @ 22:32:24
URL: http://hannamariadenise.blogg.se
Postat av: Christer

Att vi är nyfikna... :-)

2007-11-25 @ 22:40:08
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0