Homoäktenskap i kyrkan?

image108Nu blir jag lite upprörd! Jag har skrivit flera inlägg om homoäktenskap, och om hur frågan har påverkat regeringsalliansen (främst i inläggen "Homoäktenskap" och "Hotet mot Alliansen"). Jag har frågat mig vad debatten egentligen gäller. Är det lagstiftning, makten över ordet "äktenskap" eller religion? Jag tycker nämligen att det är väldigt luddigt i media, se t ex artiklarna i Aftonbladet, Expressen 1 och Expressen 2. Man säger att kd är emot, men inte varför. I ett inlägg som heter "Därför säger kd nej till homoäktenskap" i Expressen kan man läsa att det beror på att "homoäktenskapen är första steget mot månggifte" och att äktenskapet "är till för att skapa äkta barn". Två dåliga argument tycker jag, men jag kan ändå respektera att kd kämpar för sina åsikter och inte låter sig köras över.

I mitt inlägg "Homoäktenskap" frågade jag: "Någon som vet om den här lagändringen även skulle "tvinga" kyrkor att viga homosexuella?", men fick inget svar. Nu kommer jag till det som gör mig upprörd och förbannad! I dagens Länstidning (Södertälje) läser jag att kristdemokraternas gruppledare i Södertälje, Robert Halef, säger:
"- Vi har partnerskapslagen som är juridiskt likställd med äktenskapsbalken. Det här handlar om vigselrätten och ceremonin i kyrkan."

Stämmer det så är det klart att de kristna är upprörda och förbannade, precis som jag! De är förbannade för att staten lägger sig i deras tro, och det är jag också! Jag håller inte alls med dem, men jag är förbannad för att vi ens tar med religiösa aspekter i vårt lagstiftande! Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: "I så fall är min åsikt klar; våra lagar ska inte ta någon hänsyn till religion. Vi ska stifta lagar efter andra kriterier. Jag tycker inte heller att vi ska tvinga någon kyrka att viga homosexuella. Det är upp till dem, och om kyrkans åsikter inte överenstämmer med medlemmarnas så är det ju bara att gå ur!"

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0