Vägen ur kriminalitet

image146Jag lovade i ett tidigare inlägg att jag skulle skriva nu i helgen och berätta hur vi ska lösa problemet med stenkastning på bussar och kriminalitet i allmänhet... Stora ord och nu är jag jättetrött! Därför tar jag en enkel utväg. Jag skriver bara om huvudpunkterna och skjuter fram en längre diskussion och förslag på praktiska lösningar till en annan gång. Det är egentligen inte så svårt att förstå; Det måste finnas ett alternativ.

En f d kriminell sa ungefär så här i Stinas debattprogram i torsdags: "För de här ungdomarna är det antingen kebabkök eller kriminalitet som gäller. Det är i alla fall vad de tror, vi måste ge dem ett annat alternativ." Han sa också: "Ni måste komma ihåg att alla kriminella också är brottsoffer." När det handlade om barn och ungdomar som växer upp i en familj där missbruk och misshandel härskar sa någon: "Vi måste kanske lyfta ut dem ur familjerna. De måste lyftas ut och ges kärlek." I mitt inlägg om stenkastning på bussar i Södertälje skrev jag: "Se till att ungdomarna har någonstans att ta vägen, där det finns något att göra och där engagerade vuxna kan samverka i det svåra arbetet."

Där har vi egentligen huvudpunkterna. Allting som skapar segregation, utanförskap och hopplöshet måste bekämpas. Vi vet alla att ett djur som blir inmotat i ett hörn utan någonstans att ta vägen blir farligt, och samma sak gäller människor! När en människa har hamnat i en besvärlig situation, eller utsatts för brott och övergrepp, måste de ha hjälp och stöd; det är inte en kostnad, det är en investering. Samma sak med att se till att ungdomar har någonting att göra på fritiden; att driva fritidsgårdar, skateboardparker eller musikföreningar är inte en kostnad, utan en investering.

För övrigt förstår jag fortfarande inte varför det ska vara olika regler för adoption och insemination, om det nu är det... Som jag skrev tidigare: "Om en person inte bedöms som lämplig att adoptera så borde väl samma sak gälla insemination!" Nu verkar en ny lag vara på gång, "Endast kd säger nej till insemination" (SvD)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0