Björklunds fotarbete

image183Att man ofta sätter ner foten
innebär inte att man har båda fötterna på jorden!

I går var det riksdagsdebatt om betyg och i Aftonbladet läser jag "Jan Björklund är ilsknast i svensk politik. Den folkpartistiska utbildningsministern är inte intresserad av dialog. Han vill bara bråka." "Björklund är inte intresserad av några överläggningar. Han klagade bara över att den socialdemokratiska regeringen minsann aldrig bjöd in honom till några samtal."

En ilsken och långsint person som låter politisk pajkastnng och personliga vendettor gå ut över sitt ansvarsområde är inte vad vi behöver som utbildningsminister!

Björklund fortsätter att prata om att betygen sätter en ribba för eleverna att sträva över och att skolan ska "belöna ansträngning och flit", vilket visar att han definitivt inte har kontakt med verkligheten. Som jag skrivit tidgare:

"Jag har varit med om hur man dragit ner på skolans resurser med ca 40% sedan början av 90-talet och att tro att man kan reparera den skadan med hårdare tag och krav samt uppmaningar till eleverna att bli flitigare är rent ut sagt så korkat att jag inte är säker på att jag vill vara med längre!"

Läs mer om betyg i mina tidigare inlägg, börja med "Betygshets": Skoldebatt del 1 - betyg och prov, Skoldebatt - Betyg del 2, Hård strid om skolbetygen, Björklund - skolans fiende nr 1 (?), Betygshets

Lite om vad jag tycker är viktigt i skolan hittar ni i inlägget "Framgång i skolan" och i kommentarerna till "Charmtroll".

För övrigt är det nog uppenbart för de flesta att klass 9A inte är en av de värsta klasserna i Sverige. Det spelar visserligen inte så stor roll. Det jag tycker är viktigt är att man inser att hur duktiga dessa nya lärare än är, så är det den massiva uppslutningen runt eleverna, den lilla klassen med ganska motiverade elever och TV-kamerorna som gör det största jobbet.

Dessutom tycker jag att programmet är bra tack vare de härliga eleverna, vem kan låta bli att tycka om dem? Vem skulle inte vilja rusa dit och hjälpa dem uppnå sina mål i livet?

P.S. Jag trodde att det var uppenbart för alla att situationen i klass 9A inte är representativ, men efter att ha skummat några kommentarer så inser jag att det inte är så. De 8 lärarna i klass 9A fokuserar på runt 20 elever. Ett mer typiskt arbetslag på 8 lärare har över 100 elever att arbeta med, 110-130 st på skolan där jag jobbar. Idrottsläraren har runt 250 elever att undervisa, motivera och utvärdera. Det finns helt enkelt ingen möjlighet att göra det som görs i Johannesskolan. Jag tycker att lärdommen man kan dra av programmet är hur viktigt det är med en personlig kontakt och en sammansvetsad enhet som fokuserar på ett mindre antal elever, inte hur den enskilda läraren arbetar. (Mer om detta även i Sydsvenskan)

I tidningen Dagen finns en rolig notis som inte kräver vidare kommentar!
Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Christel

Gillade ditt svar på Göte Borges blogg. Alla ungar borde få den uppmärksamheten som dom tydligen får i serien (har inte sett den).
Bra

2008-02-22 @ 17:50:51
URL: http://kottenliv.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0