Kärnkraft, stenkastning och homofobi

image148Stenkastningen mot bussar i Södertälje fortsätter, med inställda turer som resultat. "Swebus fick in larmet om måndagskvällens stenkastning klockan 20.43. Det som förstördes av stenkastningen var både backspegeln och fönsterrutan längst fram, där man går in i bussen." (DN) Jag har skrivit om det här tidigare (del 1, del 2) och efterlyst både ett samarbete mellan olika aktörer och åtgärder för att ge ungdomarna något att göra på fritiden. Glädjande nog händer det nu något inom båda områdena :

"Lugna gatan ska finnas i Södertälje på kvällar. Polis och väktare ska göra riktade insatser i särskilt utsatta områden och Swebus och SL kommer att polisanmäla alla händelser. Man kommer också att försöka nå unga genom att informera i skolorna om konsekvenserna av stenkastning, och polisen har öppnat en tipstelefon - 08-401 83 50 - dit den som vet något om skadegörelsen mot bussarna i Södertälje kan ringa." (DN)

Kultur- och fritidsnämnden i Södertälje har fått ett ökat bidrag på 2 miljoner kronor för ungdomssatsningar. De ska användas till "ökat öppethållande på Fornbacka och Hovsjös fritidsgårdar" och två andra ungdomssatsningar som ni kan läsa om i LT.

image147I går skrev jag inlägget kärnkraftskatastrofen. I kommentarerna fick jag påpekat för mig att jag var både dåligt påläst och att det verkade som att jag förutsatte en katastrof... Jag erkänner mig skyldig på båda punkterna! Som jag förklarade i en egen kommentar grundar sig min åsikt på rädslan som jag upplevde efter Tjernobylolyckan, och det kommer nog att krävas en hel del för att bli av med den!

Efter publiceringen av undersökningen i DN som visade att varannan svensk var positiva till att bygga ut kärnkraften var Björklund "positivt förvånad" av stödet och Peter Eriksson var lika förvånad, fast inte positivt. (DN) Peter Eriksson tyckte att folket behövde utbildas i frågan, och det håller jag med om!

Det som gör det svårt för mig är att kärnkraftskritikerna kommer med en massa trovärdiga anledningar till att det finns en säkerhetsrisk; den mänskliga faktorn, terrorism och problemen med såväl själva uranbrytningen som förvaringen av avfallet. (DN, DN) Kärnkraftsförespråkarna säger bara att det inte finns någon risk... Eller talar om miljö- och ekonomiska fördelar (DN) Det känns inte som att de spelar med öppna kort riktigt. Jag tror att de måste erkänna att en risk finns, men förklara varför de ser den som försumbar om jag någonsin ska ändra åsikt. När jag har samlat mod ska jag läsa igenom länkarna som Johan Simu bidrog med i mitt förra inlägg och får säkert anledning att återkomma i frågan. Jag inser att min rädsla säkert är större än befogat men tror samtidigt att det finns en risk; frågan är om risken är värd att tas.

För övrigt undrar jag om Annelie Enochson verkligen bör inneha plats 227 i riksdagen... Inte kan kd tillåta att man "Drar paralleller mellan incest och homosexualitet"?!
Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Husse

KÄRNSAMBA


Jag hör ofta folk som klagar:
"det är värre än på 30-talet.
För mycket månad i slutet på pengarna
karens och annat galet"

Jag hör ofta folk som säger:
"medicinen biter inte längre.
Vi får isolera oss i katakomber
för u-länder gör egna vätebomber"

Men en sak har vi kvar när vi mot evigheten far
en massa kärnkraftsåtervinning åt alla och envar
Bränslestavar går till Stadion
Radioaktiviteten går till radion
Avfallet det skänker vi till u-hjälp
Så får dom att göra, det blir hjälp till självhjälp

solo

Att vår värld går under blir alltmera troligt
Det är hål i ozonet och läckor i Rosenbad
Alla försvinner som gör livet roligt
Tage D, Sune Mangs, Cornelis, Thorén
Sten-Åke han var glad!

Kärnkraften är den bästa kraft vi har
Kärnkraften stannar hos oss alla dar
Den ger jobb åt journalister
den ger jobb åt oss artister
framförallt så ger den jobb åt våra barn
så, tänk på barnen och låt kärnkraften va´ kvar,
ja, tänk på barnen och låt kärnkraften va´ kvar,
tänk på barnen och låt kärnkraften va kvar!!!

Kan den va nåt? Jo, den är *milt* ironisk.

2008-01-22 @ 22:49:11
URL: http://myspace.com/envisman
Postat av: Christer

Tack Husse! :-)

2008-01-23 @ 00:25:09
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: hykmyh

hkgvgh

2008-02-13 @ 11:15:58
URL: http://wowomg.se
Postat av: Christer

Aj, aj, här har vi en läsare som redan fått härdsmälta... :-)

2008-02-13 @ 18:12:59
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0