Skolkonkurser och köttbrist

image197Det är tuffa tider! Tre lovvärda kamper; för en bättre skola, för minskade sjukskrivningar och för en bättre miljö, kommer att innebära konkurser, omänsklig behandling av sjuka och köttbrist!

Jag såg precis "Skolfront" på SVT2 (repr 16/3 och 18/3) och de diskuterade överetableringen av gymnasieskolor. Om 7 år har antalet gymnasielever minskat med 25% samtidigt som antalet gymnasieskolor stiger stadigt pga att fler och fler friskolor etablerar sig.

Jag har skrivit om det här tidigare, och jag upprepar vad jag sagt: Den allt hårdare konkurrensen om elever kommer att medföra ytterligare falsk och vilseledande marknadsföring. Konkurserna som oundvikligen blir resultatet innebär att många elever kommer att tvingas byta skola, lärare och kamrater under utbildningen. I värsta fall kommer de att tvingas byta kommun eller förlora ett år när en ny plats inte kan ordnas.

Mats Gerdau (M), Utbildningsutskottet, sa i programmet: "Redan i dag läggs skolor ner för att elevantalet minskar och det kan man ju varken lasta den kommunala skolan eller friskolorna för."

Nej, precis, det är Utbildninsutskottet och regeringen som ska lastas! Man kan inte ge tillstånd till att starta så många skolor när man vet att elevantalet kommer att sjunka. Det är oansvarigt!

För övrigt tycker jag att ni ska läsa Aftonbladets artikelserie om "det nya tuffa Sverige". Jag vill absolut inte förringa vikten av mitt tidigare inlägg om tortyr, men om kampen om klimatet kommer att innebära slutet för köttätandet så är det tortyr! Ta min microugn, tvinga mig att sortera och fyll tanken på min bil med vad ni vill, men låt mig äta kött! Snälla....

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0