Hotet mot Alliansen

image144För ett par veckor sedan skrev jag inlägget "Alliansens sammanbrott?" och frågade mig själv, och Er, om Alliansen skulle klara av att hålla ihop sitt sammarbete. De två nya sprickorna skapades av Björklunds kärnkraftsuttalande och kristdemokraternas rigida hållning i frågan om homoäktenskap. I Expressen kan vi nu läsa:

"Frågan om homoäktenskap har skapat en djup spricka i regeringen. Kristdemokraterna är på väg att ge upp hoppet om en uppgörelse. Nu talar lokala partipampar öppet om att lämna Alliansen.

- Detta är värt att spräcka regeringen för, säger Kjell Svedman, som nyligen lämnade ordförandeposten för kristdemokraterna i Västernorrland."

Kristdemokraterna håller alltså fast vid sin åsikt trots att de har svagt stöd av folket (AB), vilket vinner min respekt trots att jag inte håller med i sakfrågan.
(Se bl a inlägget "Homoäktenskap")

"- Frågan är viktigare för oss än vad kärnkraften är för centerpartiet. Vi kan inte kompromissa med en grundläggande värdering. Då är det bättre att vi frånsäger oss makten, säger Per-Olof Hermansson, kd-ordförande i södra Västra Götaland." (Expressen)

Det är väl det som är det viktiga i det här skulle jag tro; det handlar om olika åsikter i de grundläggande värderingarna. Både när det gäller homoäktenskap och kärnkraft. I en ny undersökning visar det sig nu att Alliansen tappar allt fler sympatisörer (DN) och att kd riskerar att hamna under riksdagsspärren (AB) och min fråga kvarstår; Klarar de av att hålla ihop Alliansen? Och vad händer annars?

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Viktoria

GUD Vad Spännande! Man vet inte Vem man ska heja på! :)

2008-01-28 @ 13:06:16
URL: http://viktoriassekret.bloggagratis.se
Postat av: Christer

Anar jag lite sarkasm där... ;-)

Det som är intressant är väl egentligen att observera att det går bra att samarbeta när det gäller praktiska vardagsfrågor som inte ligger en så nära om hjärtat, men att det blir stora bekymmer om man inte är överens om de grundläggande värderingarna.

Det är ju något att tänka på även när det gäller arbetskamrater, vänner och i ett förhållande...

2008-01-28 @ 19:13:44
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0