Bush på safari i mellanöstern

image139Som jag skrev i inlägget "Dagens underdrift" så har jag inte så stora förhoppningar på Bush som fredsmäklare. Det är bara att hoppas att folket och ledarna i mellanöstern tar honom och hans uttalanden med en nypa salt, så att han inte hinner starta ytterligare ett krig. En lite smålustig summering av hans resa finns i DN:

"Bush prisade utvecklingen i Libanon (som inte har någon president till följd av akut politiskt kaos), Irak (där en övervägande shiamuslimsk regering har starka band med Iran) samt de palestinska territorierna (där USA inte erkänner parlamentsvalets vinnare Hamas).

Detta framkallade inte så lite fniss och stön i arabhuvudstäderna. "Hur kan Bush tala om frihet när USA ockuperar två länder i regionen, Irak och Afghanistan? Hur kan han tala om rättvisa när de palestinska flyktingarna inte tillåts återvända hem? Hur kan han tala om demokrati när han inte erkänner folkvalda partier som han inte gillar?" kommenterade statsvetarprofessorn Manar Shorbagy vid American University i Kairo."
Och i Södertälje trappas kriget om uppmärksamheten upp (se gårdagens Södertäljespecial), "Polis besköts med fyrverkerier" (SvD) I helgen ska jag skriva och berätta hur vi ska lösa problemet!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0