Framgång i skolan

image181Äntligen börjar media intressera sig även för framgångsexempel från skolan! Tack för det Klass 9A! Artikeln "Med föräldrarna kom vändningen" i DN sätter fingret på några viktiga punkter:

Skolan är mer än en plats dit eleverna går för att få undervisning. Skolan är en stor del av elevernas liv; klassen och lärarna är som en andra familj. Skolan måste lyckas få eleverna och deras föräldrar på sin sida, alla måste jobba mot samma mål.

"- Lärarna grät. Jag tror inte vi hade en hel lektion på hela mellanstadiet. Alla kom på lektionerna, men det var för att visa lärarna att det var vi mot dom, säger Nasim."

"- Det var fascinerande att få vara med om vändningen i 8:an. Det blev tydligt att det gick att skapa en fungerande klass när föräldrarna fanns med och stöttade."

Lärarna måste få eleverna att förstå nyttan med att lära sig; de måste förstå att de är i skolan för sin egen skull, inte för någon annans skull.

"- Helt plötsligt fattade man att om lärarna hela tiden måste lägga ner tid på att säga åt folk att vara tysta, så hinner de inte lära oss något. Och att inte hänga med är det värsta som finns."

"När några elever själva började ställa krav på lugn och ro tog den positiva utvecklingen fart, minns Jan Jönsson."

Man vinner elevernas hjärta genom medmänsklighet, tålamod och uppmuntran.

"det märktes att trots alla ig-varningar så gav de inte upp, de trodde på oss och lät oss veta vad vi var bra på." (Anna Shoushi, 15)

För övrigt finns Maciej Zarembas sammanfattande artikel här, (se mitt tidigare inlägg)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Filippa

Du har så rätt! Vi fokuserar alltför mycket på problemen i skolan. Man blir så glad när man läser artikeln. Kanske något att tänka på när man själv blir väl gnällig i sina bloggar. Framgångssagorna finns ju även på det personliga planet. Ibland i alla fall.:-)

2008-02-20 @ 19:28:34
URL: http://www.kettilochfilippa.se
Postat av: Gun Svensson

Heja magister Christer!
Du har ditt fokus rätt inställt. Fann på nätet ett intressant material Elevhälsa - en rättighet för alla barn, författat av barnläkaren Lars H Gustafsson, som använts vid seminarier anordnade av Specialpedagogiska institutet då 2006 i Malmö, Borås, Umeå, Stockholm och Örebro, men jag har sett att arbetet gått vidare under 2007 i andra kommuner. Lars H Gustafsson betonar samarbetet med pedagogerna för ett förebyggande arbete genom en god inlärnings- och arbetsmiljö där samarbete med föräldrar och andra aktörer är betydelsefullt.

2008-02-21 @ 13:10:52
URL: http://farmorgun.blogspot.com
Postat av: Christer

Filippa, jag har faktiskt funderat på att starta en blogg där vi lärare bara skriver positiva inlägg om vårt härliga yrke... Vi får se... Har du läst mitt inlägg om Charmtroll?

christermagister.blogg.se/1202480198_charmtroll.html

Gun: Ja, den grundläggande inställningen att inte lägga bördan av ett misslyckande enbart på eleven är oerhört viktig!

Det är tex inget psykologiskt fel som kräver en diagnos på en nioåring som tycker att det är intressantare att leka än att forma vackra bokstäver, eller på en tonåring som reagerar på den vidriga skolmiljön genom att klottra på väggen.

Nej, genom att studera och förändra miljön, arbetssättet och innehållet i undervisningen så kommer man längre.

Som jag skrev i en tidigare kommentar: "Jag har varit med om hur man dragit ner på skolans resurser med ca 40% sedan början av 90-talet och att tro att man kan reparera den skadan med hårdare tag och krav samt uppmaningar till eleverna att bli flitigare är rent ut sagt så korkat att jag inte är säker på att jag vill vara med längre!"

MVH
Christer

2008-02-21 @ 23:18:37
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0