Fallet Zaremba och hyreslägenheter

image182Ni som har följt mina tidigare länkar och läst Maciej Zarembas tre artiklar om kränkningar och utvecklingen på Lärarhögskolan i Stockholm
(del 1, del 2, del 3) bör även läsa artikeln "Fallet Zaremba" i AB för att få en mer balanserad bild.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, sant eller osant, i artiklarna och för mig spelar det inte så stor roll. Jag tycker att det är frågorna som väcks, som jag skrev om i mitt inlägg "Kränkningar och normalitet" som är de intressanta.

Artikeln "Ett svek mot stockholmarna" i DN är också läsvärd. "- Det är oroande att inte ens i högkonjunktur lyckas man från borgerligt håll sköta korten rätt och sköta kvaliteten i välfärden, skriver Stockholms stads oppositionsborgarråd Carin Jämtin (s) i rapportens förord."

Det här med utförsäljningen av hyresrätter har jag varit inne på förut. Jag förstår inte hur man tänker... Som jag ser det så finns det tre huvudproblem:

Segregationen ökar, genom att staden delas upp i hyresrättsområden och bostadsrättsområden.

Det blir svårare för unga, inte så välbärgade och gamla att hitta ett boende; hur många äldre som inte längre klarar av att bo i sina hus vill köpa nytt?

Det förhindrar rörligheten i arbetsmarknaden och för studenter. Som jag frågade i mitt inlägg "Chockhöj hyrorna, bort med pöbeln!": "Hur får alliansen det här att gå ihop med sin arbetsmarknadspolitik? Hur ska vi kunna studera i en storstad? Hur ska vi kunna flytta dit jobben finns?"

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lasse Gustafsson

Det är trivsamt att läsa dina kommentarer och jag har en önskan att du även tar upp frågan om "centrumförsäljningen" till den brittiska "hyreshöjaren".

2008-02-21 @ 20:16:10
Postat av: Christer

Det var roligt att höra Lasse! Tack!

Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt önskemål, det är så många utförsäljningar nu! Jag läste t ex att skärholmens bibliotek riskerar att åka på en 60 procentig höjning och att alliansen säljer ut alla grönområden runt staden... Lägg gärna in en länk till någon intressant artikel här.

Annars har jag skrivit om hyreshöjningar tidigare:

http://christermagister.blogg.se/1201953239_hyrorna_kan_chockhjas.html

MVH
Christer

2008-02-21 @ 22:41:32
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0