Skolavgift

image127Som sagt; friskolor skapar segregation och utarmar de kommunala skolorna genom sned konkurrens! Dessutom medför vinstintresset fusk och falsk marknadsföring och resulterar i att ledningen pressar lärare att sätta högre betyg än eleverna förtjänar. (AB)

Det här var faktiskt värre än jag trodde! "I början av varje termin skickar styrelsen för Carlssons skola på Östermalm i Stockholm ut ett brev till de drygt 600 elevernas föräldrar. I det senaste brevet uppmanas föräldrarna att "frivilligt bidra med 3500 kronor per elev och termin". Det står också att "högre belopp mottages med tacksamhet"." (SvD)

Uppdatering 12/1: Ny artikel i SvD och D: "S vill förbjuda friskolor be om frivilliga bidrag". När SvD redan är igång med att granska friskolornas dolda avgifter så borde de även kontrollera antagningsförfarandet. Jag vet att friskolor inom en stor koncern i alla fall har tagit avgift för att ställa sig i kö! Inga större summor visserligen (240Kr), men ett urval av elever sker redan där. I den kommunala skolan får vi inte ens be föräldrarna om entréavgiften till ett museum.

Om ni är intresserade av friskoleproblematiken så läs dagens artikel i SvD och mina tidigare inlägg:
Skoldebatt del 2 - Friskolor   Skoldebatt - Friskolor (forts)   Friskolor och segregation

Angränsande inlägg om skolan finns här:
Skoldebatt del 1 - betyg och prov  Skoldebatt - Betyg del 2  Hård strid om skolbetygen  Betyg på skolorna  Tjejerna tar över?

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Helena

Intressant inlägg. Läser inte SvD så ofta. Missat detta. Jag är väldigt dubbel i förhållande till friskolor. Mina barn går på en. Vi är väldigt nöjda. Den är en ekonomisk förening och styrelsen består då av föräldrar. Det är alltså inte vinstdrivande utan hela skolpengen går till undervisningen. Jag har varit med i styrelsen under fyra år. Jag kommer ihåg just detta med avgifterna som något vi var väldigt noga med. Att de inte fick finnas. Skolverket kollade ju också detta när de granskade. Detta om avgifter. Sen när det gäller kvalitet och konkurrens så vill jag nog påstå att kvaliteten har blivit högre i våra kommunala skola tack vare konkurrensen. Men det är inte vetenskapöigt belagt :)
Det jag har svårt för är att skolan som barnen går på inte ger en bild av det samhälle vi lever i. För att man ska få gå på skolan krävs ju att jag som förälder har ställt dem i kö. I god tid. Det innebär att om du var förutseende och ville att dina barn skulle få gå i denna skola var du tvungen att planera. Tilläggas kan att vi under många år har haft kö.

2008-01-12 @ 19:59:48
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: Helena

del 2. har nu läst dina tidigare inlägg i det hela. Hm i mycket håller jag med dig men en sak är
intressant. Så länge man gör val till andra skolor, nu tänker jag på vanliga skolor, så beror det på nåt. Och det är det som måste diskuteras. Hur gör man den kommunala attraktiv och till en skola som man väljer eller inte väljer bort.

2008-01-13 @ 21:43:29
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: Christer

Tack för visat intresse! :-)

Drömmen vore ju att alla skolor var lika bra och att något val därför inte behövdes. Så är ju inte fallet och därför kan man väl kort och gott säga:

Om elever/föräldrar väljer bort den kommunala skolan för att den faktiskt bedriver en sämre verksamhet så är ju det enda som gäller att bli bättre!

Om de väljer bort den av andra anledningar, t ex att friskolan delar ut högre betyg oförtjänt eller att de lockar med "leksaker", så måste man bli bättre på att informera föräldrar och elever om det.

Problemet är ju som sagt att konkurrensen är sned, men det kanske blir bättre efter översynen som är på gång. Ett annat problem är ju själva bedömningen av en skolas kvalitet. Det är inte så lätt! De flesta tittar ju bara på utdelade betyg, och därför har det blivit inflation på höga betyg. Att vi har vinstdrivande skolor som dessutom har en stark anledning att fuska och ge en felaktig bild underlättar ju inte direkt...

2008-01-13 @ 22:13:20
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här.
Jag kommer att svara dig här i min egen blogg, så välkommen tillbaka!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0