Tjejerna tar över?

image107DN redovisar i dag skolverkets senaste betygsstatistik och det kräver en kommentar! "Killarna klarar sig sämre än tjejerna på gymnasiet. Killarna får lägre betyg på i princip alla utbildningar och det är också färre som får behörighet till universitets- och högskolestudier." "För kvinnliga gymnasieelever ligger betygspoängen på 14,7. Killarna har 13,4".

Det här är ingenting nytt och jag har alltid ansett (insett?) att skolan är anpassad efter flickorna; jag skrev t o m min examensuppsats på lärarhögskolan om det. Det handlar om allt från att det nästan är 100% kvinnor i skolans värld under de första åren till att de "typiskt kvinnliga" färdigheterna, läs-skriva-tala, är de som är premierade i skolan. Efter en undersökning drar skolverket slutsatsen att skillnaden i betyg beror på att "flickorna är mer målmedvetna och ställer högre krav på sig själva - med ökad stress som bieffekt." Det är ju intressant med tanke på de här artiklarna i Aftonbladet. "Unga kvinnor har så höga förväntningar och ambitioner att de allvarligt riskerar sin hälsa, visar ny forskning." "Vi fostrar våra döttrar till lydnad, omtanke, ansvar. Och utbrändhet." (AB)

För ett par veckor sedan kunde vi också läsa att samma jämställdhetsexpert, Ingemar Gens, trodde att "flickorna kommer att ta över samhället". Hans analys är att flickorna kommer att ta över "genom att bli som män". "-Kvinnor är bättre på att administrera det maskulina. De är mer noggranna, de lär sig hur man gör. Kvinnor är lyhörda och får lära sig redan som flickor att vara duktiga medan män ofta tar genvägar - för att vi är just män."

Jag tror att bilden är mer komplicerad än så här (som vanligt) och återkommer i ämnet när jag funderat lite mer. Under tiden skulle jag uppskatta att ta del av Era tankar och funderingar om det här!

I skolverkets redovisning kan vi också läsa att "skillnaderna mellan fristående och kommunala skolor har minskat. 2004 var betygspoängen på fristående skolor 15,1. Nu är den 14,3 vilket är jämförbart med motsvarande program på de kommunala skolorna." Intressant att det är de fristående skolornas betyg som sjunker, och inte de kommunala som ökar! Jag hade trott att konkurrensen skulle pressa upp betygen mot samma nivå... Se mina tidigare inlägg om friskolor: Del 1, del 2 och del 3. Återkommer även om detta efter lite funderande och ser fram emot Era kommentarer!

image108När det gäller skolavslutningar i kyrkan som jag skrivit om i inlägget "Religiösa påtryckningar!" så skrev Björklund ett inlägg i SvD i går. Han skriver att "Diskrimineringsombudsmannen anser att det är olämpligt att hålla skolavslutningar i kyrkan" och att också "högt uppsatta personer i Svenska kyrkan är kritiska". Han citerar skolverket som bl a säger att "skolavslutningar i kyrkan kan anses vara försvarligt så länge tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron, inte på religiösa inslag." Men skolverket säger också: "Om skolavslutningen är obligatorisk för eleverna är det en del av utbildningen och därmed ställs samma krav på skolavslutningen som gäller för undervisning i skolan. Skolan bör därför utforma en skolavslutning så att varje elev kan delta och så att inte eleverna utsätts för ensidig påverkan för den ena eller den andra trosriktningen." (Se mer från skolverket i mitt tidigare inlägg.) Själv säger Björklund: "Jag ser gärna skol­avslutningar i kyrkan, om man så vill lokalt." "Man kan vara i kyrkan, ha en kyrklig inramning och till och med en präst som berättar om varför vi firar julen och hur den firas. Sedan måste varje skola och rektor själva få fatta sina egna beslut, efter eget omdöme och med hänsyn till lokala förhållanden."
Bra, då vet vi exakt hur vi ska göra! Tack chefen! image87

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Charming man

Vad har du gjort idag? :)

2007-12-19 @ 18:09:30
URL: http://failures.blogg.se
Postat av: Christer

Känner jag dig? Sorry, men jag känner inte igen dig i så fall...

Jag har varit i Stockholm på julmarknad med niorna. Kallt som F, men jag hittade några julklappar i alla fall! Helt OK att klara av sånt på arbetstid! :-)

2007-12-19 @ 18:17:05
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Jonatan

För ett tag sedan såg jag en artickel som påpekade att skilnaderna försvinner när man ser på internationella tester, och att betygen innan lärarna "korrigerar" dom låg jämnt fördelat mellan könen. Kort sagt, lärarna höjer tjejernas betyg om dom blir dåliga. Svårt att begripa att inget mer skrivs om det.

2007-12-19 @ 22:58:42
Postat av: Christer

Hmmm, intressant Jonatan, ska ta med den aspekten när jag återkommer i ämnet.

Ha en bra kväll!

2007-12-19 @ 23:35:14
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: HelenaQ

Ahh.skolande värld som jag endast skrapat på ytan.
Låter som jag ska försöka att inte peta för mycket i den världen. Räcker med att syster och mor rör sig inom den världen och det är TOK pedagorger med betoning på TOK.

kan ju få magsår...

;-)

Återkommer när jag landat i tankarna efter detta inlägg

2007-12-20 @ 13:39:36
URL: http://helenaq.wordpress.com
Postat av: HelenaQ

ja...jag har stavat fel *S*

2007-12-20 @ 13:40:33
URL: http://helenaq.wordpress.com
Postat av: Christer

Ja, det kräver lite tankearbete...det är många aspekter som spelar in!

Frusna fingrar? :-) Jag försökte skriva SMS utomhus i går...det gick inget vidare.

2007-12-20 @ 15:44:06
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Syo-Ingo

Hej Christer Magister! Jag är ett lärarbarn som omskolade mig till lärare 2004-2006. I en av LHS Stockholms böcker står det om att pojkarna blir färre i all högre utbildning. En lös artikel av Gens delades ut. Men lärarstudenterna är mest unga kvinnor, och dom konstaterar bara att karlarna saknas. Med en karriärstege och ekonomiska morötter skulle detta ändras. PS Jag är inte lärare längre.

2007-12-29 @ 20:57:16

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0