Skolor som tvingas stänga

image127Elevantalet sjunker de närmaste åren och i dag läser jag att var femte gymnasieskola är hotad (SvD, AB, SSv).

"- Det handlar troligtvis om både fristående och kommunala skolor som läggs ned. Det är framför allt tufft för den enskilda eleven som kanske tvingas byta skola eller vänta för att kunna gå en speciell inriktning man påbörjat, säger Lage Åström, undervisningsråd på Skolverket". (SvD)

I media tar man också upp risken med att den allt hårdare konkurrensen kommer att medföra ytterligare falsk och vilseledande marknadsföring. "- Marknadsföringen är redan ett problem, att man försöker locka eleverna med olika fringisar - till exempel gratis körkort och resor - och inte alltid med kvaliteten på utbildningen, säger Lage Åström." (AB)

I Aftonbladet lockar man med rubriken "Så bra är din skola. Här är skolorna med högst snittbetyg" på Plus sidorna. Det är ett tydligt exempel på problemen som jag skrivit om tidigare (framförallt i inläggen "Skoldebatt del 2", "Friskolor (forts)" och "Friskolor och segregation"); att en skola delar ut höga betyg betyder inte att den är bra! Det ingår i konkurrensproblematiken!

Som Lage säger ovan så är det framförallt synd om de elever som tvingas byta skola. Överetableringen av friskolor kommer alltså att medföra att många elever förlorar ett, eller flera, år eftersom deras skola plötsligt stänger. Det finns ju ingen anledning att tro att inte samma utveckling gäller grundskolan, och då står vi inför ett jätteproblem i de kommunala skolorna! Om en friskola tvingas stänga är ju nämligen den kommunala skolan skyldig att ta emot eleverna. Då står man plötsligt där med en stor grupp elever som måste beredas plats på något sätt, inom befintlig budget... Inte en lätt situation för någon; tro mig, jag har varit med om det!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0